Broscuţele vor avea un tunel pe sub şosea
Nici un drum fără tuneluri şi poduri pentru animale. Cel puţin în zonele în care acestea vieţuiesc. Cerinţa este a specialiştilor în mediu, iar primarii şi constructorii trebuie să se conformeze. Drumul comunal din Chinteni trebuie să aibă pasaje prin care să treacă broaştele, altfel nu poate fi asfaltat.
Broaştele au dat peste cap planurile reprezentanţilor primăriei din localitatea clujeană Chinteni. Aceştia îşi propuseseră să asfalteze drumul comunal de trei kilometri, care leagă satele Măşcaş şi Sânmărtin.
Specialiştii în protecţia mediului au impus ca şoseaua să includă şi trei pasaje subterane, destinate broaştelor. Altfel, nu primesc aviz. “Să poată să treacă nu pe şosea, să fie călcate de autovehicule, ci prin nişte tunele. Este o măsură venită în sprijinul acestor organisme, conform tuturor regulamentelor internaţionale europene”, spune László Rákosy, custode Sit Natura 2000, citat de Digi 24.
Se pare că în zonă trăiesc amfibieni care fac parte dintr-o specie protejată. Primarul comunei, Lucia Suciu, nu a fost încâtat de această solicitare. “Este un adevărat război aici. Ne-am trezit cu un custode, care ne-a cerut să modificăm proiectul. Iniţial, ni s-a spus că fluturii albaştri îşi au habitatul în zonă, după care s-au trezit că broaştele. Am fost obligaţi să modificăm proiectul, pentru care am cheltuit din bani publici peste 20.000 de lei nejustificaţi. Trebuie băgat fier beton, iar tunelurile trebuie să aibă un metru în diametru. De 16 ani sunt primar şi n-am văzut nici o broască. Îmi e şi jenă să vorbesc cu oamenii despre asta ca să nu creadă că am ceva la cap”, a declarat, pentru Click!, Lucia Suciu, edilul de la Chinteni.
Canalele urmează să fie construite odată ce autorităţile locale vor primi banii de la Ministerul Dezvoăltării pentru începerea lucrărilor la drumul comunal. Investiţia se ridică la peste 4 milioane de lei.
Pasaje pentru urşi pe autostrada Lugoj - Deva
Un scandal monstru s-a iscat la începtul anului. Lucrările la autostrada Lugoj-Deva au fost oprite, pentru că proiectul nu prevedea pasaje supraterane şi tuneluri pentru ca urşii să poată migra între Munţii Banatului şi Munţii Apuseni.
Organizaţiile de mediu au cerut aşa ceva la Comisia Europeană şi au obţinut. Astfel că pe lotul al doilea, pe o porţiune de 28 km, e nevoie de o nouă licitaţie şi o firmă care să facă pasajele speciale.Trebuie săpate tuneluri, ridicate poduri, podeţe şi pasaje, care mai apoi vor fi acoperite cu verdeaţă, . Ele vor menţine habitatul natural al animalelor.
Click! spune
Se pare că în zonă trăiesc amfibieni care fac parte din specia Bombina Variegata. O specie protejată, care se află pe cale de dispariţie în Germania şi Polonia, din cauza lucrărilor agricole. Nu au mai mult de cinci centimetri lungime şi pot trăi până la zece ani.