Filmul secret care critica regimul lui Ceaușescu pentru moartea femeilor obligate să avorteze: „Nu pricepi nimic. Tu ca să iei bani, ești în stare de orice”
Este un film care reușește să surprindă mulți români, chiar și în ziua de astăzi. Iar acest lucru nu se datorează numai subiectului ales, ci și faptului că, într-un fel sau altul, acest film chiar a fost produs, deși încă ne aflam în perioada comunistă. Este vorba despre „Ilustrate cu flori de câmp”, un film din 1975, care acuza regimul de moartea femeilor care făceau avort.
Filmul lui Andrei Blaier avea un subiect controversat pentru acea perioadă, însă poate că cel mai surprinzător lucru este faptul că el a și fost produs, în ciuda mesajului pe care îl avea.
Bogdan Jitea, un expert de la IICMER, spune că, în ciuda faptului că nu exista nicio referire explicită la acest lucru, pentru cei care vedeau filmul la acea perioadă era imposibil de ratat faptul că o mare parte din vină pentru tragediile înfățișate revenea statului, care interzicea avortul.
Filmul care acuza regimul lui Ceaușescu de moartea femeilor
„În prim planul peliculei din 1975 sunt două tinere cam de aceeași vârstă. Laura Răduțu (Carmen Galin) este o absolventă de arhitectură din București care vine în orașul nenumit de provincie pentru a scăpa de o sarcină nedorită.
Plină de viață, vorbăreață, idealistă, ea se dovedește în scurt timp o naivă care a căzut în mrejele unui june tomnatec, șeful său de la institutul de arhitectură, un bărbat căsătorit și cu doi copii ce nu are niciun fel de intenție serioasă cu tânăra sa asistentă”, a explicat istoricul Bogdan Jitea, potrivit historia.ro.
Pelicula s-a lansat în 1975
Un alt personaj important în peliculă este Irina, care va fi prinsă, fără voia ei, în activitatea ilegală a mamei ei. În cele din urmă, tânăra refuză să facă parte din schemele cinice de care era înconjurată din toate părțile.
„De cealaltă parte se află Irina, o prezență diafană și visătoare, fiica unei văduve fără scrupule (Eliza Petrăchescu), aghiotanta Titinei în activitatea clandestină de felceră a avorturilor ilegale. Trimisă să o preia pe Laura de la gară, Irina realizează în ce este implicată fără voia ei și își confruntă mama”, mai spune istoricul, vorbind despre acest film unic din istoria cinematografiei române.