Guvernul nu mai vrea să-i ierte pe cei care nu şi-au plătit facturile la curent. Sute de mii de clienţi, în pericol să rămână fără electricitate
Unele măsuri luate în timpul pandemiei de coronavirus i-au ajutat pe cei care au fost afectați fie de pierderea locurilor de muncă, fie de boală. Unii nu-și mai puteau permite să plătească curentul sau gazele naturale, iar autoritățile au decis ca ei să nu fie deconectați până la finalul stării de alertă. Numai că de aceste prevederi legislative au generat dificultăţi în relaţiile comerciale din sectorul energiei.
În mai 2020, a fost emisă Ordonanţa de Urgenţă nr. 70/2020, iar în articolul art. 72, alin (1) se specifica că, ”pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă”. Acum, Guvernul vrea să-i deconecteze pe rău-platnici. Ministerul Energiei a propus abrogarea acestor prevederi, conform Adevărul.ro. În acest caz, ar fi afectate peste 200.000 de gospodării, iar rebranșarea nu va fi deloc ușoară pentru ei.
Însă, în actul normativ se are în vedere şi includerea unei perioade de tranziţie de 90 de zile pentru clienţii finali care au beneficiat de prevederile OUG emisă la ieșirea României din starea de urgență.
În această perioadă de timp, cei afectați vor avea posibilitatea să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică şi/sau gaze naturale şi în funcţie de situaţia proprie, soluţii pentru achitarea debitelor restante. Momentan proiectul de OUG privind abrogarea art. 72 alin. (1) al Ordonanţei de urgenţă nr. 70/2020 este publicat pe site-ul Ministerului Energiei, în consultare publică.
De ce se dorește schimbarea legii
Renunțarea la măsura luată de autorități acum mai bine de un an, ar fi motivată prin faptul că, în perioada de aproximativ un an de aplicare, aceste prevederi au generat dificultăţi în relaţiile comerciale din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale. De asemenea, acestea ar afecta activităţile tuturor participanţilor din pieţele aferente acestui sector, respectiv ale furnizorilor, operatorilor de distribuţie şi de transport, precum şi ale producătorilor de energie electrică şi de gaze naturale.
Legiuitorul a mai precizat că impactul acestei reglementări se răsfrânge cu prioritate asupra furnizorilor de energie electrică şi de gaze naturale, aceştia ajungând în imposibilitatea de a acţiona pentru încasarea contravalorii energiei electrice sau a gazelor naturale furnizate.
În aceste condiţii, din cauza lipsei lichidităţilor generată de neplată, furnizorii sunt obligaţi să transfere către distribuitori şi transportatori contravaloarea tarifelor de transport şi de distribuţie la termenele scadente, indiferent de data încasării contravalorii facturilor emise către clienţii finali.
Iar riscurile asociate imposibilităţii de deconectare/debranşare în caz de neplată, şi consecinţele suportării de către operatorii implicaţi în alimentare a costurilor asociate furnizării în ansamblu au un impact negativ la nivelul întregii economii naţionale, se prezintă în documentul Ministerului Energiei.
Peste 200.000 de gospodării riscă debranşarea
Conform cifrelor prezentate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei, AFEER – Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din Romania şi ACUE – Federaţia Asociaţilor Companiilor de Utilităţi din România, numărul clienţilor finali casnici şi non-casnici de energie electrică şi gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică şi/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranşărilor/deconectărilor a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 milioane de lei la sfârşitul lunii mai.
Numărul clienţilor care nu şi-au achitat facturile de energie electrică şi nu au putut fi deconectaţi este de circa 173.000 la finalul lunii iunie. Mulţi dintre clienţii finali au un comportament neadecvat în relaţia contractuală cu furnizorii, chiar şi în situaţia în care nu au fost afectaţi de problemele create de COVID 19. Astfel, ar fi fost generate pierderi din ce în ce mai mari pe întreg lanţul de producţie-transport-distribuţie-furnizare energie electrică şi gaze naturale.
Ce se va întâmpla după starea de alertă
Un alt aspect semnalat de asociaţiile de profil reprezentanţilor Ministerului Energiei este că, imediat ce starea de alertă va fi încheiată, va fi un număr semnificativ de debranşări/deconectări ale clienţilor finali debitori faţă de furnizorii de energie electrică şi gaze naturale având în vedere că furnizorii au aplicat în această perioadă toate măsurile care preced deconectarea (avertizări, executare garanţii, propuneri eşalonare, etc.).
Ce se întâmplă cu clienţii deconectaţi
În condiţiile în care motivul deconectării este reprezentat de neplata facturilor, clienţii finali aflaţi într-o astfel de situaţie nu vor putea încheia uşor noi contracte cu alţi furnizori, din cauza unor posibile garanţii majorate solicitate în cadrul noilor contracte de furnizare. De asemenea, astfel de clienţi finali nu vor putea fi preluaţi nici de către furnizorii de ultima instanţă, motivat de deconectarea pentru neplata debitelor. Mai mult, în cazul în care vor identifica soluţii pentru plata debitelor restante, pentru reconectarea la reţelele de energie electrică şi/sau de gaze naturale, respectivii clienţi finali vor trebui să achite din nou taxa de racordare, conform legislaţiei în vigoare.
Citește și:
Cum schimbi furnizorul de energie electrică și ce se întâmplă dacă n-o faci cât mai repede