Primul avion românesc care a făcut înconjurul lumii! Câte zile a durat călătoria și câte persoane se aflau la bord
Astăzi, este un detaliu istoric pe care nu mulți români și-l mai amintesc. Însă, la vremea respectivă, a fost o reușită impresionantă, despre care s-a vorbit pe larg în țară. Este vorba despre primul avion românesc care a făcut înconjurul lumii, la finalul anului 1969.
În ziua de astăzi, puțini români își mai aduc aminte de faptul că finalul anului 1969 a fost marcat de o reușită impresionantă, care a marcat istoria aviației în țara noastră. Mai precis, între 11 decembrie 1969 și 7 ianuarie 1970, un avion Tarom a reușit să zboare în jurul lumii.
A fost prima reușită de acest fel a unei aeronave românești, ea venind la scurt timp după o altă performanță impresionantă. În 1966, la numai 8 ani de la înființarea Tarom, un avion al acestei companii reușise sp efectueze primul zbor transatlantic.
A fost primul avion românesc care a zburat în jurul lumii
Despre acest eveniment s-a vorbit pe larg în presa de la acea vreme. Publicații precum „Scânteia”, „Informația Bucureștiului”, cât și „România liberă”, au vorbit despre reușita avionului Tarom.
„Astăzi pleacă într-un zbor în jurul lumii un avion IL-18 al companiei aeriene TAROM, având la bord 56 de turiști străini. Avionul va zbura pe următorul itinerar: București — Teheran — Karachi — New Delhi — Bangkok — Singapore — Hong Kong — Tokio — Honolulu — Acapulco — New York — Las Palmas — Roma — Istanbul — București. Durata croazierei: 11 decembrie — 6 ianuarie. Cu prilejul acestui zbor, echipajele avionului, sub comanda pilotului șef Ion Alexandru, vor realiza câteva performanțe de zbor fără escală: Tokio — Honolulu, Las Palmas — Roma (circa 12 ore) etc”, era menționat în 1969, în „Informația Bucureștiului”, potrivit historia.ro.
A parcurs zeci de mii de kilometri
Aeronava a decolat de pe Aeroportul Băneasa, iar pe parcursul acestei călătorii impresionante a parcurs o distanță de nu mai puțin de 47.000 de km. Au existat și câteva modificări ale planului inițial de zbor, de exemplu, în loc de escala programată în Teheran, avionul a zburat direct la Karachi, iar apoi a petrecut o escală prelungită în New Delhi.
Echipajul aeronavei era format din 13 persoane, 12 bărbați și o femeie. Inițial, se dorea ca avionul să se întoarcă în București pe 6 ianuarie, însă, în cele din urmă, el a aterizat înapoi în țară cu o zi întârziere, pe 7 ianuarie.