TAROM se confruntă cu reduceri drastice ale salariilor. Piloții protestează
Situația financiară a TAROM se apropie de un punct critic, după cum avertizează pilotul Cezar Osiceanu, cu un impact direct asupra veniturilor personalului navigant. Conform informațiilor transmise de sindicatul angajaților, salariile angajaților se vor diminua semnificativ, iar aceștia sunt îngrijorați de efectele imediate ale noilor reglementări impuse de Legea 296/2023, denumită și "Legea austerității".
Reduceri semnificative ale veniturile personalului navigant
Efectele directe ale acestei legi impun restructurări majore în ceea ce privește salariile personalului navigant. Potrivit declarațiilor pilotului Osiceanu, veniturile acestora vor suferi o diminuare între 50% și 60%. Salariile angajaților, inclusiv sporurile, bonurile de masă, bonurile de benzină, orele suplimentare și cele de noapte, pot ajunge la maximum 80% din valoarea lor actuală.
Presiuni asupra salarizării și drepturilor angajaților
Informațiile furnizate indică faptul că această lege limitează valoarea bonurilor de masă la 450 de lei și impune un sistem dualist de plată, în care salariile mici în lei sunt impozitate cu 16%, iar contribuțiile la CAS și CASS ajung la 32%. Aceasta generează un venit net lunar mediu de doar 4.500 de euro pentru un pilot comandant, în timp ce colegii lor de la alte companii aeriene câștigă mult mai mult, potrivit afirmațiilor pilotului.
Reacția piloților și critici la management
Piloții TAROM au reacționat ferm, declarând că nu vor mai negocia în momentul în care vor vedea primele diminuări ale salariilor, considerând că situația dificilă a companiei nu este rezultatul acțiunilor lor. Ei afirmă că, în ultimii trei ani, au susținut financiar compania și au contribuit la supraviețuirea acesteia, fapt ce a fost ignorat de autorități.
Sindicatul protestează și sesizează neconstituționalitatea
Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern pentru a obține exceptarea de la prevederile Legii 296/2023 și a sesizat Ministerul Transporturilor și Avocatul Poporului cu privire la neconstituționalitatea acestor măsuri. În cadrul unui Comitet de Conducere, s-au stabilit pași de urmat în cazul în care TAROM nu va beneficia de exceptarea de la această lege.
În fața acestor evoluții, se ridică întrebarea privind direcția în care se îndreaptă TAROM. Cu avertismentele pilotului Osiceanu și protestele sindicatului, viitorul companiei pare tot mai incert, iar discuțiile cu privire la gestionarea crizei și asigurarea supraviețuirii pe termen lung a TAROM devin din ce în ce mai pressante.