Vești extrem de proaste pentru toți șoferii români. Ce se întâmplă cu prețurile polițelor RCA
Din 2024, polițele RCA vor cunoaște o creștere în tarife conform noilor referințe publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Noul tarif minim pentru polița RCA se situează la 1.055 lei, destinat categoriei de vârstă 51-60 ani pentru mașinile cu capacitate cilindrică sub 1.200 cmc. În contrast, tariful maxim se aplică pentru categoria sub 30 de ani, pentru autoturisme cu capacitate cilindrică peste 2.500 cmc.
Expirarea plafonul va afecta decisiv prețurile
Aceste tarife revizuite, calculate de KPMG și publicate de ASF, evidențiază majorări în majoritatea categoriilor, variind între 0,4% și peste 6% în comparație cu tarifele din februarie 2023. Unele segmente indică chiar scăderi de la 0,6% la 3,3%, conform analizelor ZF.
Cu expirarea plafonării impuse în aprilie în anul următor, va deveni clar cât vor crește efectiv prețurile polițelor RCA.
Referințele publicate de ASF pentru tarifele RCA oferă o estimare a mediei prețului pe diverse categorii, luând în considerare vârsta șoferului și capacitatea motorului. Acestea reprezintă doar două dintre criteriile utilizate pentru stabilirea efectivă a prețului unei polițe RCA.
De ce cresc atât de mult tarifele RCA
În 2022, dauna medie a crescut cu doar 8,36% față de anul precedent, în timp ce prețurile medii pentru RCA au înregistrat un salt de 44%.
Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) atribuie creșterea costurilor primei medii la asigurările auto obligatorii RCA, de la 790 de lei în 2021, la 1.140 de lei în 2022, majorării prețului pieselor de schimb.
Un raport al lor susține această creștere, însă surse din industrie au declarat pentru „Adevărul“, în iunie, că acest document ar fi mai degrabă o încercare eșuată de justificare a creșterii explozive a prețurilor la RCA din ultimii doi ani.
BAAR menționează în raportul lor „Evoluția prețurilor pieselor cel mai des avariate în dosarele de daună RCA 2022 față de costul mediu din anul 2021” că s-a înregistrat o creștere a costului mediu pe reper pentru diverse mărci de autovehicule în 2022 față de anul precedent: Opel – 25,5%, Ford – 15,9%, Volkswagen – 2,9%, Dacia – 0,6%.
De asemenea, BAAR menționează o scădere cu 9% a indicatorului de reparabilitate a pieselor avariate, semnalând necesitatea unor piese noi pentru reparații în cazul vehiculelor implicate în accidente din dosarele de daună RCA.
Surse din piață au denunțat raportul ca fiind o încercare de a justifica creșterile de preț ale RCA-ului din ultima perioadă. Aceste surse afirmă că raportul se bazează doar pe anumite indicatori favorabili tezei susținute de BAAR și generalizează situațiile pentru a influența opinia publică.
Realitatea incomodă ar fi că majorările de preț pentru RCA nu sunt direct proporționale cu creșterea costurilor de despăgubire invocate.