Ce se întâmplă cu facturile la energie electrică. Ce anunță Enel și Hidroelectrica
Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023, pentru toţi clienţii casnici, vor fi unice și vor conţine informații noi și importante. Autoritatea Națională pentru Reglementare în Energie pregătește o revoluție în ceea ce privește facturile și relațiile furnizor de electricitate-client casnic. Între timp Enel și Hidroelectrica, principalii furnizori de electricitate anunță ce se întâmplă cu facturile în curs.
Modelul noilor facturi la energie electrică pentru clienții casnici este în dezbatere publică. ANRE a elaborat un set de 11 informații-cheie pe care trebuie să le comunice obligatoriu furnizorii de energie către clienții casnici:
- modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
- prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
- răspunderea contractuală
- situațiile de încetare a contractului-cadru
- sistarea temporară a furnizării energiei electrice
- aplicarea taxelor și impozitelor
- drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
- situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
- modul de constituire a garanțiilor financiare
- în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
- obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.
ANRE propune ca facturile emise pentru consumul de energie electrică începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici să conțină obligatoriu următoarele 10 informații
- numărul şi data emiterii facturii
- datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
- modalitatea de transmitere a indexului autocitit
- intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
- numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distribuţie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
- data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
- perioada de facturare
- cantitatea de energie electrică facturată
- preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
- data scadentă a plăţii.
Instituția propune ca în contractele furnizor-client, să se regăsească următoarele documente:
- Convenţia de consum încheiată de părţi
- Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului,
- Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
- Oferta pentru serviciul universal
Când se poate face plata în rate a facturilor
ANRE vrea ca prin noul Regulament furnizorul să fie obligat să accepte eșalonarea plăților datorate în cazul în care factura a fost emisă cu întârziere."Propunerea este ca în situațiile în care furnizorii de energie electrică, dacă emit facturi care includ o perioadă mai mare decât o lună sau nu respectă termenul de facturare prevăzut în contractul cu clientul, atunci la cererea clienților, vor fi obligați să acorde plata eşalonată pentru o perioadă cel puțin egală cu perioada facturată.
Deci, dacă emite o factură cu consumul a două luni atunci practic, la cererea clientului, va fi obligat să acorde o plată în două rate", a dezvăluit pentru antena3.ro, Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte al Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE).
Ce trebuie să știe clienții Hidroelectrica
Românii care au ale să încheie contracte pentru furnizare urentului prin intermediul Hidroelectrica nu au mai primit facturi de 9—10 luni.” "Nu vor veni teancuri de 9-10 facturi. Procesul de facturare pentru perioada anterioară a început la Hidroelectrica, s-a facturat luna aprilie şi am luat decizia ca totuși facturile să nu vină într-un singur calup, ci să vină pe fiecare lună în parte, cu un anumit decalaj.
Facem asta pentru a încerca să diminuăm numărul de solicitări de eșalonare pe care le pot face clienții în cazul în care nu pot plăti contravaloarea facturilor. Există această posibilitate. Este afișată și pe site-ul Hidroelectrica, inclusiv formularele sunt acolo”, a declarat pentru sursa citată Bogdan Badea președinte al Directoratului de la Hidroelectrica.
Acesta a explicat că facturile Hidroelectrica pot fi plătite într-un interval destul de larg, de 45 de zile în cazul clienților casnici, perioadă pentur care nu se percep penalități. Eșalonarea se solicită online, prin completarea unui formular tip, sau direct la sediile sucursalelor.
Ce trebuie să știe clienții Enel
Enel, cel mai mare furnizor de energie electrică din România, cu peste 3 milioane de clienţi, a transmis clienților casnici la începutul lunii un mesaj privind facturile aferente consumului de energie electrică din luna ianuarie. Acestea vor întârzia dar românii care au contracte cu Enel nu trebuie să intre în panică.
"Continuăm să lucrăm la actualizarea sistemelor noastre informatice pentru implementarea celor mai recente măsuri de plafonare a prețurilor la energie electrică și gaze naturale, astfel încât acestea să se regăsească corect și complet în facturi.
În acest context, facturile aferente consumului de energie electrică și gaze naturale vor fi emise cu întârziere, lucru pentru care ne cerem scuze.", a transmis Enel România într-un comunicat publicat inclusiv pe rețelele de socializare