Falimentul Blue Air, cadou pentru Ungaria?
Ministerul Mediului a blocat marţi conturile Blue Air pentru o datorie de aproape 30 de milioane de lei, amenzi neplătite pentru emisiile de carbon ale avioanelor. Din această cauză, în toată ţara, peste 20 de avioane au rămas la sol şi mii de oameni nu au mai putut pleca spre destinaţii din toată Europa.
Alte mii aşteaptă în alte ţări să se întoarcă acasă. Click! încearcă să desluşească ce e în spatele acestor „manevre”.
Vezi și: Ce urmări nefaste ar putea să aibă potențiala dispariție din piață a Blue Air?
Compania Blue Air, fondată în decembrie 2004 şi care depăşise în 2016 operatorul de stat Tarom ca flotă, a anunţat marţi sistarea tuturor zborurilor până luni, 12 septembrie, după ce conturile i-au fost poprite pentru neachitarea unor amenzi. Compania, care a fost grav afectată de pandemie (ca toţi ceilalţi operatori aerieni), fusese salvată, în octombrie 2020, chiar de statul român, printr-un credit acordat prin Exim Bank, în valoare de 300 de milioane de lei. Astfel, statul român devenea acţionar important al companiei low-cost. Atunci se pune întrebarea de ce şi-ar amenda statul propria companie?
Nu rata nici: Vești noi pentru pasagerii afectați de anularea zborurilor. Mesajul celor de la Tarom
Reacția CEO-ului companiei Blue Air
CEO-ul companiei de la acea vreme, Oana Petrescu a trimis Senatului o scrisoare prin care atrage atenţia că piaţa rămasă liberă de o eventuală dispariţie a companiei Blue Air va fi ocupată de principalul său competitor şi nu de TAROM, operator aflat el însuşi în dificultate.
„Această companie în ultimele luni a preluat deja, fără nici un cost, multe din rutele dezvoltate cu investiţii masive în ultimii ani de către Blue Air şi a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piaţa de transport aerian din România”, a subliniat Oana Petrescu, în scrisoare, conform hotnews.ro.
Hai să afli și: Wizz Air oferă bilete cu preț redus pentru pasagerii Blue Air. Cât costă și cum poți să profiți de ofertă
Directorul general al Blue Air a apreciat că, în acest scenariu, respectivul operator aerian va extrage din aeroporturile româneşti profituri masive, care nu se vor întoarce în România. Referirea este evidentă: competitorul Wizz Air, societate cu sediul la Budapesta.
Apoi, în iulie 2022, ANPC aplică o amendă de 2 milioane de euro Blue Air pentru anularea unor zboruri în perioada 30 aprilie 2021 - 30 aprilie 2022, deşi anulări au avut aproape toate companiile aeriene (şi nu doar din România), iar preşedintele ANPC trage un semnal de alarmă că Blue Air se pregăteşte să iasă din piaţă. Şi aceasta nu este singura amendă! Administraţia Fondului de Mediu a mai aplicat amenzi de aproape 30 de milioane de lei, taxe neplătite pentru emisiile de carbon ale avioanelor. Acesta este şi motivul pentru care s-a decis poprirea conturilor.
Blue Air: «Am cerut o eşalonare, în luna mai»
Deşi, premierul Nicolae Ciucă a solicitat marţi deblocarea urgentă a conturilor companiei pentru reluarea zborurilor, ministrul mediului Tánczos Barna, membru UDMR, a interpretat cum a dorit această solicitare şi a cerut la rândul său doar eşalonarea datoriilor, deşi reprezentanţii Blue Air spun că din luna mai se discută despre eşalonarea datoriilor.
„Am solicitat încă din luna mai un plan de eşalonare la plata acestei sume, pe care nu am contestat-o, o datorăm. Din iunie nu am mai avut nici un fel de comunicare, în iunie 2022 instanţa a decis prelungirea acordului, motiv pentru care am considerat că reprezentanţii acestei instituţii au luat cunoştinţă de hotărârea instanţei. Astăzi (n.r. marţi) am primit notificare că ne sunt conturile blocate. Acum, autorităţile statului român şi-au exprimat dorinţa de a ne ajuta, ne-au sunat exprimându-şi sprijinul. Încercăm să găsim soluţii chiar în aceste momente”, a spus Bogdan Năstase, la Realitatea Plus.
Competitorii Blue Air sar în «ajutorul» pasagerilor
În concluzie, cine pierde şi cine câştigă din tot acest haos creat de blocarea conturilor Blue Air? De pierdut pierde Blue Air care a fost obligat să-şi suspende toate zborurile pentru 7 zile, pierd călătorii aflaţi în diferite colţuri ale lumii, iar de câştigat câştigă competitorii direcţi ai Blue Air. Şi nu vorbim aici de Tarom, dezvăluie şi hotnews.ro.
Imediat după blocajul de la Blue Air, competitorii Ryanair şi Wizz Air au „sărit în sprijinul călătorilor” şi au anunţat chiar din noaptea de marţi spre miercuri că pun la dispoziţie bilete pentru pasagerii Blue Air afectaţi de anularea curselor.
„Pasagerii afectaţi pot rezerva acum bilete pe zboruri Wizz Air cu tarife începând de la 49.99 euro folosind codul rezervării Blue Air”, informează compania aviatică Wizz Air. Şi Ryanair a anunţat că a lansat “tarife de salvare”, care pornesc de la 49,99 euro, pentru călătorii până pe 31 octombrie, cu menţiunea că pot fi rezervate până la miezul nopţii de 9 septembrie.
Mai mult, ieri, Wizz Air a anunţat, într-o conferinţă de presă fulger organizată la Bucureşti, extinderea majoră a operaţiunilor sale, în contextul în care concurentul local direct se află într-o criză majoră. Cinci aeronave vor fi adăugate la baza din Bucureşti şi vor fi operate creşteri la Bacău, Cluj-Napoca, Iaşi şi Sibiu, oferind 13,8 milioane de locuri şi aproximativ 200 de rute pentru pasagerii din România. Prima dintre cele cinci noi aeronave Airbus A321 se va alătura flotei româneşti începând cu 4 octombrie. Greu de crezut că aceste decizii s-au luat peste noapte!
Ce trebuie să ştie călătorii păgubiţi
Chiar marţi seară, Executivul a convocat o celulă de criză pentru a găsi rezolvări pentru problemele pasagerilor companiei Blue Air, afectaţi de sistarea zborurilor operatorului, până la data de 12 septembrie şi a fost activat call-center la Ministerul Afacerilor Externe 0040751084537, unde cetăţenii români aflaţi pe aeroporturi, din afara ţării noastre, îşi pot semnala prezenţa şi pot solicita asistenţă consulară.
Premierul Nicolae Ciucă a anunţat ieri, la începutul şedinţei de guvern, că până la acea oră 2.098 de pasageri au apelat la serviciile consulare pentru a putea reveni în România.După şedinţa de gurvern, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că Guvernul va aloca 5 milioane de lei companiei Tarom, pentru a trimite aeronave care să îi aducă acasă pe românii afectaţi de decizia companiei Blue Air de a opri zborurile.
De asemenea, Ministerul Turismului a transmis precizări cu privire la drepturile călătorilor: „Turiştii care au luat pachete de vacanţă de la agenţiile de turism sunt rugaţi să ia legătura cu acestea. Aagenţia de turism este responsabilă pentru executarea pachetului şi trebuie să ofere servicii alternative”. Sursa citată a precizat că cei care au achiziţionat bilete direct de la Blue Air îşi pot recupera banii şi compensaţiile aferente în baza Regulamentului European nr. 261/2004 de stabilire a normelor comune privind compensarea şi asistenţa pasagerilor.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!