Tot ce trebuie să ştii despre noua taxă auto
Fericiţi cei ce poluează – pare a fi motto-ul taxei auto în varianta 2013. Proprietarii de rable vor plăti cele mai mici biruri la stat, cu cu până la 90% reduse faţă de nivelul din acest moment.
În noua formulă de calcul a taxei de poluare, ce va fi aplicată sub denumirea de timbru de mediu, sumele pe care şoferii le vor plăti la stat vor creşte cu aproximativ 10%, în cazul maşinilor Euro 3 şi Euro 4 - adică cele mai atractive pentru români, şi vor scădea cu 60% şi 80% pentru autoturismele Euro2, respectiv Euro1.
Posesorii autoturismelor Non-Euro vor fi însă cei mai câştigaţi. Pentru ei, taxa va fi redusă cu 90 de procente. Explicaţia, spun guvenanţii, este că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare astfel că vor polua pentru o perioadă mai mică de timp. În documentul elaborat de Ministerul Mediului, care aşteaptă avizul Uniunii Europene, apoi intră în dezbatere publică, se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice nu se va plăti nimic. Click! îţi răspunde în continuare la 9 întrebări vitale legate de noua taxă.
Ce se va întâmpla cu maşinile înmatriculate înainte de 2007?
Scutirea acestora de la plata taxei nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare. Soluţia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, astfel încât suma de plată să scadă.
Cei care au plătit taxă de poluare, vor plăti timbrul de mediu?
Nu.
Cât contează emisia de CO2 în calculul taxei?
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru, faţă de 30% în legea în vigoare. Se va avea în vedere emisia de CO2 înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau în documentele de omologare.
Când se va achita timbrul de mediu?
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a dreptului de proprietate. Excepţie fac tranzacţiile civile de tip moştenire sau partaj.
Cine va fi exceptat de la noul bir auto?
Noua taxă nu va fi plătită de persoanele cu dizabilităţi, dar nici pentru pentru maşinile aparţinând serviciilor de ambulanţă, poliţie, jandarmerie şi cele ale corpului diplomatic.
Ce se întâmplă cu persoanele care au maşinile înmatriculate în alt stat şi sunt rezidenţi în România ?
Guvernul nu a stabilit încă dacă aceştia vor plăti sau nu timbrul de mediu.
Unde se va plăti timbrul de mediu?
Se va achita, ca şi până acum, la administraţia financiară.
Ce se întâmplă cu banii colectaţi?
Se strâng la Administraţia Fondului de Mediu. În perioada următoare, banii vor fi folosiţi, în mare parte, pentru a se plăti restituirile către cei care au dat statul în judecată pentru încasarea ilegală a versiunii anterioare a taxei. Sumele ce vor rămâne vor merge spre programe de mediu, precum Programul Rabla, Casa Verde, program de împăduriri.
Cum se va modifica taxa pentru autocare, camioane sau microbuze?
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune). Pentru celelalte tipuri de vehicule (tiruri, autocare sau microbuze) va fi achitată actuala taxă auto.
Ionuţ Duţu, 23 de ani, vrea să-şi vândă maşina înmatriculată în 1998
„Taxa de poluare la astfel de maşini ar trebui scăzută, nu anulată. Mulţi români cumpără maşini second-hand din Europa, însă ele poluează în România mai mult decât orice autoturism nou.
Această măsură ar încuraja achiziţia de maşini noi produse la noi în ţară, care nu au un preţ exagerat. Eu vreau să-mi vând maşina, care e înmatriculată în 1998, şi sunt de acord să plătesc o taxă, dar care să nu fie nesimţită", ne-a spus Ionuţ Duţu, un tânăr şofer în vârstă de 23 de ani. Acesta e de părere că statul nu-i încurajează însă pe români să scape de maşinile vechi prin programul „Rabla", atâta vreme cât tichetele de casare au o valoare extrem de mică. „Nu mă tentează să cedez maşina în schimbul tichetului REMAT, căci valoare lui e prea mică". (Dan L. Brumar)
Marcel Istrate, 40 de ani, şofer: „Aş vrea ca taxa asta să fie scoasă de tot. Salariul pe care îl am nu-mi permite să achit atâţia bani la stat"
Ciobanu Dumitru, 48 de ani: „Vechea formulă era cam discriminatorie pentru că nu e normal să plăteşti o taxă de primă înmatriculare în condiţiile în care maşina e deja înscrisă în România".
Duţă Ion, 48 de ani: „Guvernaţilor numai la taxe le stă gândul. Chiar şi acum, cu noua taxă, tot trebuie să scad preţul să-mi pot vinde maşina, dacă vreau să mi-o cumpere cineva".
Trifan Viorel, 56 de ani: „În 2011 am plătit 10 milioane de lei vechi ca să-mi pot înmatricula maşina. Sumele sunt şi acum multe prea mari".