Peripețiile unui fotograf în Coreea de Nord
Matjaž Tančič, un îndrăzneț fotograf slovac, a încercat să realizeze un tur 3D al celui mai izolat stat din lume, Coreea de Nord, dorind să demitizeze faptul că, în acest colț de lume, personalitatea individuală nu contează.
„De fiecare dată când auzim de Coreea de Nord ne dăm seama că trebuie să suportăm o propagandă a anti-propagandei. Auzim despre muncitori pe câmpuri, marșuri militare... Eu am vrut să arăt exact opusul. Am vrut să fotografiez oameni reali, indivizi cu un nume și un chip real”, a fost afirmația fotografului, potrivit CNN.
Tacic a ales tehnica 3D pentru a pune mult mai bine în evidență individul în cele mai mici detalii.
Întoarcere în timp
Tančič a primit, practic, o invitație din partea Coreei de Nord în 2014, pentru a realiza un tur de zece zile al țării. Călătoria a fost organizată de Koryo Studio, prima galerie occidentală de artă care expune și vinde operele doar ale artiștilor care locuiesc și muncesc pe teritoriul Coreei.
Tančič : „A fost ca o călătorie în timp, era ca un film al lui Wes Andersen. Dar în momentul în care vezi telefoane mobile, televizoare cu plasmă, realizezi că este de fapt prezentul.” Obiectivul lui Tacic a fost să surprindă viața de zi cu zi a oamenilor, dar centrându-se pe anumite categorii sociale – bartenderi, doctori, fermieri și muncitori din fabrici.
„Dacă americanii văd oameni mărșăluind cu steaguri roșii și acordeoane, lor li se pare a fi ceva de pe altă planetă. Dar mie îmi amintește de imaginile pe care le-am văzut în copilărie.” Pentru Tančič, acest decor nu era ceva cu totul nou, deoarece s-a născut și a copilărit în fosta Iugoslavie, unul dintre state comuniste ale Europei de Est. În prezent, el locuiește în Beijing.
Provocări
Călătoria în sine a fost plină de provocări. Nu trebuie uitat faptul că statul nord-coreean impune numeroase reguli stricte oricărui vizitator, neavând acces liber oriunde fără o atentă supraveghere. Aceasta a fost cea mai mare provocare a lui Tančič și, de fapt, a oricărui fotograf. „Totul era planificat, nu aveam timp liber, nu puteam merge oriunde pe cont propriu. Fiecare fotografie era o luptă.” Dar pe măsură ce Tančič a câștigat încrederea ghizilor, a putut să mai forțeze uneori limitele și a reușit să realizeze peste 100 de potrete. Barierele nu se opreau totuși, aici, deoarece apărea o altă problemă – refuzul oamenilor de a fi fotografiați. Un asemenea moment s-a petrecut atunci când a dorit să fotografieze o femeie într-un parc cu miniaturi. Când i-a cerut să stea lângă una dintre acele miniaturi, femeia a refuzat, spunând că nu se poate afișa în imagine ca fiind mai înaltă decât statuetele liderilor din jur, astfel că Tacic a fost nevoit să o roage să îngenuncheze. Doar în acest fel, femeia a acceptat.
Tančič s-a simțit tare mulțumit când a reușit după șase zile să îi convingă pe supraveghetori să fie lăsat să prindă pe obiectiv o imagine cu niște cicliști. Un lucru ușor de observat a fost faptul că toți mergeau pe același model de bicicletă.
Nevoia unei destinderi
Portretele lui Tančič au fost expuse în Phenian la sfârșitul lui septembrie, fiind primele creații occidentale expuse în Coreea de Nord. Producătorul proiectului, Vicky Mohleddeen, de la Koryio Studio, i-a explicat lui Tacic că statul nord-coreean are o istorie îndelungată a tehnicii 3D (tipărituri lenticulare, imagini holografice) numai că acestea nu se mai pot vedea astăzi deoarece încearcă să le readucă într-o nouă perspectivă.
Călătoria l-a făcut pe fotograf să aibă o atitudine imparțială: „Guvernul trimite un mesaj prin care arată că țara începe să se deschidă. Câțiva oameni din Coreea de Nord încă suferă, dar având o interacțiune culturală cu străinii va ajuta țara să progreseze.”