Banca Mondială: Românii sunt la mâna băncilor
România nu dispune de nici un serviciu public care să îi protejeze pe consumatori în faţa posibilelor abuzuri ale băncilor, avertizează un raport al Băncii Mondiale.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are un personal de 700 de salariaţi, dar nu are un departament special pentru servicii financiare, remarcă raportul de evaluare al protecţiei consumatorilor de servicii financiare din România, prezentat astăzi de Banca Mondială (BM).
"Neavând nici măcar un singur expert financiar, ANPC nu poate asigura o protecţie financiară eficientă", consideră BM. Un birou special pentru protecţia consumatorilor în domeniul financiar există în Canada, unde în 2001 a luat naştere Financial Consumer Agency. "În RomâniaŢ, consideră BM, "un astfel de departament ar putea lua naştere din parteneriatul dintre ANPC şi Institutul Bancar Român". O altă modalitate ar fi prin acţiuni de înfrăţire cu agenţii de protecţie a consumatorilor de servicii financiare cu o experienţă prestigioasă. BM a recomandat, în acest sens, Swedish Consumer Agency.
De asemenea, BM propune ca ANPC să realizeze un program naţional de comunicare pentru consumatori şi de conştientizare a problemelor financiare. Informaţiile privind protecţia consumatorilor de servicii bancare trebuie să fie afişate la sediile autorităţilor locale şi centrale. "De asemenea, un element important în programul de conştientizare este colaborarea cu radioul şi televiziunile, precum şi elaborarea şi difuzarea de coduri de protecţie a consumatorilor", spune BM.
Experţii BM mai evidenţiază necesitatea de acces la informaţii financiare: "Înainte de a semna un contract pentru un serviciu financiar, consumatorii trebuie să aibă dreptul de a fi notificaţi asupra taxelor şi comisioanelor aplicabile, ca şi asupra formulei de calcul a oricărei dobânzi".
Împrumuturile către populaţie au fost motorul creşterii creditelor bancare, consideră BM, nivelul de 20 la sută ca pondere în PIB fiind similar celui din alte ţări Central Europene. Dacă în 2004, 54,1% din creditele populaţiei erau în lei, în 2008 ponderea se inversase, creditele în lei reprezentând 41,3% din totalul creditelor, iar cele în valută 58,7%, factor care creşte vulnerabilitatea consumatorilor români de servicii financiare.