Ce avantaje avem dacă intrăm în Schengen?
Mai avem o lună până la votul care va decide dacă România intră în spaţiul Schengen. Avem de convins Olanda, care pare să fie singurul stat care nu doreşte să acorde această facilitate ţării noastre. Iată care sunt avantajele pentru ţara noastră, în cazul că votul va fi pozitiv!
Unele voci de la Bucureşti au explicat refuzul Olandei de a aproba includerea României în spaţiul Schengen invocând interese comerciale şi s-a adus în discuţie o eventuală rivalitate a portului Constanţa cu Rotterdam, portul numărul unu al Europei.
De altfel, în 2014, Frans Timmermans, atunci ministru de Externe în Guvernul de la Haga, spunea că şi-ar dori o cooperare strânsă între portul Rotterdam şi portul Constanţa:
,,Noi dorim să împărtăşim din experienţa noastră în domeniul logisticii şi organizării portuare şi nu doar pentru că ar fi în folosul Constanţei, dar şi pentru că ar fi în beneficiul Rotterdamului”, a spus atunci Timmermans, care a adăugat că o asemenea “alianţă” ar permite României şi Ţărilor de Jos să controleze întregul transport european de mărfuri pe cale maritimă şi fluvială.
Şi cum lărgirea Schengen se face cu unanimitate va trebui să convingem şi cel din urmă sceptic pentru a scăpa de vamă şi a intra, cum se spune, în rândul lumii.
Dar iată ce câştigăm prin intrarea în Schengen:
1. Eliminarea vizelor a adus României libertatea de circulaţie în Europa. Aderarea la spaţiul Schengen presupune eliminarea controalelor de la frontierele interne ale celor 26 de state semnatare ale acordului.
Aşadar, dacă România intră în Schengen înseamnă că scăpăm de vamă. Concediile vor fi mult mai simple şi mai rapide pentru că vom scăpa de aşteptarea chinuitoare de la vamă, în special din timpul verii. Şi în privinţa zborurilor se va schimba situaţia.
2. Însă miza cea mai mare este economică şi comercială. Transporturile rutiere sunt principala cale prin care România face exporturi. Cu toţii am văzut cozile interminabile de tiruri de la vamăile Nădlac, Giurgiu-Ruse şi Calafat-Vidin. Asta pentru că timpii de aşteptare de la intrarea şi ieşirea în spaţiul Schengen dinspre sau spre România şi Bulgaria sunt extrem de mari. Şoferii au ajuns să stea în camioane şi 72 de ore, potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.
Din cauza aceasta se întâmplă ca şoferii să nu respecte legislaţia europeană privind timpii de odihnă, spun tot transportatorii, în condiţiile în care transportul rutier de mărfuri din România ocupă un loc fruntaş în Europa.
Aşadar, eliminarea controalelor de la Frontiere ca urmare a intrării în spaţiul Schengen ar fi mană cerească pentru transportatori.
3. Şi, nu în ultimul rând, România - ţară Schengen ar fi privită cu ochi mult mai buni şi de investitori.
România - ultima frontieră
De ce e atât de importantă România şi de ce de atâţia ani aderarea la Schengen este amânată? Pentru că România ar deveni frontiera estică a spaţiului Schengen, de aici rigurozitatea cu care UE urmăreşte întărirea graniţelor României, acolo unde ar urma să se termine spaţiul de liberă circulaţie în Europa. Oficialii de la Bucureşti îşi pun mari speranţe în votul din 8 decembrie, decisiv pentru România.
Acelaşi test îl vor da Bulgaria şi Croaţia. Şi Cipru se mai află în proces de aderare. În prezent, în spaţiul Schengen sunt 26 de ţări, majoritatea membre UE. Din Spaţiul Schengen fac parte şi Elveţia, Liechtenstein, Norvegia şi Islanda, care nu sunt membre ale UE.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!