Declinul Facebook: Cum a ajuns cea mai mare platformă din lume să piardă bani de la o zi la alta
Facebook, una dintre cele mai mari platforme de social media din istorie, a înregistrat, pentru prima dată, o scădere semnificativă a veniturilor. Cum arată declinul companiei Meta și care este, într-un final, viitorul social media în lume?
Pentru prima dată în istorie, Meta, cunoscut anterior și sub numele de Facebook, a prezentat un raport în care arată o scădere semnificativă a veniturilor.
Mai exact, Meta a obținut profituri în valoare de 6,69 miliarde de dolari, reprezentând aproximativ 2,46 dolari pe acțiune, în perioada aprilie-iunie, potrivit unei analize a Washington Post. Aceasta este o scădere cu -36% față de 10,39 miliarde de dolari, sau 3,61 de dolari pe acțiune, cât a înregistrat acum un an, în aceeași perioadă.
Pentru mult timp, Meta era una dintre cele mai importante companii de tehnologie din lume. Foarte multe persoane considerau că Meta este „too big to fail” (n.r. - prea mare pentru a da greș), dar iată că de la an la an, profitul înregistrat de Meta este din ce în ce mai mic.
Citește și despre: Uite cum te minte Facebook! Compania e mândră de campania COVID-19
Trecem în revistă istoria zbuciumată a Meta, de la scandalul Francis Haugen, până la apariția platformei TikTok și copierea acesteia.
Facebook, platforma care și-a propus să schimbe lumea
Apărut încă din 2004 sub ideea de a conecta persoanele din toate colțurile lumii, Facebook a devenit foarte repede una dintre cele mai accesate platforme din lume. Pentru români, un concept asemănător exista deja, sub forma platformei Hi5.
Totuși, ceva i-a făcut pe utilizatorii din România să migreze pe Facebook, iar un răspuns era sigur pentru acea perioadă - jocurile. Foarte multe persoane foloseau Facebook pentru a se juca, chiar dacă conceptul era unul cu totul diferit.
Cu timpul, utilizatorii din România au lăsat în spate Hi5 și Yahoo! Messenger, pentru a se muta direct pe Facebook. Aici, atât mesajele, cât și pozele puteau fi găsite mult mai ușor, iar conectarea cu alte persoane putând fi realizată în doar câteva secunde.
Vezi și: Ce știe, mai exact, WhatsApp despre tine? Răspunsul te va surprinde
Cu timpul, Facebook a achiziționat și alte platforme, transformându-se în Meta. WhatsApp este printre cele mai importante platforme ce au fost achiziționate de către Facebook. În ciuda popularității WhatsApp, platforma încearcă să rămână relevantă în fața altor aplicații, precum Telegram sau Discord.
În timp, platforma a integrat un sistem de reclame plătite ce erau direcționate către utilizatori în funcție de cookies-urile pe care aceștia le aveau.
Dacă dorești să te informezi despre cookies, urmărește articolul: Ce sunt cookies-urile și de ce merită să le ștergi din telefonul tău
Pe scurt, dacă un utilizator vizita un site despre mașini, reclamele de pe Facebook deveneau din ce în ce mai persistente pe subiectul mașinilor și pieselor acestora.
Cookies-urile și Apple
În 2020, Apple a anunțat că va bloca toate cookies-urile de pe motorul și browserul lor, Safari. Acesta a fost un moment foarte important atât pentru Apple, cât și pentru Facebook.
La nivel mondial, Apple este printre cele mai importante companii de tehnologie din lume, iar o mișcare care se poziționează direct împotriva reclamelor targetate a fost una care urma să definească viitorul reclamelor.
Chiar și așa, o bună parte din veniturile Facebook se datorau acestor tipuri de reclame achiziționate de companii pentru a-și maximiza profitul prin intermediul unor clienți care își doresc, mai mult sau mai puțin, să achiziționeze produsul cu pricina.
Scandalul Frances Haugen
În toamna anului trecut, „Scandalul Frances Haugen și Facebook” era cap de afiș al fiecărei publicații din lume.
Pentru mai mult context, Frances Haugen a fost persoană foarte importantă din conducerea Facebook și care a decis să dea în judecată compania, din cauza efectelor nocive pe care le are asupra adolescenților.
S-ar putea să te intereseze și: Meta lui Mark Zuckerberg este dată în judecată de.... Meta!? Prin ce probleme trece miliardarul
Frances Haugen a prezentat și modul în care funcționează, de fapt, algoritmul Facebook. Aceasta a menționat că sistemul cataloghează postările în funcție de reacțiile pe care le primește. Astfel, dacă o fotografie primește 5 reacții de Furie, postarea în cauză valorează, de fapt, 25 de puncte.
Paritatea de 1 la 1 se află doar în cazul like-urilor. În schimb, Furia este reacția care reușește să adune cel mai mare număr de puncte. Acesta este și motivul pentru care postările ce incită la ură, furie sau provoacă o emoție puternică sunt mult mai favorizate de către algoritm.
Acesta a fost, de fapt, și motivul plângerii lui Frances Haugen, care s-a plâns de faptul că Facebook nu face nimic împotriva postărilor ce incită la ură, violență și xenofobie.
Fermele de boți și troli
Fermele de boți și troli sunt un fenomen ce a fost adus în atenția publicului de-abia prin intermediul războiului din Ucraina. La începutul războiului, toată societatea era vehement împotriva Rusiei și a actelor ei criminale.
Urmărește și: Hackerii ruși, amenințări la adresa Regatului Unit și a României
Chiar și așa, din când în când, câteva comentarii de la conturi fără poze de profil, cu greșeli gramaticale ce arată că comentariul nu a fost, inițial, în limba română și aducerea în atenție de către autorități a fenomenului, i-a făcut pe români să conștientizeze că, de fapt, multe persoane din secțiunea de comentarii sunt, de fapt, roboți.
Totuși, fenomenul există de foarte mult timp. Un articol din 2021 a publicației Kyiv Post arată cum două ferme rusești de boți au fost oprite de către autoritățile ucrainene. Rolul acestora e de destabiliza societatea și de a crea „camere de ecou” pentru anumite structuri sociale.
La nivel internațional, fermele de boți au rolul de a destabiliza spațiul politic și social al țării respective. De cele mai multe ori, acestea au rolul de a crește popularitatea partidelor de extremă dreapta și stânga și, în cele din urmă, de a le duce la conducere.
Un articol din 2017 al publicației VICE arată cum ferma de boți și propaganda rusă au încercat să-i sporească prezența în social media și voturile candidatului de extremă dreapta Marine Le Pen, care a declarat, în nenumărate rânduri, că dorește să scoată Franța din Uniunea Europeană și NATO.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!