El este românul care a salvat 186 de oameni, după ce a aterizat un avion în Oceanul Atlantic
Paul Mitu, supranumit eroul din Mauritania, este pilotul de excepţie care a reuşit o performanţă fantastică: a salvat nu mai puţin de 186 de oameni după ce a amerizat în apele învolburate ale Oceanului Atlantic! Astfel, singurul eveniment dramatic din istoria Tarom, s-a transformat în unul dintre cele importante acte de eroism.
Cine este românul care a amerizat în apele Atlanticului și a salvat 186 de oameni
Totul se întâmpla în ziua de 6 august 1980, când pilotul cu peste 16 mii de ore de zbor pilota un Tupleov 154 cu destinaţia Nouadhibou, Mauritania. Avionul plecase din Otopeni şi avea oprire şi la Casablanca, iar în apropiere de Mauritania, evenimentul care avea să schimbe destinul celor de la bord, s-a întâmplat. În mod uimitor, pilotul Paul Mitu a simţit ce avea să se întâmple.
„Accidentul acesta poate să apară atunci când pe cartea vieții îți este scris acolo. Eu am cerut insistent să nu fac acea cursă. Pe timpul acela când ți se ordona să faci ceva, era imperios necesar să faci. După 14 ore de așteptare, ore în care am insistat în fel și chip să renunțăm la acel zbor mi s-a ordonat să executăm cursa aceasta. Se pierde legătura radio, beznă, nu mă aude nimeni”, povesteşte Paul Mitu pentru Radio România Regional.
„O dată la un milion de ani, acel sistem de aterizare nu funcţiona. Am strigat ratare, am băgat motoare, avionul s-a înfundat, am tras până am rupt manşa, iar în clipa în care s-a rupt şi a năvălit apa peste noi, ne-am dat seama că suntem în ocean.
Iniţial, când am tras de geam, s-a torsionat şi am apucat cu două mâini, apoi am căutat ceva, în beznă, să dau în el. Iar Dumnezeu mi-a zis: mai trage o dată. Şi am mai tras o dată, a intrat apa peste noi, l-am dezlegat din scaun (n.r. pe copilot), l-am tras cu picioarele peste mine, l-am băgat pe geam şi apoi am ieşit şi eu pe geam. Ceva de groază”, a spus pilotul Paul Mitu și pentru Antena 3.
A salvat 186 de vieți
Cei 186 de pasageri aflaţi erau marinari. În momentul în care ghinionul şi-a făcut prezenţa, panica şi groaza s-au instalat şi ele la bord, la manşă însă, se afla Paul Mitu, cel ce cu prezenţă de spirit şi profesionalism desăvârşit a salvat vieţile oamenilor.
„Am executat schema de aterizare, schema de apropiere, totul a decurs normal, numai că o dată la un milion de ani, acel sistem de aterizare nu funcţiona. Ceaţa era până în pământ. La 90 de metri, avionul a intrat în hălău. Am luat contact cu oceanul, avionul a muşcat din apă până nu a mai avut portanţă, a căzut în acea dună de nisip”, a adăugat Paul Mitu.
În urma prăbuşirii, avionul s-a rupt în 3 bucăţi. Însă, cum destinul are cuvântul său de spus, unul dintre motoare a funcţionat în continuare, lucru ce a ţinut renichii la distanţă. Trei ore au aşteptat oamenii să fie salvaţi. Paul Mitu ca un adevărat căpitan şi-a grupat pasagerii pe planul avionului şi a rămas ultimul după ce toţi au ajuns în siguranţă la salvatori. El însă, a ales să înoate singur spre ţărm, fără a-i fi teamă de nimic.
Pilotul, cu ultimele puteri, a ajuns la ţărm, unde a fost găsit inconştient şi rănit grav la o mână la unul dintre ochi.
„Acel motor care nu s-a oprit a produs vibrații și au speriat rechinii care se aflau acolo…A doua zi când am fost acolo mâncau și din bagaje”, a rememorat comandantul.
De ce a fost amențitat cu închisoarea după acest episod
Din păcate, însă, în loc să fie omagiat pentru eroismul său, Paul Mitu a fost umilit de regimul comunist şi i s-a interzis să se întoarcă la manşă. Mai mult decât atât, l-au ameninţat că îl condamnă la 100 de ani de închisoare, şi l-au constrâns să se declare vinovat pentru accidentul aviatic. Presa de atunci nu a relatat nici ea cele întâmplate.
„A avut grijă la procese să-mi dea lângă mine un securist, care cu jenă în vorbă, vă spun și în ceea ce vă povestesc, mă înglodea cu pistolul pe la coaste când vorbeam”, a mai spus Paul Mitu.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!