Cum arăta celebrul DN1, cel mai detestat drum din România, în perioada interbelică. Imaginile pe care niciun român nu le cunoaște
DN1, cunoscut ca cea mai importantă arteră rutieră din România, leagă Muntenia de Ardeal și are o istorie bogată, începând cu secolul al XIX-lea. Inițial, acest drum era folosit de către contrabandiști și tâlhari pentru atacuri asupra comercianților care transportau mărfuri între provinciile românești.
În secolele XIV și XV, legătura cu Transilvania se realiza fie prin Târgoviște, fie prin Valea Teleajenului, evitând zona actualului DN1. Drumul pe Valea Prahovei era evitat din cauza reliefului accidentat și a riscului mare de tâlhărie în munți.
Vama de la Câmpina și alte obstacole
În perioada secolului XV-XVIII, Câmpina era punctul de control strategic pentru mărfurile care tranzitau prin Valea Prahovei, cum ar fi sarea, mierea sau cerealele. Existau hanuri pentru negustori în această zonă, iar ruinele acestora au fost descoperite și documentate de arheologi.
Începând cu finele secolului al XIX-lea, interesul pentru dezvoltarea rutei către Ardeal a crescut, mai ales în timpul domniei lui Al.I. Cuza.
Actualul DN1 a fost construit treptat între Predeal și Comarnic, cu scopul de a facilita accesul către București și de a susține proiectele regale, precum construcția Castelului Peleș în Sinaia în anul 1875.
Transformarea DN1 în rută principală și atracție turistică
Odată cu dezvoltarea căilor ferate către Sinaia și Predeal în anii 1870, Valea Prahovei a devenit o destinație turistică majoră, atrăgând vizitatori dornici să exploreze castelele, vilele și hotelurile construite în această perioadă. DN1 a devenit astfel ruta principală între București, Valea Prahovei și Ardeal.
În perioada interbelică, drumul dintre Comarnic și Sinaia nu era încă pietruit, reflectându-se ca un drum rural bine bătătorit. Cu toate acestea, importanța sa strategică și turistică a continuat să crească, consolidându-și poziția de arteră vitală pentru transportul și turismul din regiune.
Aceste transformări demonstrează evoluția remarcabilă a DN1 de-a lungul timpului, de la un simplu drum de munte folosit de contrabandiști la principala rută națională care conectează Muntenia cu Ardealul și servește ca axă centrală pentru transport și turism în România, scrie Adevarul.ro.