Tot mai puțini elevi obțin nota 5 la Evaluarea Națională. Discrepanță uriașă între rural și urban: „Observăm un faliment public al Educației"

Au fost publicate rezultatele inițiale de la Evaluarea Națională, miercuri, 28 iunie. În acest an, 76,2% dintre elevii de clasa a VIII-a au obținut medii peste 5, față de 82,3% în 2022 și 76,8% în 2021. În mediul rural, 2 din 5 elevi au avut medii sub 5, iar 70% nu au obținut media 7. Topul județelor cu cele mai slabe rezultate este deschis de Teleorman și Călărași, iar la polul opus se află Cluj și Brăila.

Elevii de clasa a VIII-a au aflat rezultatele la Evaluarea Națională Foto: Facebook
Elevii de clasa a VIII-a au aflat rezultatele la Evaluarea Națională Foto: Facebook

Rata de participare la examen, mai mică față de 2022

Rata de participare, în sesiunea 2023, a examenului a fost de 95,3%: 154.115 absolvenți ai clasei a VIII-a prezenți din totalul absolvenților înscriși: 161.652. În ultimii doi ani, rata de prezență a înregistrat următoarele valori: 93,9% în sesiunea 2021, respectiv 95,5% în sesiunea 2022.

Peste 15.500 de elevi nu au dat Evaluare Națională

161.500 de elevi au fost înscriși, automat, la Evaluarea Națională, de către școlile la care au fost, a anunțat Ministerul Educației înainte de probe. Este o diferență de peste 15.500 de elevi între numărul celor care erau înscriși la începutul anului școlar în clasa a VIII-a și numărul celor care acum figurează în statistica de examen. Asta înseamnă 8,8% din totalul celor raportați ca fiind înscriși în clasa a VIII-a, adică 1 din 10 elevi.

Marian Staș: „Este eșecul de sistem cel mai rușinos"

Expertul în educație, Marian Staș, a explicat pentru Click!, unde au greșit autoritățile. „Rata de participare este mică. Este un eșec structural de sistem. Rămân copii pe drumuri, fără să intre în fluxul firesc al examenelor. Este un defect major de sistem, prezent în discuția asupra Legii Educației Naționale încă din 2010. Atunci tema fusese așa: cum să aducem clasa IX-a la gimnaziu. Este un abandon școlar extrem de puternic între clasa a VIII-a și a IX-a. Și soluția ar fi fost absorbția clasei a IX-a la gimnaziu. Însă, din diferite motive, totul a rămas la nivel de discuții.

Este eșecul de sistem cel mai rușinos. Unele statistici arată că 70% dintre copiii care intră în clasa I ajung în clasa a XII-a. Procentul celor care rămân pe drumuri, în cei 12 ani, este inacceptabil de mare", a explicat Marian Staș.

Mai puțini elevi au obținut media 5, față de 2022

Statisticile oferite de ministerul Educației arată că dintre cei 154.115 elevi prezenți, 117.507 au obținut medii mai mari sau egale cu 5 (cinci), rezultând o rată de 76,2% (76,8% în anul 2021, respectiv 82,3% în anul 2022). 

Îngrijorător este însă, faptul că în mediul rural rata mediilor sub cinci este de aproape 40%. Mai exact, doar 39,56% dintre elevii prezenți la Evaluarea Națională au luat medii sub 5. După care, următorii 31% au medii între 5 și 7. Dacă ne uităm la urban, acolo rata medie este de aproape 15%. 

Marian Staș: „Discrepanța dintre rural și urban: faliment public al educației"

„Foarte îngrijorătoare este disproporția uriașă între procentul mediilor sub cinci din mediul rural, față de mediul urban. Asta dovedește un alt faliment public al educației, discrepanța nerezolvată, uriașă, între școala din mediul rural și cea din urban", a spus Marian Staș, expert în educație. 

„Subiectul acesta urban/rural nu a fost niciodată rezolvat. Aici sunt două aspecte distincte: una este componenta educațională, de sistem, iar alta este cea socio-economică. Ele merg mână în mână. Și în momentul în care avem sărăcie, condiții socio-economice precare, e greu de avut rezultate școlare. Sunt două componente, ele trebuie rezolvate amândouă, dar nu s-a făcut nimic. Ambele aspecte au fost lăsate de izbeliște", explică Marian Staș.

Marian Staș: „Am avut parte doar de cârpeli"

Totul a fost formă fără fond. Nu le-a păsat autorităților. Au fost doar cârpeli. Nu a avut loc transformarea de sistem educațional de secol XXI: model curricular, carieră didactică. Transformările necesare nu au avut loc", precizează Marian Staș.   

Care au fost rezultatele la Limba și literatura română

La proba de Limba și literatura română, 119.732 de elevi - 77,4% (rezultate anterioare: 83,9% - 2021, 85,9% - 2022) au obținut note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar 1.454 de elevi au fost notați cu 10 (zece).

Ce rezultate s-au obținut la Matematică 

La proba de Matematică, 116.301 elevi - 75,4% (67,4% - 2021, 77,5% - 2022) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci). Numărul notelor de 10 (zece): 3.066.

Rezultate la limba şi literatură maternă 

La proba de limbă şi literatură maternă, 8.507 elevi - 90,1% (95,9% – 2021 și 96,1% - 2022) au obținut note mai mari sau egale cu 5, iar 63 de elevi au obţinut nota 10 (zece).

Trei elevi au fost eliminați din cauza unor tentative de fraudă. Lucrările acestora au fost notate cu 1 (unu).

Ce rezultate au obținut elevii din Dâmbovița, unde lucrările au fost evaluare digitalizat

În județul Dâmbovița, unde lucrările scrise ale absolvenților de clasa a VIII-a au fost evaluate digitalizat în cadrul programului-pilot derulat de Ministerul Educației, rezultatele au fost următoarele: procent medii mai mari sau egale cu 5: 69,2% (76,6% - sesiunea 2022, prima în care a fost derulat proiectul), medii generale 10: 2, rată de participare: 94%.

Când se pot depune contestațiile 

Contestațiile pot fi depuse în cursul acestei zile (în intervalul orar 16:00 - 19:00) și joi, 29 iunie (în intervalul orar 8:00 - 12:00). Rezultatele finale vor fi afișate în data de 4 iulie.

Candidații care depun/transmit contestațiile completează, semnează și depun/transmit și o declarație-tip în care se menționează că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Documentele sunt semnate și de către părinții/reprezentanții legali ai candidaților minori.

Rezultatele elevilor sunt anonimizate

Notele elevilor la Evaluarea Națională 2023 sunt anonimizate, pentru al patrulea an la rând, astfel că fiecare absolvent de clasa a VIII-a trebuie să introducă în platforma evaluare.edu.ro codul primit de la școală, pentru a vedea notele pe care le-a obținut la examene.

Tabelul afișat pe site-ul Ministerului Educației conține „codul candidatului”, „școala de proveniență”, „nota”, nota de la „contestație” și „nota finală”. La final este „media la Evaluarea Națională”.

image
image
image
image
image
image
Dinu Săraru Fopto Mediafax Toni Salabasev jpeg
pacific insula istock jpg
sofer pexels jpg
Dinu Sararu lansare carte Adela Marculescu jpg
bataie publica1 jpg
oameni mormant navalnii jpg
primele femei agent de circulatie din romania colaj facebook jpg
2 croissant jpg jpeg
image
actualitate.net
image
actualitate.net