Cenușăreasa Ardealului începe să renască datorită turismului. Aici găsește cele mai spectaculoase șosele
Multă vreme ignorată și marginalizată, Hunedoara, supranumită „Cenușăreasa Ardealului”, dă semne că își recapătă strălucirea pierdută.

Dintr-un județ afectat profund de prăbușirea industriei comuniste și de exodul masiv al populației, Hunedoara se transformă încet, dar sigur, într-o destinație turistică spectaculoasă – cu ajutorul infrastructurii modernizate și al investițiilor strategice în șoselele turistice, potrivit Adevarul.
De la ruine industriale la poarta turistică a Daciei
Hunedoara a fost multă vreme definită de trecutul său industrial. Colos al metalurgiei, al mineritului și al producției de energie, județul a fost grav afectat de restructurările masive din anii ‘90, care au dus la pierderea a peste 100.000 de locuri de muncă.
Astăzi, rămășițele combinatelor sunt o amintire tristă a unei epoci apuse, iar economia locală a rămas una dintre cele mai fragile din Transilvania.
Totuși, Hunedoara nu duce lipsă de comori. Dimpotrivă, găzduiește unele dintre cele mai importante obiective turistice din România: Castelul Corvinilor, Cetățile Dacice, Sarmizegetusa Regia, Ulpia Traiana Sarmizegetusa și Parcul Național Retezat – primul parc național al țării.
Iar pentru ca toate acestea să devină mai accesibile și mai atrăgătoare pentru vizitatori, autoritățile au demarat un amplu proces de modernizare a drumurilor care duc spre aceste destinații.
Noile șosele care rescriu harta turismului în Hunedoara
Un exemplu concret este Drumul Județean 705A, care leagă Orăștie de Sarmizegetusa Regia.
Dacă în urmă cu un deceniu era un drum forestier dificil de parcurs, astăzi, aproape 40 de kilometri au fost modernizați, iar al doilea tronson, între Orăștie și Costești, este deja în lucru, cu un termen de finalizare în 2026.
Accesul către cetățile dacice – Sarmizegetusa Regia, Costești și Fețele Albe – va deveni astfel mult mai ușor pentru cei peste 50.000 de turiști care le vizitează anual.
Un alt drum spectaculos, dar și periculos, DJ 685, care urcă din Râu de Mori până la barajul Gura Apelor din Munții Retezat, se află în plin proces de modernizare. Considerat unul dintre cele mai riscante trasee auto din țară din cauza căderilor de pietre și alunecărilor de teren, acesta va fi dotat cu plase de protecție și consolidări, lucrările fiind estimate să se încheie în 2026.
Legături rapide cu Autostrada A1 și între marile atracții
Cel mai ambițios proiect rutier este însă șoseaua TransRegio Hunedoara – Sântuhalm – A1. Acest drum va conecta direct municipiile Deva și Hunedoara cu autostrada și va permite turiștilor să ajungă mai ușor la Castelul Corvinilor – monument vizitat de aproape 400.000 de persoane în 2024.
Traseul va include un sector complet nou, cu patru benzi, poduri peste râul Mureș și calea ferată și un nod rutier modern la Hărău. Finanțat prin Programul Operațional Transporturi 2021-2027, proiectul va transforma radical accesul spre una dintre cele mai importante atracții medievale din Europa de Sud-Est.
De asemenea, drumul Hunedoara - Hațeg, frecventat de pelerinii care vizitează Mănăstirea Prislop, va intra în șantier imediat după sărbătorile pascale. Modernizarea drumului spre Lacul Cinciș, alt punct turistic important, este în faza de licitație.
Viitorul: mai accesibil, mai vizitat, mai prosper
Toate aceste investiții în infrastructura rutieră pot rescrie soarta unui județ care, în ciuda dificultăților economice, nu a pierdut ceea ce are mai de preț: patrimoniul natural, istoric și cultural. Retezatul, Castelul Corvinilor, cetățile dacice, monumentele romane – toate acestea devin mai accesibile și mai atractive, iar Hunedoara are șansa reală să își recapete locul pe harta turismului românesc și internațional.
Cu peste 600.000 de turiști atrași doar în 2024, județul dovedește că renașterea este posibilă, iar „Cenușăreasa Ardealului” este pregătită să strălucească din nou – cu ajutorul șoselelor care duc în inima Daciei și la poalele Retezatului.