Povestea celui mai lung tunel rutier din România. Are 900 de metri lungime și la construcția lui au murit mai mulți oameni
Tunelul Capra - Bâlea Lac, cunoscut și sub denumirea de Pasul Bâlea, reprezintă o atracție cheie a Transfăgărășanului, celebrul drum din România.
Cu toate că tunelul este închis, peisajele din jur sunt impresionante, iar vremea este surprinzător de frumoasă, ceea ce creează un paradox față de restricțiile de acces.
Acest imens tunel, cu o lungime de 887 de metri, conectează istoricele regiuni ale Țării Românești și Transilvaniei, traversând creasta Munților Făgăraș între vârfurile Paltinul și Iezerul Caprei. Tunelul, situat între altitudinile de 2.025 și 2.042 de metri, leagă văile glaciare Bâlea și Capra și este un simbol emblematic al Transfăgărășanului.
Lucrările la tunel au început în 1972, iar finalizarea tunelului a avut loc în toamna anului 1973. Un volum impresionant de peste 40.000 de metri cubi de rocă a fost excavat, cu eforturile a sute de oameni, majoritatea militari și, conform unor surse, chiar și deținuți din perioada comunistă.
Inaugurat în 1974, tunelul rămâne un monument remarcabil de arhitectură, fiind situat la cea mai mare altitudine din România.
Construcția tunelului a fost realizată de Trustul de Construcții Hidroenergetice București, implicând aproximativ 120 de lucrători. Dintre aceștia, 60-70 erau angajați civili ai trustului, iar restul erau militari geniști. Sediu principal al echipei de lucru a fost stabilit în zona Căldarea Mioarelor. Din nefericire, în timpul procesului de construcție au fost și victime umane.
Deși vremea și peisajul sunt minunate, tunelul rămâne închis, stârnind frustrări printre cei care doresc să-l traverseze. Tunelul este accesibil doar între 15 iulie și 31 octombrie, cu variabilitate în funcție de an.
În cazul închiderii, se sudează porți metalice la ambele capete, permitând doar accesul pietonal. Această măsură este conformă cu normativele CNAIR pentru circulația pe drumurile montane.
Ce recorduri deține Transfăgărășan
Tunelul Capra-Bâlea deține mai multe recorduri, conform Consiliului Județean Argeș: este cel mai lung tunel din România, situat la cea mai mare altitudine și a necesitat excavarea unei cantități masive de rocă.
De aproximativ 7 ani, tunelul este iluminat, dar nu dispune de sisteme de aerisire sau de evacuare în caz de urgență. În timpul verii, când traficul este intens, riscul de acumulare de gaze și pericolul de explozie sau incendiu sunt crescut.