Codul Rutier. Ce trebuie să știe fiecare șofer în cazul incidentelor neprevăzute
O pană de cauciuc poate transforma o simplă călătorie într-un adevărat calvar, mai ales când incidentul se întâmplă într-un oraș aglomerat. Indiferent de circumstanțe, mașina trebuie oprită pentru a înlocui anvelopa, ceea ce poate ridica o problemă delicată: ce faci dacă te afli într-o zonă cu „Oprirea interzisă”? Încălcăm Codul Rutier? Cum ar trebui să procedăm?
Amenzi mari pentru oprirea neregulamentară
Oprirea neregulamentară poate atrage amenzi semnificative. Potrivit Codului Rutier, un șofer poate primi 4 sau 5 puncte de amendă, ceea ce se traduce printr-o sancțiune financiară cuprinsă între 660 și 825 lei. Dacă în zonă există un indicator „Oprirea interzisă”, penalizarea se poate suplimenta cu 2 sau 3 puncte de amendă, adică între 330 și 495 lei.
Cum procedăm dacă avem o pană de cauciuc?
În cazul unei pene de cauciuc în zona unui indicator de „Oprirea interzisă”, se ridică întrebarea: vom primi amendă? Ne va ierta polițistul?
Codul Rutier prevede că, în cazul unei pene sau al unei defecțiuni de motor, mașina poate fi oprită până la rezolvarea problemei. Potrivit Art. 189 (1) din legea 195/2002, „dacă autovehiculele ori remorcile imobilizate pe partea carosabilă a drumului nu pot fi deplasate, conducătorii acestora sunt obligați să pună în funcțiune luminile de avarie și să instaleze triunghiul de presemnalizare”.
Acest triunghi trebuie plasat în spatele vehiculului, pe aceeași bandă, la o distanță de cel puțin 30 de metri, pentru a fi vizibil de către ceilalți participanți la trafic. În localități, în caz de trafic intens, triunghiul se poate instala la o distanță mai mică sau chiar pe vehicul, pentru a putea fi observat din spate. De asemenea, dacă luminile de avarie sunt defecte, șoferul poate utiliza o lampă portabilă cu lumină galbenă intermitentă, care se instalează la partea din spate a vehiculului.
Care este diferența dintre oprire și staționare
Este important să înțelegem și diferența dintre oprire și staționare. Oprirea se consideră imobilizarea vehiculului pe un drum public pentru o durată de maximum cinci minute. Dacă perioada depășește acest interval, se consideră staționare.
Legea stipulează că oprirea și staționarea pe drumurile publice sunt permise doar pe partea dreaptă a străzii, în direcția de mers și cât mai aproape de trotuar. În absența trotuarului, șoferii trebuie să se asigure că sunt cât mai aproape de marginea drumului.
O pană de cauciuc reprezintă o situație neplăcută care poate să ne pună în fața unor dileme legate de respectarea Codului Rutier. În cazul unor defecțiuni, este esențial să respectăm reglementările legale, să ne asigurăm vizibilitatea și siguranța, și, deși amenzile sunt ridicate, uneori circumstanțele pot justifica o oprire temporară. Cel mai bine este să ne pregătim din timp pentru astfel de situații, având în vedere că prevenția este cheia pentru a evita neplăcerile pe drum.