Mașina legendară a României comuniste. Povestea celui mai scump autoturism românesc dinainte de Revoluție
Știai că în anii ’80 România a avut un „supercar” ce s-a vrut rival pentru modelele străine ceva mai populare? Nu este o glumă. Dacia MD87 a fost un automobil special gândit pentru competiţiile sportive, fiind făcut, aşa cum îi zice şi numele, în anul 1987. Cel care a proiectat mașina a fost Nicolae Cosmescu, un inginer român pasionat de motorsport.
Zilele trecute, pe un grup de Facebook ale pasionaților de mașini vechi, Retro Auto România, a apărut o postare însoțită de mai multe fotografii ale modelului Dacia fabricat în anul 1987.
„Dacia MD87 este un prototip coupe cu tracțiune spate și motor central, dezvoltat de inginerul Nicolae Cosmescu. MD87 folosește o caroserie Dacia Sport modificată, cu motorul amplasat în spate, în timp ce în față au rămas doar radiatorul și roata de rezervă. O versiune ulterioară avea faruri ascunse. Cablul de ambreiaj are 3 m lungime și asta a dus la îngreunarea apăsării pedalei de ambreiaj. S-a reparat făcându-l hidraulic”, se menționează în mesajul publicat pe grupul de Facebook.
Dacia Sport MD87 a fost un prototip gândit de inginerului Nicolae Cosmescu. În 1986, când i-a fost încredințată și conducerea echipei de raliuri IATSA, a îndrăznit să viseze la o mașină românească cu adevărat sportivă, cu motorul dispus central.
„Aveam convingerea că îmi voi trăi visul”
„Când am deschis ochii în sportul auto mondial, lumea bună a acestora era subjugată de câteva apariţii devenite cu rapiditate mitice: Ford Mustang, dar mai ales rafinatul Ford GT40 (...) La vremea aceea, în România nici măcar nu se vorbea de industrie constructoare de autoturisme. Şi totuşi, în ciuda tuturor acestor handicapuri majore, aveam convingerea că îmi voi trăi visul“, declara Nicolae Cosmescu cu ceva timp în urmă, potrivit adevărul.ro.
Având la bază o Dacia 1410 Sport, modelul MD87 avea motor median şi tracţiune pe puntea spate. Alături de Nicolae Cosmescu, din echipa care a realizat mașină au mai lucrat un electrician, un mecanic și doi tinichigii. Cu totul, mașina a fost făcută în 3 luni.
Literele MD provin de la iniţialele soţiei Monica şi ale fiului Dragoş. Iar indicativul 87 provine de la anul în care originala maşină de curse a fost lansată. Automobilul a început să concureze la raliuri începând cu toamna anului 1987.
Dacia MD87 a rămas o legendă
„A funcţionat ireproşabil. Erai de-a dreptul amorezat de a o conduce. Trebuie să recunoaştem că aşa ceva nu mai făcuse nimeni, niciodată pe o mecanică şi structură de Dacia. A fost un exerciţiu de vis şi libertate de creaţie care mi-a prilejuit trăiri formidabile“, a mai declarat el.
Din nefericire, un astfel de model nu a mai fost zărit de zeci de ani. Povestea zbuciumată a Daciei Sport MD87 avea să se încheie odată cu plecarea lui Nicolae Cosmescu de la IATSA. Mașina, proprietate a întreprinderii, a rămas inițial abandonată în curte, o perioadă, după care a dispărut odată cu descentralizarea instituției. Din 2020, inginerul Nicolae Cosmescu nu mai e printre noi, însă pe pagina sa de Facebook au rămas în arhivă mai multe fotografii cu legendara Dacia MD87.