Imaginile cu spiritele morţilor care au înfiorat lumea. Cele mai mari escrocherii din epoca victoriană

La începutul secolului al XIX-lea, o eroare fotografică a dus la dezvoltarea unei adevărate escrocherii. Pasiunea pentru ocultism a omenirii există din cele mai vechi timpuri şi s-a dezvoltat în Evul Mediu. Atunci, orice fenomen inexplicabil, ieşit din tipare, ori un simplu comportament atipic, erau asociate cu vrăjitoria, iar apariția primelor aparate de fotografiat s-a suprapus cu un puternic curent ocultist.

Imaginile cu spiritele morţilor care au înfiorat lumea la începutul secolului XIX / Foto: Historia
Imaginile cu spiritele morţilor care au înfiorat lumea la începutul secolului XIX / Foto: Historia

Perioada sub care este cunoscută domnia Reginei Victoria (1837 – 1901), epoca victoriană, este plină de legende macabre alimentate în mare parte şi de anumite obiceiuri ale monarhului. Obiceiul macabru de a poza morţii alături de familie ca şi când ar fi fost vii a luat naștere în acea perioadă. Fotografia era la începuturi şi puţini erau cei care îşi permiteau să imortalizeze aspecte de familie, astfel că, atunci când murea cineva drag, se obișnuia să se aşeze mortul pe scaun ca şi când ar fi fost viu, cu familia alături. Poza cu mortul pe scaun era adeseori singura amintire de familie.

Totodată, mediumurile erau la mare căutare la acea vreme, iar americanul William Mumler s-a autoproclamat medium în arta fotografiei, după ce, în 1861, a surprins o prezenţă neomenească într-o poză. Bineînțeles, a fost mai mult o greșeală, a fost vorba despre o dublă expunere accidentală într-o fotografie, fenomen pe care nimeni nu a putut să şi-l explice pe moment, iar silueta fantomatică ca un fum care învăluia omul, semăna din perspectiva lui Mumler cu un văr al acestuia care murise cu 12 ani înainte.

Așa a devenit obsedat să înţeleagă ce se afla în imagine. După zeci şi sute de experimente nereuşite, a devenit un expert al tehnicii expunerii multiple, iar de atunci au apărut pe bandă rulantă fotografii în care fantomele morţilor stăteau alături de oamenii vii. Pentru o şi mai bună reprezentare a spiritelor, Mumler a început să folosească fotografii ale morţilor din timpul vieţii pentru a realiza „fantomele”.

Setea pentru ocultism a dus la dezvoltarea acestui fenomen

A și încurcat pozele unor morţi cu ale unor oameni vii şi spritele din poze au ajuns să semene izbitor de mult cu feţele cunoscute ale unor personaje aflate în viaţă. Așa a fost, de fapt, și demascat mediumul în arta fotografiei.

În aceeaşi perioadă, francezul Edouard Isidore Buguet şi-a făcut reputaţia de fotograf spiritist, fiind extrem de apreciat în cercuri selecte, și era preferat de aristocraţia vremii. El era solicitat să îi pozeze pentru a-şi revedea rudele dispărute, însă nu oricine îşi permitea să păstreze pentru posteritate imagini cu „stafiile” răposaţilor. Buguet a devenit o „senzație” printre spiritiști la începutul anilor 1870. I s-au împrumutat chiar bani pentru a-și înființa propriul studio. În final, a fost și acesta demascat, însă a rămas cu un cerc de susţinători alături, care nu s-au îndoit nicio clipă de autenticitatea pozelor.

Și Fredrick Hudson, un alt american, a ajuns expert al fotografiei spiritiste şi a dus escrocheria la cote maxime, punându-i pe cei care veneau la pozat să stea nemişcaţi minute în şir, iar în acest timp, fiica sa îmbrăcată în alb se plimba în spatele lor şi crea un efect fantomatic. În 1874, a început declinul fotografului, când înşelătoria a fost demascată.

Cea mai celebră fotografie

Cea mai celebră fotografie este cea în care apare lordul Combermere. Realizată în 1891, de Sybell Corbett, în timpul unei vizite la sora ei din Combermere Abbay (Cheshire – Anglia), bărbatul apare în poză aşezat pe jilţul din bibliotecă, deşi la acel moment erau efectuate funerariile acestuia. Sybell a decis să facă o fotografie în bibliotecă folosind o expunere de aproape o oră, iar în acest timp, nu a intrat nimeni în cameră. Și totuși, silueta abia perceptibilă a unui bătrân, nimeni altul decât lordul Combermere, apare în fotografie. Deşi expertizată de mulţi specialişti ai vremii, nu s-a putut demonstra manevra de falsificare şi a rămas un mister neelucidat.

Au continuat să apară fotografii în care apar umbre fantomatice chiar și în epoca modernă. O altă fotografie care a rămas un mister pentru cercetători este „The Brown Lady”, realizată de Captain Provand, în 1936, într-un castel din Norfolk, Anglia. În imagine apare o siluetă fantomatică de femeie care coboară pe scările conacului, deşi la momentul imortalizării nu era nimeni pe scări, relatează Historia.ro.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
gaini jpg
esplanada rapa galbena jpg
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
Ziua a doua a congresului PPE la Romexpo, în București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
branza branzeturi istock jpg
simion lasconi podcast micutzu jpg
diabet jpg
liviu dragnea 8 JPG
image
actualitate.net
image
actualitate.net