Partea întunecată a carierei de influencer! Probleme emoționale și instabilitate financiară
Stilurile de viață pe care le vedem promovate pe rețelele sociale sunt atrăgătoare, dar sunt la fel de sigure precum o carieră de sine stătătoare? În realitate, majoritatea celor care produc content online nu câștigă îndeajuns pentru a se întreține, muncesc enorm, ceea ce generează o serie de probleme de sănătate emoțională.
În urma mai multor studii realizate de când social media a devenit un fenomen, tinerii, începând de la adolescenți până la cei de aproape 25 de ani, preferă să fie influenceri atunci când devin adulți, în detrimentul oricărei alte meserii. Doar în Marea Britanie, aproximativ 1,3 milioane dintre tineri visează să obțină venituri creând conținut pe rețelele sociale.
În 2022, în România, potrivit unui sondaj, există 3.000 de creatori de conținut, care monetizează sume importante din postările pe social-media, în contextul unei piețe care, anul trecut, a fost estimată la 15 milioane de euro.
Hai să afli și: Cine este Levi Elekes, tânărul influencer de care Mira este super îndrăgostită!
Piața globală a influencerilor a fost estimată la aproximativ 13,8 miliarde de dolari (11,2 miliarde de lire sterline), în 2021. Aproximativ 300.000 de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani sunt creatori de conținut și folosesc această activitate ca unica lor sursă de venit.
Interesant și: Drumul de la polițist, la influencer! Ce mai face Bogdan Urucu, fotomodelul de la Survivor
Expertul în economia rețelelor sociale Brooke Erin Duffy cercetează carierele influencerilor și ale vloggerilor, specializați pe beauty și modă, iar în una dintre cărțile sale, a vorbit despre un decalaj uriaș între cei care reușesc să aibă cariere profitabile din munca pe social-media și toți ceilalți. Pentru majoritatea utilizatorilor online, care încearcă să-și creeze o carieră din activitatea pe rețelele de socializare, conținutul lor se transformă adesea în muncă gratuită pentru companiile mari.
Riscurile de a produce venituri pe cont propriu nu sunt deloc deloc de neglijat, iar acest aspect este adâncit de absența standardelor din industrie și de lipsa de transparență a câștigurilor.
Influencerii sunt adesea puși în situația de a-și evalua propria valoare și de a-și stabili singuri onorariile pentru munca lor. Drept urmare, creatorii de conținut își subapreciază adesea propria muncă creativă și ajung să lucreze gratuit.
Puterea aparține platformelor
Influencerii sunt adesea la cheremul algoritmilor – programele computerizate care determină ce postări sunt afișate utilizatorilor și în ce ordine. Platformele oferă prea puține detalii despre cum funcționează algoritmii, care, în cele din urmă, determină cine câștigă vizibilitate pe rețelele sociale.
Experta în algoritmi Kelley Cotter consideră că dorința de deveni un influencer de succes devine „un joc al vizibilității”. Creatorii de conținut interacționează cu platforma prin intermediul postărilor și speră să fie răsplătiți cu vizibilitate. Ei împărtășesc momente din ce în ce mai intime și mai personale din viața lor, în încercarea de a rămâne relevanți.
Amenințarea invizibilității este o teamă constantă pentru influenceri, care simt din plin presiunea de publica conținut pe platformele de socializare. Dacă nu o fac, ei pot fi „pedepsiți” de algoritmi prin ascunderea postărilor.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!