Au umflat aiurea preţul benzinei!
E oficial! Plătim pentru benzină preţuri nesimţite, care nu au nici o legătură cu evoluţiile cotaţiilor la bursă pentru ţiţei, cursul valutar sau taxele percepute de stat.
Carburanţii s-au scumpit nejustificat pe parcursul anului 2010, în condiţiile în care cheltuielile companiilor au rămas relativ constante.
Concluzia reiese dintr-un raport al Fiscului, care a plecat de la realitatea crudă că preţurile la pompă au crescut cu circa 20% pe parcursul anului 2010.
Iată ce au constatat autorităţile:
Taxe. În 2010, ponderea taxelor în totalul preţului la pompă a scăzut de la 52,5%, la 49,8%, inclusiv în contextul creşterii TVA la 24%.
Concluzie: Preţurile nu au crescut din pricina unei poveri fiscale.
Preţ ţiţei. Cotaţia de referinţă la bursă pentru ţiţei a fost de 80 de dolari pe baril, la începutul lui 2010, şi de circa 90 de dolari pe baril, la sfârşitul anului.
Creşterea de 20% este, şi sub acest aspect, nejustificată.
Cursul leu/dolar. În ceea ce priveşte evoluţia leu/dolar: la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultând "o creştere nesemnificativă, de natură să nu justifice creşterea de circa 20% a preţului la pompă".
Citeşte şi:
Benzină de la supermarket, soluţia scăderii preţurilor?
Pericol la pompă: motorină cu apă şi benzină cu impurităţiUnii români aleg să-şi alimenteze maşinile peste graniţă. Vezi aici cât costă carburanţii în ţările vecine!
Instalaţiile pe gaz, salvarea şoferilor?Uite ce nu trebuie să-ţi lipsească din maşină
Accize. Nici nivelul accizelor în structura preţului nu a cunoscut variaţii deosebite.
Acciza la benzină a crescut cu 3% în 2011 faţă de 2010.
În concluzie, ANAF va verifica dacă majorarea artificială a preţului la carburanţi nu a umflat conturile marilor companii petroliere, care ascund profiturile reale şi dacă nu cumva acestea au fost mutate în străinătate prin diverse artificii fiscale.
Raportul a ajuns miercuri pe masa premierului Emil Boc.
Acesta a anunţat în cadrul şedinţei de Guvern că a solicitat ANAF declanşarea inspecţiilor fiscale generale la societăţile care au majorat preţul carburanţilor, precum şi o analiză suplimentară din partea Consiliului Concurenţei.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi OMV.
Petrom explică scumpirile
Petrom susţine că scumpirile au fost determinate exclusiv de modificarea taxelor, de fluctuaţia cotaţiilor internaţionale la carburanţi şi de deprecierea leului în raport cu dolarul.
“Astfel, motorina s-a scumpit anul trecut cu 24%, de la 3,78 lei/litru la 4,7 lei/litru.
Taxele au influenţat creşterea preţului cu 8%, iar cotaţiile internaţionale la motorină şi deprecierea leului faţă de dolar –cu 16%.
În cazul benzinei, creşterea a fost de 20%, de la 4,02 lei/litru la 4,82 lei/litru.
“+8% a fost impactul taxelor şi +12% a fost impactul cotaţiilor internaţionale la benzină”, a informat Petrom.