Virusul din viețile copiilor noștri. Cum i-au afectat acești doi ani de pandemie

17 februarie 2022 13:49   Național

În curând se vor împlini doi ani de când viețile copiilor noștri au fost date complet peste cap, din cauza pandemiei. Chiar dacă, cel puțin la început, virusul a părut mai blând cu ei și nu i-a „atacat” fizic, i-a afectat în schimb foarte grav emoțional, mental, educațional.

Totul a început cu o „vacanță”

Pentru copiii din toată lumea, mari și mici, pandemia de coronavirus a însemnat, inițial, începutul unui soi de vacanțe. România a închis oficial școlile și grădinițele la 11 martie 2020. Se credea că situația va reveni la normal în maximum o lună, dar nu s-a întâmplat așa. „Vacanța” s-a transformat într-un carusel de evenimente stresante, chinuitoare. Nimeni nu a mai trăit până acum așa ceva: copii blocați non-stop în case cu părinții, fără să-și mai vadă colegii și prietenii. Pentru prima dată în istoria învățământului românesc, cursurile s-au mutat în online pentru cei care au avut telefoane, tablete sau calculatoare conectate la internet. Pentru mulți alți elevi cu posibilități reduse, în principal din mediul rural, anul școlar a fost compromis. Școlile s-au redeschis fizic abia din 2 iunie 2020 și doar pentru elevii claselor a VIII-a și a XII-a, care urmau să se pregătească pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat.

Măsuri stricte de igienă, în școli

Nici următorul an școlar nu a fost mai bun. În septembrie 2020, majoritatea elevilor au revenit în clase, dar în condiții stricte de igienă și distanțare, cu triaj epidemiologic la intrare, trasee prestabilite spre clase, mască și gel dezinfectant la purtător. Ministerele Sănătății și Educației au conceput tot felul de de norme care stabileau cum vor fi organizate sălile de clase și programul elevilor, pentru a evita aglomerația; se recomanda aerisirea claselor, orele de sport se făceau doar în aer liber, schimbul de obiecte între elevi era interzis, iar socializarea limitată. Părinții au fost sfătuiți să nu-și trimită copiii la școală dacă au simptome. Multe din aceste reguli se păstrează și azi.

Scenariile de funcționare s-au tot modificat

Începută cu surle și trâmbițe, cu pregătiri intense, școala în format fizic din al doilea an pandemic n-a durat mult. Unitățile de învățământ și-au închis rând pe rând porțile, pentru ca din 9 noiembrie 2020 să treacă iar toate în online. Și au funcționat așa până pe 8 februarie 2021, odată cu începutul semestrului al doilea. Scenariile de funcționare s-au tot modificat de atunci și până în prezent. La început a fost celebrul „semafor”, care depindea de rata de incidență a localității (scenariul verde, galben, roșu). Apoi, funcționarea școlilor a depins de procentul de vaccinare al personalului din învățământ, pentru ca în prezent să fie legat de gradul de ocupare a paturilor din spitale.

Efectele pandemiei asupra copiilor

Toate aceste schimbări și reguli, distanțarea, izolarea, școala online (cu dezavantajele ei), lipsa socializării i-au afectat pe copii. În primul rând, calitatea sistemului de predare-învățare a fost afectată enorm, majoritatea copiilor rămânând cu goluri și având nevoie de meditații. În al doilea rând, copiii au avut de suferit emoțional, au devenit mai retrași, mai nervoși, mai triști, depresivi, anxioși, mai dependenți de tehnologie. Reversul medaliei – s-au înmulțit abuzurile și infracțiunile online. De asemenea, copiii noștri au făcut mai puțină mișcare, fapt care a condus la obezitate și la alte probleme de sănătate. Da, pandemia ne-a afectat pe noi, adulții, dar i-a afectat enorm și pe copiii noștri. Sperăm ca în curând să ne luăm viața înapoi și tot răul făcut să poată fi uitat și reparat!

De aproape 2 ani, Vladimir face doar școală online

Unul dintre copiii care au avut cel mai mult de suferit în acești doi ani de pandemie este Vladimir Mihai Marinescu (10 ani), un puști simpatic din București. Din martie 2020 și până în prezent a făcut doar școală online. La fel și frățiorul lui de 7 ani, care a învățat să scrie și să citească nu în bancă, ci acasă, în fața calculatorului. „Până acum nu am putut merge la școală pentru că mai avem acasă un frățior mai mic, bebeluș, de 10 luni. Îmi e dor de colegi. Fratele mijlociu e în clasa întâi, el nici nu prea a apucat să-și cunoască colegii”, ne spune Vladimir. Abia a așteptat să înceapă vaccinarea categoriei de vârstă 5-11 ani. S-a prezentat la centrul de vaccinare în prima zi, pe 26 ianuarie, sperând ca din martie, după rapel să poată merge și el din nou la clasă.

Ioana Ginghină, supărată pe sistemul de învățământ

Actrița a declarat pentru Click! că e foarte supărată pe sistemul de învățământ deoarece fetița ei, Ruxandra (13 ani), a pierdut mult cu școala online. „După un an și jumătate de școală online, când copiii nu au înțeles nimic din materie, profesorii au avut aceleași pretenții ca înainte. Prin urmare, am fost nevoiți să facem meditații la germană, la mate... Asta m-a enervat, că au lăsat părinții să se descurce cu recuperarea materiei. Ne bate examenul de Capacitate la ușă, iar eu trebuie să fac cu ea lecții de dimineața până seara”, spune Ioana, revoltată.

Puteţi urmări ştirile Click! pe Google News, Facebook și Instagram!

Mai multe