Twitter a împlinit 17 ani. Evoluția și influența platformei de social media

Twitter aniversează 17 ani. Evoluția platformei, de la lansarea sa în 2006 și până în prezent, este una plină de suișuri și coborâșuri.

Twitter este deținută acum de Elon Musk. / Foto: Shutterstock
Twitter este deținută acum de Elon Musk. / Foto: Shutterstock

Acum un deceniu, pentru Twitter viitorul părea strălucitor. Compania beneficia de un aflux de finanțare privată în spațiul rețelelor sociale. Acum, Twitter este din nou în mâini private. Și se întâmplă să fie în cele ale lui lui Elon Musk, cea mai bogată persoană din lume și unul dintre cei mai de seamă provocatori ai aplicației.

Este un moment important pentruTwitter, rețeaua a devenit un loc cheie pentru ca oamenii să dezbată, să glumească în propriile lor cercuri de politică, sport, tehnologie și finanțe. De asemenea, a servit și servește ca o platformă care dă voce celor fără voce, ajutându-i pe protestatari să se organizeze și să se exprime în regimurile reprimate din întreaga lume

În ultimii ani, totuși, Twitter și rețelele sociale rivale precum Facebook au fost în centrul controverselor cu privire la distribuirea de știri false și dezinformare, conducând uneori la intimidare și violență.

Investitorii au devenit îngrijorați de Twitter ca afacere. Compania a fost în general neprofitabilă, s-a luptat să țină pasul cu Google și Facebook și deseori a ucis produsele populare fără nicio explicație reală, au scris cei de la Cnbc.com.

Istoria și evoluția platformei Twitter de la lansarea sa în 2006

Twitter este una dintre cele mai mari companii ale lumii / foto: freepik.com
Twitter este una dintre cele mai mari companii ale lumii / foto: freepik.com

Iată o scurtă istorie a Twitter, care – în ciuda numeroaselor sale defecte – este una dintre cele mai emblematice companii care au apărut din Silicon Valley în ultimii 20 de ani.

2006 - În martie 2006, Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone și Evan Williams au creat Twitter, care a fost inițial un proiect secundar care decurgea din instrumentul de podcasting Odeo. În acea lună, Dorsey trimitea primul Tweet pe care scria „doar îmi configurez twttr”.

2007 - În iulie 2007, Twitter a primit o rundă de finanțare în valoare de 100.000 de dolari condusă de Union Square Ventures. Popularitatea aplicației a început să explodeze după ce a fost puternic promovată de comunitatea tehnologică în timpul conferinței anuale South by Southwest.

2008 - Dorsey a demisionat din funcția de CEO în octombrie 2008 și a fost înlocuit de Williams. Potrivit cărții „Hatching Twitter” a jurnalistului Nick Bilton, consiliul de administrație al Twitter l-a concediat pe Dorsey din cauza îngrijorărilor legate de stilul de management al executivului.

2009 - Popularitatea Twitter a continuat să crească, ducând la o apariție de mare profil a lui Williams în talk-show-ul lui Oprah Winfrey, alături de celebritatea Ashton Kutcher. Twitter era acum un fenomen mainstream.

2010 - În 2010, Twitter a ajuns în spațiu, cu astronautul NASA Timothy Creamer trimițând primul tweet în direct de pe orbita exterioară. Cu toate acestea, în culise, problemele de management au continuat cu Williams demisionând din funcția de CEO, înlocuit de șeful operațional Dick Costolo.

2011 - În 2011, Twitter a devenit un instrument esențial de socializare folosit în timpul Primăverii Arabe, valul de proteste antiguvernamentale din Egipt, Libia și Tunisia. Protestatarii au folosit site-ul pentru a posta rapoarte și pentru a se organiza. După cum a remarcat Centrul de Cercetare Pew, rolul Twitter în „diseminarea știrilor de ultimă oră” nu s-a „limitat la revoltele arabe – moartea lui Whitney Houston, de exemplu, a fost anunțată pe Twitter cu 55 de minute înainte ca AP să confirme povestea”.

2012 - În 2012, Raza de acoperire a Twitter s-a extins la 200 de milioane de utilizatori activi. Barack Obama a folosit „platforma pentru a declara pentru prima dată victoria în mod public la alegerile prezidențiale din SUA din 2012, cu un tweet care a fost vizualizat de aproximativ 25 de milioane de ori pe platforma noastră și distribuit pe scară largă offline în presa scrisă și difuzată”, potrivit dosarelor corporative.

2013 - Twitter a devenit public în noiembrie 2013. Averea combinată a lui Williams, Dorsey și Costolo a atins aproximativ 4 miliarde de dolari.

„Cred că avem un set extraordinar de gânduri și strategii pentru a crește panta curbei de creștere”, a spus Costolo pentru CNBC la acea vreme. „Aș lua în considerare unele dintre tactici, unele strategii mai largi, în serviciul de a face ceea ce am numit puntea dintre conștientizarea masivă a Twitter și implicarea profundă a platformei”.

2014 - Creșterea încetinită a utilizatorilor a dus la mai multe scăderi de stoc și la retrogradări ale analiștilor. De asemenea, Twitter a considerat 2014 anul „selfie-ului”.

2015 - În comparație cu rivali precum Google, Facebook și chiar LinkedIn, Twitter începea să arate ca gunoaiele internetului. Twitter era încă neprofitabilă, deoarece afacerea sa publicitară s-a luptat puternic împotriva concurenților săi mai mari. Dorsey s-ar întoarce ca CEO al companiei, menținând în același timp postul de top la cealaltă companie a lui, Square (acum Block).

2016 - Au început să circule zvonuri că Twitter ar fi căutat să fie achiziționat, Salesforce fiind un potențial pretendent. Între timp, Twitter și Facebook au fost criticate pentru rolul lor în a permite utilizatorilor proeminenți precum Donald Trump, care avea să câștige alegerile prezidențiale din SUA în acel an, să răspândească informații înșelătoare fără consecințe.

„A avea președintele ales în serviciul nostru, folosind-o ca o linie directă de comunicare, permite tuturor să vadă ce are în minte în acest moment”, a spus Dorsey la acea vreme. „Cu siguranță intrăm într-o lume nouă în care totul este la suprafață și putem vedea asta în timp real și putem avea conversații despre asta”.

2017 - Pentru o clipă, Twitter părea să fie în creștere. Stocul său a avut în sfârșit o tendință ascendentă, pe măsură ce finanțele companiei se îmbunătățiu. Între timp, Trump în calitate de președinte a continuat să folosească Twitter ca megafon. Potrivit propriilor date Twitter, „Trump a fost liderul global cel mai twittat din lume și din Statele Unite” în acel an, a raportat CNBC.

2018 - Dorsey și șefa de atunci a Facebook, Sheryl Sandberg, au depus mărturie în fața Comisiei de informații a Senatului despre presupusa interferență a unor actori legați de Rusia în alegerile din 2016. Trump și colegii republicani au devenit din ce în ce mai vorbitori despre presupusele părtiniri politice din partea Twitter și a altor site-uri de socializare.

„De fapt, dintr-o perspectivă simplă de afaceri și pentru a servi conversația publică, Twitter este stimulat să păstreze toate vocile pe platformă”, a spus Dorsey la acea vreme.

2019 - Analiștii au descoperit corelații între utilizarea de către președintele Trump a Twitter și diverse piețe, inclusiv aurul, subliniind puterea culturală a Twitter. Trump s-a întâlnit cu Dorsey – un purtător de cuvânt pe Twitter a spus că „Jack a avut o întâlnire constructivă cu președintele Statelor Unite astăzi, la invitația președintelui”.

„Au discutat despre angajamentul Twitter de a proteja sănătatea conversației publice înainte de alegerile din SUA din 2020 și despre eforturile în curs de a răspunde crizei opioidelor”, a spus purtătorul de cuvânt.

2020 - Pe măsură ce Covid-19 s-a răspândit pe tot globul, răspândirea dezinformării a dominat conversația online. Și Twitter a continuat să se lupte pentru a-și crește afacerea. Serviciul a fost, de asemenea, spart în acel an, iar răufăcătorii au obținut acces la peste o duzină de conturi de mare profil, inclusiv cele controlate de Joe Biden, Jeff Bezos și Musk.

2021 - Twitter l-a interzis definitiv pe Trump din cauza comentariilor incendiare pe care președintele le-a făcut în timpul revoltelor de la Capitoliul S.U.A. din ianuarie, despre care compania a spus că ar putea duce la „incitarea suplimentară la violență”. Trump ar afirma că lucrătorii de pe Twitter „s-au coordonat cu democrații și stânga radicală în eliminarea contului meu de pe platforma lor, pentru a mă reduce la tăcere”. Mai târziu, Dorsey a demisionat brusc din funcția de CEO și a fost înlocuit de Parag Agrawal, directorul de tehnologie al companiei.

Elon Musk și preluarea Twitter: ce s-a schimbat între timp?

Elon Musk este unul dintre cei mai controversați oameni ai planetei / foto: EPA-EFE
Elon Musk este unul dintre cei mai controversați oameni ai planetei / foto: EPA-EFE

2022 - Musk a preluat Twitter după o disputa juridică prelungită care ar fi culminat cu un proces la Curtea Cancelariei din Delaware. CEO-ul a fost de acord în aprilie să plătească 44 de miliarde de dolari pentru Twitter, dar apoi a încercat să renunțe la înțelegere. El și-a schimbat cursul și a optat să continue, intrând în biroul companiei din San Francisco miercuri cu ceea ce părea a fi o chiuvetă de baie din porțelan în mâini.

„Intră în sediul Twitter – lasă-l să intre!” a postat pe Twitter, un videoclip cu intrarea lui.

Musk a început imediat să facă schimbări, l-a concediat pe Agrawal, șeful financiar Ned Segal și șeful politicii juridice Vijaya Gadde.

Studii de caz despre influenceri celebri și campanii publicitare care au folosit Twitter ca mijloc de promovare

Rolul Twitter în activism și proteste globale

Occupy Wall Street - Twitter este o platformă de socializare s-a dovedit eficientă în activismul social. Poate cea mai vizibilă utilizare a Twitter a fost în timpul protestelor Occupy Wall Street de acum câțiva ani. De atunci, oamenii de știință au examinat utilizarea mediului în mișcările sociale. Bazându-se pe o astfel de muncă, acest rezumat va discuta câteva dintre modalitățile importante prin care Twitter face diferența cu 140 de caractere sau mai puțin. Caracteristicile Twitter se dovedesc a face o treabă foarte bună de a atrage atenția asupra mișcărilor sociale răspândite.

Pentru activism, o altă caracteristică cheie este că Tweeturile sunt limitate la 140 de caractere. Acest lucru încurajează partajarea rapidă. Și având în vedere viteza și concizia, tweet-urile pot fi ușor retweetate sau partajate în rețeaua Twitter a utilizatorului. Utilizatorii pot retweetează același mesaj în rețelele lor Twitter – și dacă acest lucru este făcut de suficient de multe ori, mesajul poate deveni efectiv „viral” și chiar poate fi preluat de presa de ziare și de televiziune, scriu cei de la scholars.org.

Vizibilitate în 140 de caractere - Twitter permite o mai mare vizibilitate mișcărilor sociale, deoarece oricine poate urmări fluxul Twitter al mișcării. Costurile de intrare sunt mici, ceea ce face mai ușor pentru mulți oameni să se implice sau pur și simplu să învețe despre cauză. Utilă pentru o mișcare socială, activitatea sa pe Twitter poate fi transmisă atât unui public offline, cât și unui public online.

Audiența offline reprezintă activiștii și liderii mișcării sociale care sunt cei mai implicați în operațiunile de zi cu zi. Publicul online este format din oricine – inclusiv activiști care nu pot participa direct la mișcare, susținători simpatici, mass-media și oameni care tocmai au aflat despre mișcare în acea zi. După cum au aflat oamenii de știință, activiștii înțeleg că tweet-urile pe care le trimit pot servi mai multor scopuri.

De exemplu, tweet-urile pentru a organiza proteste offline pot fi, de asemenea, folosite pentru a trimite mesaje prin care se solicită donații suplimentare de provizii pentru eveniment. Tweeturile leagă astfel audiența offline și cea online, permițând celor care nu pot participa la eveniment să simtă că încă își fac partea.

Primăvara Arabă

În urma insurecției de dreapta din 6 ianuarie de la Capitol Hill din Washington, rolul pe care l-au jucat rețelele sociale în aceste evenimente a intrat în centrul atenției mass-media în Statele Unite. De ani de zile, ideologii marginali au folosit netulburați platformele online pentru a-și promova ideologiile și conspirațiile extreme și pentru a recruta un număr mare de simpatizanți pentru cauzele lor extremiste.

În cele din urmă, furia pe care o incitaseră s-a revărsat în lumea reală și a dus la năvălirea mortală a clădirii Congresului, zguduind însăși bazele democrației americane. Când platformele de socializare precum Twitter și Facebook au luat măsuri, mulți au recunoscut că era prea puțin, prea târziu.

“Deși revoltele din 6 ianuarie au luat aproape pe toată lumea prin surprindere, noi din în lumea arabă, știm că de ceva vreme că aceste platforme de social media reprezintă o amenințare la adresa democrației. De mult prea mult timp, companiilor Big Tech li s-a permis să fie cei mai buni arbitri ai libertății de exprimare online și un refugiu pentru discursul instigator la ură și dezinformare. Ei s-au bazat pe ideea că au contribuit la declanșarea Primăverii arabe și, prin urmare, sunt o forță pentru libertate și democrație”, scriu cei de la Aljazeera.com.

La zece ani de la debutul revoluțiilor arabe, Facebook, Twitter și Google s-au transformat în factori puternici ai unor vaste campanii de dezinformare, hărțuire, cenzură și incitare la violență împotriva activiștilor, jurnaliștilor, apărătorilor drepturilor omului și a oricărei voci dizidente.

Departe de a fi un instrument revoluționar sau chiar de democrație, rețelele sociale din lumea arabă au devenit acum un mediu politic puternic și periculos. Și, în ciuda plângerilor repetate și a solicitărilor la acțiune din partea activiștilor arabi și a organizațiilor civile, niciuna dintre companiile Big Tech din spatele acestor platforme de socializare nu a depus eforturi majore pentru a opri aceste abuzuri și a-și schimba politicile.

Distrugerea mitului rețelelor sociale

În primele zile ale revoltelor arabe, când mulți activiști foloseau Facebook și Twitter pentru a-și organiza și amplifica revendicările, giganții rețelelor de socializare au profitat de oportunitatea de a se auto-marca drept platforme pentru activism politic și rezistență. Până astăzi, numeroase instituții media susțin că „rețelele sociale au făcut Primăvara Arabă” și că a fost o „revoluție Facebook”.

Însă oamenii de științe sociale au scăpat în mod repetat de acest mit și au oferit lecturi critice ale rolului pe care l-au jucat aceste companii tehnologice în tulburările politice din Tunisia, Egipt și alte țări arabe.

Într-un articol academic din 2012, oamenii de știință din media William Youmans și Jillian York au susținut că politicile companiilor de social media au limitat de fapt acțiunea colectivă în anumite moduri și au inhibat activismul politic. Într-o lucrare din 2015, economistul Chonghyun Byun și politologul Ethan Hollander au concluzionat că nu există o corelație semnificativă între utilizarea internetului sau a rețelelor sociale și tulburările populare.

Dincolo de dezbaterea tradițională dintre ciber-sceptici și ciber-entuziaști, ceea ce este evident pentru cei care au asistat la primele zile ale revoluțiilor arabe este că social media a fost doar un canal de rețele sociale și politice printre multe altele care au contribuit la apariția mișcări de protest.

Black Lives Matter

Potrivit Twitter #BlackLivesMatter a fost al treilea cel mai folosit tag. Pe lângă examinarea tweet-urilor care menționau rasa într-un sens general, analiza Centrului a analizat toate tweet-urile care au inclus hashtag-urile #BlackLivesMatter și #AllLivesMatter din 12 iulie 2013 până la 31 martie 2016. Aceste tweet-uri (13,3 milioane în total) au fost apoi analizate folosind instrumentul algoritmic Crimson Hexagon pentru a determina subiectul și tonul lor. (Un studiu anterior al Centrului de Cercetare Pew a chestionat americanii cu privire la conștientizarea și atitudinile lor față de problemele egalității rasiale.)

Din punct de vedere istoric, hashtag-urile s-au dezvoltat ca o metodă informală de evidențiere a ideilor în text neformatat și de a încerca să crească conversația în jurul unui subiect. În 2009, Twitter a început să creeze hyperlink și să compileze hashtag-uri, făcându-le căutate și sporind utilitatea lor ca identificatori. În timp ce majoritatea hashtag-urilor sunt dezvoltate organic, unele grupuri folosesc în mod deliberat hashtag-uri pentru a promova un mesaj.

La mijlocul anului 2014, pe măsură ce problema utilizării forței de către poliție a câștigat atenția națională din cauza mai multor cazuri de mare profil care implicau bărbați de culoare, unii activiști au promovat hashtag-urile ca o modalitate de a-și identifica mesajele și de a-și manifesta solidaritatea.

Acesta a fost cazul mișcării Black Lives Matter. Organizatorii Black Lives Matter au făcut rețelele sociale – și în special hashtag-ul #BlackLivesMatter – o piesă centrală a strategiei lor. Ca urmare, creșterea mișcării offline a fost direct legată de conversația online. 8

În total, de la apariția sa inițială la mijlocul anului 2013 până în martie 2016, hashtag-ul #BlackLivesMatter a apărut pe Twitter de aproape 11,8 milioane de ori.

Ca răspuns direct la #BlackLivesMatter, unii de pe Twitter au început să folosească hashtag-ul #AllLivesMatter. Acest hashtag a fost folosit în total de 1,5 milioane de ori, aproximativ o optime mai des decât #BlackLivesMatter. De-a lungul timpului, volumul tweet-urilor #AllLivesMatter s-a mutat în general în paralel cu cel al #BlackLivesMatter.

Expresia „viețile negre contează” a fost folosită pentru prima dată de un organizator al unei comunități negre într-o postare pe Facebook, după achitarea lui George Zimmerman din iulie 2013 pentru moartea prin împușcare a tânărului de culoare Trayvon Martin, în vârstă de 17 ani. 9 În ciuda prezenței sale larg răspândite astăzi, hashtag-ul a întârziat să câștige proeminență: în a doua jumătate a anului 2013, a apărut pe Twitter de doar 5.106 ori (sau de aproximativ 30 de ori pe zi).

Atât utilizarea hashtag-ului, cât și influența mișcării mai largi Black Lives Matter s-au accelerat foarte mult în august 2014, când Michael Brown, un adolescent de culoare, a fost împușcat mortal de un ofițer de poliție alb în Ferguson, Missouri.

Hashtag-ul #BlackLivesMatter a apărut în medie de 58.747 de ori pe zi în aproximativ trei săptămâni după moartea lui Brown. Cu toate acestea, utilizarea hashtag-ului a crescut dramatic trei luni mai târziu, când pe 25 noiembrie, a doua zi după ce un mare juriu Ferguson a decis să nu-l pună sub acuzare pe ofițerul implicat în moartea lui Brown, hashtag-ul #BlackLivesMatter a apărut de 172.772 de ori. În următoarele trei săptămâni, hashtag-ul a fost folosit de 1,7 milioane de ori.

De la sfârșitul anului 2014, #BlackLivesMatter a fost o prezență continuă pe Twitter, au scris cei de la pewresearch.rog.

Utilizarea Twitter de catre liderii politici si candidati pentru a-și promova agendele si campaniile (ex: Donald Trump, Barack Obama…etc)

„Bun găsit Twitter! Sunt Barack. Serios! După șase ani de mandat am reușit să-i conving(n.r. serviciile secrete) să-mi dea propriul cont de Twitter”, a scris Barack Obama în prima postare pe rețeaua de socializare.  

Libertatea de exprimare și cenzura pe Twitter

La preluarea companiei Twitter, Musk a răspuns criticilor, printr-o nouă postare pe rețea: „Prin «libertatea de exprimare», mă refer pur și simplu la ceea ce se potrivește cu legea. Sunt împotriva cenzurii care depășește cu mult legea. Dacă oamenii vor mai puțină libertate de exprimare, vor cere guvernului să adopte legi în acest sens. Prin urmare, a depăși legea este contrar voinței oamenilor”, a scris miliardarul.

Conturile mai multor jurnaliști americani de mare profil au fost suspendate de pe Twitter-ul lui Elon Musk, miliardarul sugerând că a încălcat o politică recent creată privind partajarea informațiilor despre locație, potrivit The Guardian.

Cel puțin șapte jurnaliști de seamă care acopereau lui Musk și compania sa au fost excluși de pe platformă joi. Printre aceștia se numără Ryan Mac de la New York Times, Donie O’Sullivan de la CNN și Drew Harwell de la The Washington Post.

New York Times a numit interdicția „îndoielnică și nefericită”, în timp ce CNN a spus că „instabilitatea și volatilitatea în creștere a Twitter ar trebui să fie o preocupare incredibilă pentru toți cei care folosesc platforma”.

Suspendarile au urmat controverselor legate de ștergerea ElonJet, un cont creat de Jack Sweeney, un student american în vârstă de 20 de ani, care a împărtășit date disponibile public despre locul în care se află avionul privat al lui Musk.

După ce și-a șters contul ElonJet, Musk a anunțat miercuri o modificare a politicii pe Twitter pentru a interzice orice dezvăluire a locațiilor „în direct” ale utilizatorilor. El a spus că contul ElonJet și-a pus familia în pericol, referindu-se la ceea ce a spus că este o altercație în care era implicat fiul său și un „hărțuitor nebun”. Musk a spus că intenționează să ia măsuri legale împotriva lui Sweeney.

Rolul platformei în propagarea dezinformării și a știrilor false

Un studiu ce va fi publicat în American Political Science Review arată că oamenii distribuie fake news pe Twitter în încercarea de a-i răni pe dușmanii politici, animozitatea partizană jucând un rol în acest proces, conform Psypost.

Autorul analizei, profesorul Mathias Osmundsen, susține că studiull a apărut în urma răspândirii știrilor politice fabricate pe rețelele sociale. „Am vrut să înțelegem cât de mare este problema și să testăm teoriile concurente cu privire la motivele pentru care unii oameni se îndrăgostesc de știrile politice false, în timp ce alții nu”, a spus acesta.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
coltea jpg
truck 2920533 1280 jpg
sectie votare jpg
image png
Prințul Harry, Profimedia (2) jpg
WhatsApp Image 2024 11 21 at 22 31 59 jpeg
23adbb27 d661 4add b171 ecdb61862362 jpeg
podul de piatra baile herculane jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net