Criza educației românești! Analfabetismul funcțional a crescut cu 500%, în 30 de ani: „Un sistem care produce diplome, nu competențe!"
România bifează recorduri negative pe bandă rulantă. O statistică, recentă, ne arată că în ultimii 30 de ani, analfabetismul funcțional a luat amploare, astfel că aproape jumătate dintre elevii de 15 ani citesc un text fără să-l poată înțelege.

România are o școală care formează generații care știu să repete, nu să gândească
România se confruntă cu una dintre cele mai grave crize educaționale din ultimii 30 de ani, iar cifrele prezentate, recent, în "Raportul de diagnostic pentru sistemul de învățământ", lansat oficial de Ministerul Educației, confirmă o realitate ignorată ani la rând: analfabetismul funcțional a crescut cu peste 500% din anii 90 până în prezent.
Dacă în urmă cu trei decenii era considerat un fenomen marginal, astăzi, mulți dintre elevii români nu înțeleg ce citesc sau nu pot aplica noțiunile învățate în contexte reale. Documentul a fost numit chiar de oficiali „un portret brutal de sincer al școlii românești”. În centrul raportului se află datele alarmante furnizate de testările internaționale precum PISA, dar și de propriile evaluări naționale. Pe scurt, România are o școală care formează generații care știu să repete, nu să gândească, care memorează, dar nu înțeleg, care obțin note, dar nu competențe.
Aproape 50% dintre elevii de liceu suferă de analfabetism numeric
Analfabetismul numeric crește de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale. Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu un procentaj de 58,16%, comparativ cu elevii din urbanul mare, unde se înregistrează cele mai scăzute niveluri, la o medie de 22,23%.
Elevii din categoria cu cel mai ridicat statut socio-economic prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric. În mod corespunzător, elevii cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferențe marcante între extreme.
Specialiștii trag un semnal de alarmă
Specialiștii în educație avertizează că fenomenul este agravat de un sistem rigid, excesiv de teoretic care pune accent pe evaluări formale, pe note, pe cantitate, nu pe calitate. „Avem un sistem care produce diplome, nu competențe. Elevii învață pentru test, nu pentru viață. Se tem să greșească, pentru că greșeala e penalizată, nu tratată ca parte a procesului de învățare. Așa ajungem la un analfabetism funcțional mascat de diplome și medii de 9 și 10”, explică expertul în educație Mircea Dumitru.
Raportul scoate la lumină și cauzele structurale ale dezastrului: subfinanțarea cronică, lipsa formării reale pentru profesori, incoerența reformelor și presiunea pusă pe elevi și cadre didactice de un sistem care cere performanță, dar oferă puține instrumente reale. În rural, problema capătă accente dramatice: un copil din trei abandonează școala înainte de a termina clasa a VIII-a, iar șansele de a avea acces la învățământ de calitate sunt considerabil mai mici decât în mediul urban. „Suntem într-o spirală descendentă. Elevii nu sunt sprijiniți să înțeleagă, ci doar să reproducă. Părinții pun presiune pentru note bune. Profesorii, lipsiți de sprijin, lucrează cu manuale învechite și programe stufoase. Toate acestea construiesc o realitate educațională paralelă cu nevoile lumii de azi”, atrage atenția specialistul.
Care ar putea fi soluțiile
Soluțiile pentru combaterea analfabetismului funcțional și redresarea sistemului de învățământ românesc necesită măsuri structurale, coerente și de lungă durată. Iată cele mai importante direcții propuse de specialiști, multe dintre ele susținute și în Raportul de diagnostic prezentat de Ministerul Educației: simplificarea curriculumului, adică mai puține informații de memorat, mai multe concepte aplicabile în viața reală, introducerea unor programe transdisciplinare, cu accent pe lectură, înțelegere, logică și exprimare, introducerea oficială a educației funcționale încă din clasele primare: învățarea prin rezolvare de probleme și exemple din viața cotidiană.