ÎPS Calinic, despre reformarea botezului: «Scufundarea pruncilor va fi analizată»
Drama bebeluşului care a s-a stins, în urmă cu o săptămână, la o zi după ceremonia religioasă de botez, ar putea schimba reguli. Înalt Preasfinţitul Calinic, arhiepiscopul Argeşului şi membru al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, a declarat că va fi luată „hotărârea cea mai potrivită pentru evitarea nedoritelor accidente”.
Înalt Preasfinţitul Calinic, arhiepiscop din septembrie 2009, a oficiat recent, pe 23 ianuarie, botezul fetiţei fostului principe Nicolae al României. La acel botez, ÎPS Calinic a băgat bebeluşul doar cu picioruşele în apă şi l-a udat puţin pe creştet. Arhiepiscopul Argeşului şi Muscelului a povestit pentru adevărul.ro cum se practica botezul când era preot la ţară în Transilvania.
Prelatul a detaliat două tipuri de ceremonii: botezul prin scufundare, de trei ori, în numele Sfintei Treimi, pentru adulţi nefiind nici o primejdie, şi botezul prin stropire, adică adultul sau pruncul se scufundă în cristelniţă, apă curgătoare, până la gât sau într-un spaţiu destinat special, „iar preotul botezător, cu palmele făcute căuş sau cu un vas din lemn, ceramică sau metal, toarnă, în numele Sfintei Treimi, apă sfinţită peste creştetul celui ce se botează”.
Înaltul ierarh ortodox mai spune că există, de asemenea, botezul în caz de primejdie sau de urgenţă, pe care îl pot face şi părinţii copilului, cu apă sau ţărână, dacă pruncul este în primejdie de moarte, preotul urmând să continue slujba după rânduială. Mai există şi botezul dorinţei, când doreşti să te botezi, dar nu ai mai apucat ziua aceea hotărâtă. „În Transilvania, când eram preot la ţară, am găsit obiceiul de a se stropi pruncul pe cap, după ce a fost introdus în cristelniţă. Se foloseau palmele făcute căuş, apă sfinţită pentru botez fiind slobozită cu îndestulare peste creştetul pruncului”, explică ÎPS Calinic.
Prealtul mai arată că, după o vreme, din teamă de a nu se produce vreun accident din diferite motive fizice sau emoţionale, s-a gândit că este mai potrivit să se afunde pruncul până la gât în apa cristelniţei, după care să se toarne din belşug apă sfinţită peste creştetul pruncului.
Controversele legate de scufundarea copilului la botez în religia ortodoxă sunt cu atât mai mari cu cât Iisus Hristos n-a fost scufundat la botez. Arhiepiscopul Calinic afirmă că, în unele icoane cu botezul Domnului Iisus Hristos, săvârşit în cursul Iordanului, se foloseşte rânduiala turnării apei peste creştetul lui Iisus, cu ajutorul palmelor făcute căuş sau folosindu-se cupele de lemn, ceramică sau metal preţios. „În alte icoane, Iisus stă în apă până spre gât şi primeşte botezul prin turnarea apei peste creştetul Capului”, adaugă el. Înaltul ierarh crede că, „în viitor, se va analiza practica scufundării pruncilor şi se va lua hotărârea cea mai potrivită întru respectarea rânduielii şi evitarea cu grijă a nedoritelor accidente”.
Click! Spune: Iustin, un bebeluş de şase săptămâni, s-a prăpădit luni, 2 februarie, la o zi după ceremonia religioasă oficiată la Biserica “Sfinţii Constantin şi Elena” din cartierul Zamca al oraşului Suceava. Pruncul a fost dus la Spitalul Judeţean, dar medicii n-au izbutit să-l salveze. Imaginile video de la botez au arătat că preotul a ţinut copilul pe spate, cu faţa în sus, deşi scufundarea în cristelniţă trebuia făcută invers, cu faţa în jos.