Premiere în legea educației! Elevii cu nevoi speciale și cei internați pe termen lung, direct vizați
Legea educației din România are parte de noi schimbări menite să ajute elevii cu nevoi speciale, elevi care până acum erau incluși cu greu în sistemul de stat. Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației, a făcut precizări importante în ceea ce privește educația specială și educația incluzivă.
România intră, în sfârșit, în rândul lumii, la capitolul educație pentru copii cu dizabilități sau nevoi speciale. Astfel, în noul proiect de lege aflat în dezbatere publică apar câteva noutăți importante, menite să îi ajute pe cei mici să ducă vieți cât mai normale. De departe una dintre cele mai relevante modificări are legătură cu „Școala în spital”, un nou sistem prin care copiii internați pot avea parte la educațoe.
Totodată, urmează să ia naștere Centrul Național pentru Educație Incluzivă de care nu vor beneficia doar elevii, ci și profesorii care vor avea parte astfel de o perioadă de instruire. Se vor înființa și așa-zisele camere-resursă, spații sigure în care copiii se pot relaxa, își pot reveni din crize și pot avea parte de puțin spațiu, departe de ceilalți colegi.
S-ar putea să te intereseze: Tratarea autismului la copii prin antrenamentul neuronilor. Creierul se scanează în 3D
Programa urmează să fie adaptată pentru nevoile copiilor cu nevoi speciale, lucru care nu exista până la acest nou proiect legislativ, iar autoritățile fac eforturi pentru a găsi sau chiar forma personal calificat care poate lucra cu ei. Psihopedagogii sunt, din păcate, din ce în ce mai rari.
Radu Szekely vorbește despre schimbările din legea educației
„În primul rând, va trebui să coordoneze procesul de incluziune în învăţământul de masă al copiilor cu nevoi speciale care acum sunt în şcoli speciale şi pe de altă parte să pregătească profesorii, nu doar cei care sunt specializaţi pe psihopedagogie specială, ci toţi profesorii din sistemul de învăţământ să lucreze cu copii cu nevoi speciale care deja sunt în învăţământul de masă şi pentru care profesorii nu au fost niciodată pregătiţi, foarte puţini au avut parte de programe de formare şi de perfecţionare pe psihopedagogie specială, de specializare pe anumite deficienţe , să-şi poată ajuta elevii în procesul de incluziune şi de dezvoltare a competenţelor.
Va fi un centru care va coordona acest proces de incluziune în învăţământul de masă al copiilor cu nevoi speciale.
Cameră-resursă pentru educaţie specială înseamnă un spaţiu în care copiii cu nevoi speciale, cu anumite deficienţe, tulburări de învăţare pot să îşi desfăşoare activităţile în afara clasei, a colectivului în care sunt integraţi şi unde au evident resurse specifice, sunt şi camere senzoriale, de exemplu, unde copiii se pot linişti, copiii cu autism pot fi duşi pentru a se linişti, pentru a-şi reveni şi pentru a putea ulterior să revină acasă şi să îşi continue activităţile.
Vezi și: Cum îi afectează pe copii televizorul şi telefoanele
Acum avem foarte puţine, avem doar în centrele şcolare de educaţie incluzivă, nu ştiu să existe în alte şcoli, deşi este o investiţie minimă, de câteva mii de euro pentru a crea un spaţiu în care aceşti copii să se simtă în siguranţă şi să poată să-şi revină dintr-o criză pe care ar avea-o sau dintr-un moment în care tulburarea se manifestă mai puternic
România nu are suficienţi psihopedagogi, încercările noastre începând de anul trecut de a găsi resursa umană astfel încât să avem în fiecare şcoală un consilier şcolar, un psihopedagog special nu au fost încununate de succes pentru că nu există pe piaţă resursa umană, am prevăzut o perioadă de 5 ani de tranziţie în care colegi din sistemul de învăţământ se pot specializa pe acest domeniu, timp în care sperăm ca şi universităţile să ni se alăture eforturilor de a forma consilieri şcolari şi psihopedagogi astfel încât să putem acoperi necesarul pe piaţă. S-a spus de multe ori că nu există resursă umană pentru că nu există ofertă pe piaţă, acum oferta există, vor exista locuri de muncă în fiecare şcoală din România, deci sperăm să se dezvolte şi resursa umană”, a explicat secretarul de stat, pentru News.ro.
O nouă schimbare: educația specială va avea caracter gratuit
Mai mult decât atât, una dintre schimbări îi vizează pe părinții copiilor cu nevoi speciale/dizabilități, care sunt nevoiți deja să scoată sume destul de mari din buzunare pentru tratamente și terapii. Educația devine gratuită, iar preșcolarii și elevii incluși în astfel de unități de învățământ (incluzive sau speciale) vor primi vouchere educaționale sau servicii precum asistență medicală.
„Şi în acest moment, pentru copiii cu nevoi speciale se asigură cazarmamentul cum se spune, cazare şi hrană în şcolile speciale, însă ideea este de a transfera beneficiul tuturor acestor copii care au nevoi speciale şi au nevoie de sprijin suplimentar pentru a participa la educaţie, şi nu de a-l lega de o anumită unitate de învăţământ special.
S-a făcut impactul bugetar, în momentul de faţă sunt aproximatv 100.000 de copii cu nevoi speciale în sistemul de învăţământ, se poate face un calcul, nu toţi vor beneficia de aceleaşi tipuri de vouchere, depinde foarte mult de nivelul de sprijin de care au nevoie, de distanţa de exemplu dintre şcoală şi domiciliu. Vor fi mai multe criterii care vor fi stabilite în metodologie însă impactul bugetar general s-a calculat. Să nu uităm că pentru aceşti copii care sunt integraţi în învăţământul de masă cu nevoi speciale va creşte substanţial şi coşul standard alocat pe elev şcolii respective astfel încât să se poată acoperi şi cheltuielile cu profesori de sprijin sau cheltuieli suplimentare care apar în acest sens”, a mai spus Radu Szekely, pentru sursa citată anterior.
„Școala din spital”, o premieră în România
Mai mult, elevii care suferă de afecțiuni cronice, care sunt internați pe perioade îndelungate de timp sau care nu pot părăsi domiciliile din cauza tratamentelor își vor putea continua studiile cu ajutorul profesorilor, iar cursurile vor fi organizate în format fizic, sau online.
„În legea educaţiei este un capitol în premieră, şcoala din spital a existat, a fost reglementată parţial începând din 2015, anul trecut s-a emis o Ordonanţă de Urgenţă în acest sens, însă ca un capitol separat de sine stătător în legea educaţiei este un lucru nou şi vine în întâmpinarea unei nevoi umane în primul rând, aceea de a da posibilitatea copiilor care sunt afectaţi de boli cronice, terminale, şi care petrec în spitale oncologice sau de altă natură foarte mult, să poată să participe la un proces de educaţie care să le dea un sentiment de normalitate şi să poată totuşi să-şi dezvolte atât competenţele academice dar şi să aibă parte de un sprijin psiho-emoţional care să-i ajute în procesul de recuperare.
Şcolile acestea vor fi înfiinţate de către universităţile de medicină şi farmacie în cadrul spitalelor universitare sau oncologice, la Fundeni există deja o şcoală de spital care ţine în momentul de faţă de un liceu tehnologic din Bucureşti de fapt, ceea ce nu este neapărat un lucru normal, aşa că aceste şcoli vor deveni de sine stătătoare, parte a ofertei spitalelor respective şi a universităţilor de medicină şi farmacie”, a continuat Radu Szekely, pentru News.ro, menționând că proiectul legislativ se află în dezbatere publică până pe data de 24 august.