Ai salariu de până la 3.000 de lei? Circuli gratis în Ploieşti!
Aşa ceva mai rar! Există cetăţeni în România pentru care plata unui abonament pentru transportul în comun nu mai este o problemă. Ei circulă gratis. Se întâmplă la Ploieşti, unde chiar şi cei care au un salariu mare beneficiază de această facilitate.
Drumul până la serviciu a devenit floare la ureche. Urcă în autobuz sau în tramvai de câte ori au chef. Nu-i costă nimic. Şi asta, de când Primăria Ploieşti a hotărât ca transportul public să fie gratis pentru toţi salariaţii care câştigă inclusiv 3.000 de lei în mână. Aşa se face că din cei 210.000 de locuitori, câţi are Ploieştiul, aproape jumătate nu mai scoate nici un leu din buzunar ca să-şi ia bilet.
Cine nu beneficiază de gratuitate dă 2 lei pe o călătorie
"Numărul beneficiarilor se ridică la 50.000, iar dacă-i mai socotim şi pe cei 49.000 de pensionari, care, de asemenea, circulă gratuit, atunci ajungem la 99.000 de cetăţeni", ne-a declarat Cristian Iancovici, directorul general al RATP. În momentul în care urcă în autobuz, ploieştenii trebuie să aibă la ei o legitimaţie specială. Aceasta se ridică, pe baza adeverinţei de venit, completată de angajator, de la chioşcurile RATP. Documentul de călătorie este valabil până la 31 decembrie 2015.
"Măsura este binevenită, însă, nu era cazul să fie incluşi şi cei cu salarii mari. Sper că în spatele deciziei populare nu se ascunde falimentarea RATP", ne-a spus Nicoleta Andronescu, care are un venit de 800 de le pe lună. Din 31 martie, de când a intrat în vigoare gratuitatea, o mare parte din controlori au fost daţi afară.
Raul Petrescu, viceprimarul Ploieştiului, ne-a explicat de ce oamenii circulă gratis. "Din cauza procesului amplu de reabilitare a căii de rulare a tramvaiului şi a disconfortului creat cetăţenilor, s-a hotârât, în şedinţa de consiliu local, introducerea gratuităţii la transportul în comun. Totodată, dorim ca oamenii să-şi lase maşinile acasă şi, astfel, să diminuăm traficul în oraş". Lună de lună, primăria trebuie să achite către RATP câte 65 de lei pentru fiecare legitimaţiile gratuită. Astfel că la regia de transport ar trebui să ajungă lunar 6,4 milioane de lei, inclusiv pentru pensionari.
Lugoj . Acest oraş a fost primul din România care a acordat gratuitate celor care circulă cu mijloacele de transport în comun, începând din 13 iunie 2013. Diferenţa este că aici, toată lumea merge cu autobuzul fără să plătească, indiferent de venitul obţinut.
Timişoara. Transportul în comun a fost gratuit doar o lună. Cei care aveau un venit lunar de până în 2.000 de lei au primit, pe baza adeverinţei de salariu, un card. Acesta a fost valabil în perioada 12 decembrie 2013-15 ianuarie 2014. Acum cei de la RATT trebuie să decidă dacă revin la gratuitate.
Galaţi. Transportul gratuit a fost valabil la sfârşitul lunii ianuarie, pentru trei zile. Măsura a venit pentru ca gălăţenii să lase maşinile acasă, iar drumarii să poată curăţa drumurile înzăpezite.
Bucureşti. Toată lumea plăteşte transportul în comun. Mai puţin pensionarii, care circulă gratuit, dar şi elevii şi studenţii, care beneficiază de reducere de 50% din costul abonamentului lunar. O călătorie costă 1,3 lei şi o încarci pe cardul Activ. Biletul unic, valabil 60 de minute, costă 5 lei, abonamentul pe o zi, 16 lei, iar pe o lună, pe toate liniile, 54,7 lei.