Primul oraș din Europa care a fost iluminat electric se află în România. Când a avut loc premiera și câte lămpi stradale au fost inaugurate atunci
Timișoara a urmat un traseu inovator și revoluționar și a devenit pionier în adoptarea iluminatului electric. În 1884, în Timișoara au fost inaugurate 731 de lampi stradale care au schimbat total aspectul nocturn al orașului, exemplul său fiind urmat și de alte orașe din România și din Europa.
Primul oraș iluminat electric din Europa
Printre multe alte reușite ale României, se distinge și evenimentul din data de 12 noiembrie 1884 când, în Timișoara, au fost aprinse 731 de lămpi electrice, o premieră în Europa, lucru care a transformat orașul de pe Bega în primul oraș iluminat electric din Europa. În acea zi, lămpile incandescente cu filament din cărbune au iluminat un traseu stradal cu o lungime de 59 de km, o performanţă realizată în mai puţin de doi ani de către societatea Anglo-Austriacă „Bruch Electrical Company Ltd.”, cu sediul la Viena.
Străduţele au devenit puncte luminoase pe harta oraşului
Pe timp de noapte, până şi cele mai înguste străduţe au devenit puncte luminoase pe harta oraşului, datorită lămpilor incandescente cu filamentul din cărbune, sporind protecţia, dar şi confortul celor care se plimbau prin urbea de pe Bega la ore târzii. Iată cum întâmpina presa vremii inaugurarea acestui eveniment: „Lumina lămpii electrice este puternică şi întrece de departe pe cea a flăcării cu gaz; lumina este de tot blândă, aproape identică cu luciul lunei, nu numai că nu conturbă vederea ochiului, ci şi o îndulceşte oarecum“ („Luminătorul“, nr. 76/22 sept. – 4 oct. 1884).
Momentele cheie
Momentele esențiale din domeniul energetic pe care le-a traversat orașul de pe Bega au fost: 1882 – în 15 decembrie, Primaria încheie un contract de concesionare cu societatea Anglo-Austrian Bruch Electrical Companz Ltd. pentru iluminarea electrică a străzilor din Timișoara; 1884 – premiera europeană: în 12 noiembrie s-au pus în funcțiune 731 de lămpi de iluminat electric pe străzile Timișoarei, în lungime de 59 de kilometri.
Lămpile incandescente erau cu filamentul de cărbune; 1889 – 12 iulie, începe alimentarea cu energie electrică a tramvaielor care erau trase de cai; 1893 – 1 ianuarie, Uzina Electrică a Timișoarei a fost cumpărata cu 200.000 de florini de la societatea engleză și intră în proprietatea comunală sub denumirea de Uzina Electrică a Orașului Timișoara; 1910 – 3 mai, se pune în funcțiune Uzina Hidroelectrica, echipată cu trei turbine; în timpul războiului și în perioada următoare dezvoltarea uzinei a stagnat.
Cum s-a numit noua unitate
1938 – la 1 aprilie, au fost unificate Uzina Electrică și Tramvaiele Comunale și s-a înființat Întreprinderea Electromecanica Timișoara, care a funcționat până în anul 1948, anul naționalizării; 1942 – În timpul razboiului, iluminatul public a fost scos din funcție în 16 septembrie, cu excepția a 63 de lămpi camuflate. S-au depus mari eforturi pentru menținerea instalației în funcțiune; 1948 – După naționalizare se comasează CET Timișoara cu CET Arad și se separă activitatea de transport cu tramvaie Timișoara.
Noua unitate s-a numit Societatea de Electricitate Banat, care după un an, în 1949, se va redenumi Întreprinderea Regională de Electricitate Timișoara – IRET; 1995 – În proiectarea rețelelor electrice de medie și joasă tensiune s-au introdus soluții noi; se modernizează posturile de transformare; se dezvoltă sistemul informatic; se modernizează iluminatul public.
Sistemul Informatic Integrat SAP
În prezent – a fost implementat Sistemul Informatic Integrat SAP, un sistem informatic complex integrat, care asigură condițiile unui management performant al tuturor activităților specifice din domeniul distribuției și furnizării energiei electrice.
În anul 2004 – 19 iulie, a fost semnat contractul de privatizare a celor două Filiale de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice Electrica Banat și Electrica Dobrogea S.A., cu investitorul „Enel SpA”, societate din Italia, realizându-se astfel prima privatizare din sectorul energetic.