Se schimbă formula de calcul. Cine va plăti mai mult pentru RCA
KPMG, firma angajată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru a calcula prețurile de referință pentru asigurarea de răspundere civilă auto (RCA), va implementa mai multe modificări ale formulei de calcul.
Scopul acestor schimbări este ca rezultatul final să reflecte mai precis realitățile pieței. Surse din diferite domenii au declarat pentru Economica că această mișcare ar putea avea un impact pe termen lung, potrivit Economica.net.
După expirarea actualei forme de plafonare a prețurilor maxime pentru RCA, este posibil ca tariful de referință să devină un pilon central în viitorul sistem de reglare a prețurilor, astfel încât acesta să fie acceptat de Comisia Europeană.
Automobilele înregistrate în București și Ilfov, care reprezintă aproximativ 1,5 milioane de unități sau circa 15-20% din totalul autovehiculelor din România, vor forma o categorie distinctă în calculul tarifului de referință pentru RCA.
Surse multiple au confirmat pentru Economica că KPMG, firma de consultanță care a câștigat licitația pentru calculul tarifului de referință, va introduce și alte modificări în sistemul de analiză pentru a asigura o reflecție cât mai fidelă a realității pieței. Aceste modificări sunt realizate la solicitarea ASF, care este beneficiarul analizei și entitatea care va redacta raportul final.
Impactul frecvenței și costului daunelor
Șoferii din București și Ilfov vor avea un tarif de referință mai mare, având în vedere că frecvența și valoarea daunelor înregistrate în această zonă sunt cele mai mari din țară. Reprezentanții asigurătorilor și ai ASF au subliniat în repetate rânduri că Bucureștiul ocupă un loc fruntaș în Europa în ceea ce privește frecvența accidentelor.
De exemplu, dacă în Paris se înregistrează trei accidente la 100 de polițe RCA pe durata valabilității asigurării, în București media este de aproximativ 11 accidente, în timp ce la nivel național frecvența daunelor este între 3% și 5%.
Costul reparațiilor în București și în celelalte orașe mari este, de asemenea, semnificativ mai ridicat decât în zonele rurale sau în orașele mici. Astfel, separarea zonei București-Ilfov în calculul tarifului de referință ar reflecta mai clar condițiile reale din piață.
Asigurătorii deja aplică prețuri mai mari pentru mașinile înmatriculate în București și în alte zone urbane aglomerate, utilizând criteriul daunalității zonale în propriile formule actuariale. Pe termen lung, modificarea referinței ar putea depăși simpla „penalizare de risc” aplicată de firmele de asigurare, având implicații mai profunde.
Alte modificări în calculul tarifului de referință
Printre alte modificări propuse de KPMG se numără calcularea tarifelor în funcție de puterea mașinii, și nu de capacitatea cilindrică, precum și introducerea unui segment special pentru camioanele mari, care sunt implicate în multe accidente. â
Aceste schimbări, atunci când vor fi implementate, vor influența prețurile efective de vânzare ale polițelor RCA, care în prezent sunt plafonate.
Așadar, tariful de referință calculat de KPMG pentru ASF ar putea juca un rol sporit în viitorul sistem de reglare a prețurilor RCA. Aceste ajustări sunt menite să creeze un cadru de prețuri care să reflecte cu mai mare acuratețe riscurile și costurile reale din piață, contribuind astfel la stabilirea unor tarife corecte și sustenabile.