Trei calde şi trei reci despre interzicerea ridicării maşinilor
Ultima actualizare:
Firmele care ridicau maşini cu girul autorităţilor locale au fost lăsate fără obiect de activitate. Instanţa Supremă a decis ieri suspendarea ridicărilor, pe motiv că primăriile nu aveau autoritatea să delege acest serviciu prin hotărâre de consiliu.
Deşi Codul Rutier spune că Poliţia poate dispune ridicarea autovehiculelor printr-un regulament, acest act nu pomeneşte nimic despre săltarea maşinilor. Iată care sunt consecinţele acestei decizii a instanţei.
- Stop abuzurilor. Prevalându-se de hotărârea consiliului local, angajaţii firmei de ridicări nu aveau scrupule în a o aplica „la sânge”. Mii de şoferi au reclamat prigoana „hingherilor auto”, care acţionau adesea la limita legii. Acest lucru a fost stopat.
- Adio, taxe de ridicare. Şoferii care vor parca neregulamentar de acum încolo nu vor mai achita taxe pentru a-şi recupera maşinile. Acestea ajungeau şi la 850-900 de lei, sumă la care se adăuga amenda aplicată de Poliţie. Acum, ei vor plăti doar 2-3 puncte amendă, adică 195-292,5 lei.
- Contractele cu dedicaţie, nule. Prin această decizie se înlătură orice suspiciune legată de atribuirea acestui serviciu unor firme din anturajul autorităţilor locale. Taxele percepute de „hingherii auto” erau împărţite cu primăriile, însă autorităţile locale primeau mărunţişul (10-20%), iar privaţii luau caimacul.
- Haos pe străzi. Odată cu înlăturarea „hingherilor de maşini”, şoferii se vor întoarce la vechile obiceiuri: vor bloca intersecţiile, intrările în instituţiile publice, trecerile de pietoni. Cei mai mulţi dintre şoferi îşi schimbaseră obiceiul de a parca neregulamentar din cauza taxelor exagerate.
- Bani mai puţini. Deşi prin aceste contracte edilii au îngroşat conturile „hingherilor”, sumele care le reveneau cu titlu de redevenţă nu erau chiar de neglijat. Anual, bugetul local primea între 150.000 şi 200.000 de euro, bani care trebuiau folosiţi la construcţia unor parcări publice. Puţine primării au putut justifica sumele încasate, deoarece banii nu au ajuns acolo unde ar fi trebuit.
- Legea poate fi corectată. Chiar dacă apărătorii celor care se consideră păgubiţi de firmele de ridicări apreciază decizia instanţei o victorie istorică, ea poate fi una de scurtă durată. Guvernul ar putea aduce corecţii Codului Rutier, pentru reglementarea clară a acestui serviciu.
Click! spune
Şoferii care parcau neregulamentar plăteau taxe între 440 şi 900 de lei pentru recuperarea maşinilor. Numai în Bucureşti, o firmă putea “sălta” între 6.000 şi 8.000 de autovehicule pe an, încasând între 1,2 şi 1,8 milioane de euro.