NASA, descoperire extraordinară, de pe Stația Spațială: „E dincolo de ceea ce ne-am fi putut imagina”

O nouă misiune a Agenției Spațiale Nord-Americane - NASA a presupus activarea unui instrument orbital ce a permis detectarea din spaţiu a zeci de „super-emiţători" de metan. Este o performanţă care, potrivit oamenilor de ştiinţă, ar putea contribui la acţiunile pentru limitarea emisiilor în atmosferă a acestui puternic gaz cu efect de seră, conform Adevărul.

Noul scaner a fost lansat în vara anului 2022

Aceşti „super-emiţători” sunt, în general, locuri din sectoare asociate combustibililor fosili, tratării deşeurilor sau chiar din domeniul agricol.

Lansată în spaţiu în iulie şi instalată pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS), misiunea, denumită EMIT (Earth Surface Mineral Dust Investigation), avea iniţial scopul de a observa modul în care deplasarea prafului încărcat cu particule minerale, purtat de vânt din deşerturi şi alte regiuni aride, afectează clima prin captarea sau blocarea căldurii Soarelui, contribuind astfel la încălzirea sau răcirea planetei.

Citește și: Bătaie pe jacheta astronautului Buzz Aldrin! Cum arată haina de 2,7 milioane de dolari

Acest instrument s-a dovedit însă util şi pentru o altă sarcină crucială: el a permis observarea a peste 50 de „super-emiţători" în Asia Centrală, Orientul Mijlociu şi sud-vestul Statelor Unite, a anunţat marţi agenţia spaţială americană NASA.

Înconjurând Pământul o dată la 90 de minute de la bordul ISS, la o distanţă de aproximativ 420 de kilometri de Pământ, EMIT este capabil să scaneze regiuni vaste ale planetei, putând în acelaşi timp să se concentreze pe zone mici, cât un teren de fotbal.

„Unii dintre norii (de metan) detectaţi de EMIT se numără printre cei mai mari văzuţi vreodată", a declarat Andrew Thorpe din cadrul Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA unde a fost proiectat şi construit instrumentul. „Ceea ce am descoperit într-un timp atât de scurt este deja dincolo de ceea ce ne-am fi putut imagina", a adăugat el.

EMIT este "primul dintr-o nouă clasă de spectrografe imagistice destinate observării Pământului", a subliniat NASA, chiar dacă metodele de detectare prin satelit a scurgerilor de metan s-au dezvoltat deja foarte mult în ultimii ani.

Vezi și: Desenul unei eleve din România va fi imprimat pe costumul unui astronaut

Metanul este responsabil pentru aproximativ 30% din încălzirea globală. Deşi rămâne în atmosferă mult mai puţin timp comparativ cu dioxidul de carbon (CO2), metanul are un potenţial de încălzire de 80 de ori mai mare pe o perioadă de 20 de ani.

O reducere a emisiilor de metan este, prin urmare, crucială pentru îndeplinirea obiectivelor Acordului de la Paris privind clima.

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!

Captură de ecran din 2024 03 28 la 19 59 14 png