Ce s-a ales de fabrica care producea mașini pe bandă rulantă: „Ceaușescu a vrut să dezvolte o întreprindere, zicea el unică în Europa de Est”
Cândva, acest aici se afla una dintre cele mai impresionante fabrici din țara noastră, iar mii de bucureșteni lucrau la combinele ce plecau atât de-a lungul României, cât și dincolo de hotare. După Revoluție, întreprinderea Semănătoarea s-a lovit de probleme din ce în ce mai mari, iar din 2009, întreprinderea s-a reprofilat pe afaceri imobiliare.
Poate că și noi am trecut pe lângă această clădire impunătoare, unde astăzi funcționează o companie din domeniul afacerilor imobiliare. Însă, cu ani în urmă, în locul birourilor de aici se aflau linii de producție unde se făceau chiar și 5.000 de combine pe an.
Deși a fost fondată încă din 1949, S.C. Semănătoarea S.A., fabrica a ajuns la perioada de apogeu de abia peste câteva decenii, iar undeva în jur de 9.000 de bucureșteni lucrau aici. Însă, Semănătoarea s-a lovit de probleme mari după Revoluție, iar în 1994-1995, aici mai lucrau doar 4.000 de oameni și se mai făceau numai 600-700 de combine pe an.
Ce s-a întâmplat cu faimoasa întreprindere Semănătoarea
„În anii 84-85, Ceaușescu a vrut să dezvolte o întreprindere, zicea el unică în Europa de Est, și a început un proces investițional foarte mare cu obiectivul de a fabrica 10.000 de combine pe an. Eram singura întreprindere de combine de recoltat cereale din România și furnizorul de bază pentru agricultura românească”, spune Gheorghe Ciontu, potrivit hotnews.ro.
El a lucrat la Semănătoarea din 1978, iar, în cele din urmă, a ajuns și directorul general al acesteia. Ciontu a explicat că Revoluția a fost un șoc major pentru întreprindere, iar deși încă exista piață de desfacere, clienții nu mai aveau nicio putere de cumpărare.
Iar în urma analizei efectuate de experții de la Banca Mondială, Semănătoarea a fost inclusă pe o listă de 30 de întreprinderi ce au trebuit închise, motiv pentru le-au fost blocate conturile.
S-a transformat în clădire de birouri
Peste câțiva ani, în 1996, s-a semnat un parteneriat cu italienii de la New Holland, care ar fi urmat să investească în fabrică.
Dar, angajații au interpretat eronat acordul și au avut impresia că urmează să fie concediați 2.000 de oameni. Din acest motiv, a început o grevă spontană, iar, în cele din urmă, New Holland a denunțat contractul încheiat.
„New Holland nu putea să angajeze 4000 de oameni ci doar 2000, restul rămâneau la Semănătoarea care își continua producția de piese”, a explicat acesta.
Din acel moment, Semănătoarea a intrat în derivă, iar în 1999, compania MYO-O cumpără un pachet majoritar de acțiuni. În această perioadă începe și reorientarea către afacerile imobiliare, iar producția de combine s-a sistat în totalitate din 2009. Reprofilarea către imobiliare deja începuse din 2003, iar astăzi, la Semănătoarea vom vedea clădirea de birouri pe care o știm cu toții.