36 de ore fără somn la volan. Ce se întâmplă în corpul tău?
Nimeni nu se poate lupta cu oboseala! Până şi cel mai experimentat şofer aţipeşte la volan, după multe ore petrecute în trafic. A demonstrat acest lucru Andrei Mitraşcă, un instructor de conducere defensivă la Academia Titi Aur, după un experiment inedit realizat săptămâna aceasta. A pornit într-o cursă de 48 de ore fără odihnă, pentru a testa cum scad reflexele în condiţii de epuizare extremă. A rezistat 36 de ore.
Marţi, 26 martie, la ora 10.00, Andrei pornea de pe Centura Capitalei în cursa de 48 de ore, pe ruta Bucureşti – Constanţa şi retur. Nu singur, ci alături de echipă întreagă de instructori şi piloţi de curse, de poliţişti şi medici care l-au monitorizat pe tot parcursul testului. A purtat în permanenţă nişte ochelari speciali care înregistrau mişcările ochilor, cât de mult clipeşte şi cum îşi schimbă privirea, a avut lipite pe corp fire ce îi măsurau pulsul, iar pe scaunul din dreapta a fost non-stop asistat de un coleg care putea oricând să intervină asupra automobilului. De asemenea, ca măsură suplimentară de siguranţă, o a doua maşină a rulat în faţă la circa 200-400 de metri. Toţi ceilalţi şoferi se schimbau între ei la fiecare 4-5 ore pentru a se odihni. Numai Andrei Mitraşcă, şoferul-cobai, a condus neîncetat.
Primele semne de oboseală au apărut după 13 ore
Experimentul s-a realizat exclusiv pe Autostrada Soarelui, cu pauze din două în două ore, între curse. „Din 4 în 4 ore eram consultat de un medic de pe ambulanţă, care îmi lua glicemia, tensiunea, îmi făcea un consult general şi îşi dădea acordul să continui. Primele semne de oboseală au apărut după 13 ore de condus: nu am observat un câine, uitam faza lungă, aveam fluctuaţii de viteză, eram mai moale. Apoi, la ora 3.30 noaptea, după 17 ore de condus, am aţipit prima dată. Copilotul a consemnat că nu prea ţineam banda, mergeam în zig-zag şi a fost nevoie să mai deschid geamul ca să mă trezesc. Am mai aţipit din nou la 6.30. După 24 de ore de condus, pe timp de zi, m-am simţit mai bine, deşi nu prea articulam bine cuvintele. Eram conştient de acest lucru”, povesteşte pilotul de curse. Seara la ora 21.50 a avut prima „aţipire cu ochii deschişi”, îi lăcrimau ochii, nu focusa privirea şi articula greu cuvintele. Copilotul era în alertă. Miercuri, la ora 22.01, după 36 de ore de condus şi aproape 2.700 de kilometri parcurşi, experimentul a fost oprit.
«Nimeni nu se poate lupta cu oboseala»
Acţiunea instructorilor Academiei TITI AUR face parte dintr-o campanie naţională de sensibilizare şi conştientizare asupra pericolelor la care se expun şoferii obosiţi, şi implicit îi expun şi pe ceilalţi participanţi la trafic. ”Studiul pe care îl vom face nu este un test de anduranță, este un studiu de caz prin care ne propunem să culegem cât mai multe date care să ne arate ritmul în care scad capacitățile noastre pe măsură ce continuăm să conducem obosiți. Chiar dacă majoritatea instructorilor implicați sunt sportivi, nu încercăm să doborâm vreun record, ci dimpotrivă, dorim să arătăm că oboseala nu iartă pe nimeni, nici chiar pe cei antrenați, pe cei care conduc din plăcere. Nu am vurt să arăt cât pot eu să rezist, ci să atrag atenţia că până şi cel mai experimentat şofer poate fi o ghiulea pe drum”, a afirmat Andrei Mitrașcă.
Conform studiilor, vigilența conducătorilor auto scade vertiginos după doar 8 ore de condus și ajunge, ca după 24 de ore de nesomn, să scadă până la a fi similară cu cea a unei persoane aflate în stare de ebrietate. După 48 de ore, ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică.