Cât ne costă în 2020 cadourile de Crăciun. Iată care sunt darurile „la modă”!
Am avut un an ciudat și greu, care ne-a dat total viața peste cap. Nici decembrie nu se anunță mai bun. Suntem în plină pandemie, trebuie să stăm în case, nu mai avem târguri și concerte, vacanțe sau vizite la rude. Astfel, nu ne rămâne decât să ne consolăm cu darurile de Crăciun. Potrivit unui sondaj realizat de Compari.ro, românii alocă în 2020 mai mulți bani pentru cadouri.
Un român pregătește cadouri pentru 5 persoane
Deși coronavirusul a avut un impact sever asupra cheltuielilor efectuate în cursul anului, a calendarului acestora și a situației veniturilor populației, se pare că vom găsi totuși o mulțime de cadouri sub pomul de Crăciun. Cei aproximativ 1.600 de respondenți la sondaj spun că vor cumpăra daruri mai mult pentru membrii familiei restrânse. Nu vor mai fi cumpărate cadouri pentru rudele mai îndepărtate sau pentru colegii de serviciu pentru simplul motiv că nu ne mai putem întâlni fizic cu ei. Astfel, în timp ce anul trecut ne pregăteam să oferim un cadou mai mic sau mai mare, unei medii de 10-11 de persoane, anul acesta lista se limitează la aproximativ 5 persoane.
În medie, plătim 1.100 de lei pentru darurile de Crăciun
Deși pregătim cadouri pentru mai puține persoane dragi, asta nu înseamnă că vom cheltui mai puțin: anul acesta bugetul mediu este mai mare de 1.100 de lei, care reprezintă o creștere de 12% față de datele din anul precedent. Ca urmare - ținând cont de reducerea cercului de persoane cărora le vom oferi cadouri - bugetul pentru un singur cadou a crescut semnificativ, ajungând până la 220 de lei. Cu toate acestea, cei care declară că anul acesta vor cheltui mai puțin pe cadouri pun această scădere pe seama dificultăților financiare cauzate de epidemie (30%), a stilului de viață mai economic (25%) sau consideră mai puțin important cadoul în sine (22%), intenția fiind ceea ce contează cu adevărat.
Ce cadouri sunt la modă în 2020
La fel ca anul trecut, articolele de îmbrăcăminte (42%), telefoanele mobile, tabletele și accesoriile acestora (35%) sunt cele mai populare categorii de produse oferite drept cadou celor dragi. Articolele pentru casă și produsele de bricolaj au urcat pe locul trei cu 32%, dar aproape la fel de mulți cumpără și produse de frumusețe și cosmetice (30%). În comparație cu anul 2019 mult mai puține persoane intenționează să cumpere călătorii și diverse tichete de vacanță, cel mai probabil din cauza programului și a oportunităților de călătorie care au devenit incerte, imprevizibile din cauza pandemiei. A fost înregistrată însă o creștere a numărului de persoane care doresc să ofere drept cadou echipamente sportive care pot fi folosite și acasă.
La alegerea unui anumit produs, calitatea acestuia (36%) este considerată de către cumpărători cel mai important factor. În cazul categoriei de vârstă 18-24 de ani, se pune mai mult accent pe calitate (47%) și mai puțin pe preț (18%), potrivit sondajului realizat recent. Pentru cei cu vârsta cuprinsă între 50-59 (39%) și cei cu vârsta peste 60 de ani (37%), raportul calitate-preț al produsului este cel mai important criteriu, în timp ce pentru cei cu vârste între 25-29, contează prețul produsului (39%).
De unde ne inspirăm în alegerea cadoului de Crăciun
Probabil că toți am întâmpinat problema alegerii cadourilor sau a lipsei de inspirație și, cel mai probabil, în majoritatea cazurilor, fiecare are propriul truc pentru a rezolva situația. Una dintre cele mai frecvente practici ale utilizatorilor de internet români (68%) este de a răsfoi permanent oferta magazinelor online pentru idei de cadouri. Cadourile nu vor fi o supriză pentru toată lumea, deoarece doar 17% merg la sigur și o întreabă pe persoana căreia urmează să-i ofere cadou ce dorește să găsească sub bradul de Crăciun. Site-urile de comparare a prețurilor pot facilita navigarea între produse și găsirea celor mai bune oferte, fiind plasate pe al doilea loc (59%), după ofertele magazinelor online, în rândul celor care caută online cu ajutorul mijloacelor de informare prealabilă în vederea efectuării cumpărăturilor pentru sezonul de sărbători. În plus, motoarele de căutare de pe internet (49%) și social media (42%) se remarcă drept principalele mijloace de informare, cea din urmă fiind în acest sens o platformă mai populară în rândul tinerilor și femeilor.
Cumpărăm online, sau din magazin?
Nu există nicio schimbare semnificativă cu privire la modul și locul cumpărăturilor planificate: continuând tendința din anii precedenți, și anul acesta cei mai mulți (74%) au ales comenzile online și magazinele web, pandemia consolidând și mai mult această tendință. Alegerea unui anumit magazin online este un proces bine gândit: în medie, un client ține cont de 5-6 aspecte atunci când alege una din numeroasele magazine disponibile pe internet. În afară de preț, contează: descrierile detaliate ale produselor, evaluările produselor, numărul de evaluări din partea cumpărătorilor, recenziile sau viteza de livrare. Cu toate acestea, cea de a doua cea mai populară destinație de cumpărături o reprezintă în continuare centrele comerciale, unde intenționează să meargă jumătate dintre cei chestionați. Mall-urile sunt urmate de magazine tradiționale, magazinele mici și magazinele de specialitate accesibile de pe stradă. Respondenții intenționează și în acest an să cumpere, în proporție similară cu anul trecut, cadouri din străinătate (9% față de 8%), dar în valoare mai mică, în medie de 343 de lei.