Ieftiniri jenante la pompele de alimentare cu carburanți auto
Cine s-a culcat devreme, joi seara, 30 iunie, cu gândul că se va trezi a doua zi de dimineață pentru a descoperi noile prețuri ale carburanților auto, ieftinite cu mult lăudata reducere de 50 de bani, a avut parte de o surpriză.
Prețurile par că sunt aceleași. În primul rând, reducerea aplicată de Guvern este foarte mică, în comparație cu valoarea scumpirilor din ultimul an. În al doilea rând, prețul la pompă este stabilit de comerciant.
Cât costă carburanții auto, în acest moment?
Vineri, 1 iulie, prețul mediu al benzinei standard, în România, este de 8,20 lei pentru un litru, iar costul mediu al unui litru de motorină standard a ajuns la 9,20 de lei.
Anumite stații de alimentare au afișat deja că prețurile de la pompă nu conțin reducerea Guvernului, discount-ul fiind aplicat la casa de marcat. Și acest lucru s-ar putea să creeze confuzie, în primele zile, în rândul șoferilor.
Citește și: România, în colaps financiar? Ce spun experții
Așa că, o scumpire aplicată treptat, din momentul anunțului făcut de Guvern ar rezulta după aplicarea discountului într-o valoare la fel de ridicată.
Pragurile psihologice sunt neschimbate
Altfel, prețurile ar fi coborât sub „pragul psihologic”, indus de scumpiri. Mai precis, benzina standard ar fi trebuit să aibă un preț sub 8 lei, iar motorina standard să fie vândută sub 9 lei pentru un litru.
Există, totuși, anumite lanțuri de benzinării unde prețurile au coborât, timid, sub aceste praguri.
Citește și: Prețul litrului de carburant, în România, a crescut cu 2 lei, în doar 3 luni
Acest lucru nu s-a întâmplat peste tot, de unde și senzația că prețurile au rămas neschimbate. Fiecare șofer care a alimentat în ultimele luni a putut să observe un veritabil ping-pong al costurilor din stațiile de alimentare.
Coșmarul a început în lună martie, când un zvon a scos un număr considerabil de șoferi din case. Se discuta despre prețuri care vor sări de 10 lei pentru un litru, așa că stațiile de alimentare au fost luate cu asalt. Nu a durat mult, până când comercianții chiar au scumpit peste 10 lei litrul de carburant, în anumite stații din țară.
„Psihoza” din primăvară
„Psihoza” a durat câteva zile, controalele și amenzile autorităților aducându-i pe comercianți „cu picioarele pe pământ”. Unii au făcut chiar stornări ale sumelor de bani achitate de clienți!
Episodul a contribuit la scăderea încrederii populației în guvernanți, dintr-un motiv foarte simplu. În acea perioadă, Guvernul anunțase o reducere de 50% a accizei la carburant. Astfel, s-a bănuit că aplicarea unei accize reduse la un preț majorat, ar fi generat statului același venit. S-a discutat, la acea vreme despre presupuse înțelegeri specifice unui cartel.
Citește și: Efectele economice ale războiului. Cele mai mari scumpiri pe care le resimte România
Au urmat scăderi și creșteri succesive ale prețurilor, astfel, că oamenii au uitat acele detalii. Mai grav, prețul carburantului reprezintă un factor important în stabilirea costurilor logistice legate de transportul mărfurilor.
Astfel, orice scumpire a carburantului se reflectă rapid în prețurile tuturor produselor de la rafturi, o realitate deja trăită de toți românii.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro