Avionul prăbușit la Moscova cu Ceaușescu la bord. O tragedie soldată cu patru morți, ascunsă de comuniști
În dimineața zilei de 4 noiembrie 1957, delegația Partidului Muncitoresc Român pleca spre Moscova pentru a participa la celebrarea a 40 de ani de la Revoluția Bolșevică. Acest zbor, transformat într-o tragedie a rămas în istorie ca un secret bine păstrat de comuniști. Aeronava IL-14, plină de lideri și miniștri, avea să se prăbușească în pădurea din apropierea aeroportului Vnukovo. Nicolae Ceaușescu, aflat la bord, a scăpat la limită cu câteva răni.

Incidentul a fost ascuns, iar detaliile despre pierderile de vieți și rănile oficialilor au rămas inaccesibile publicului zeci de ani.
Prăbușirea după o escală la Kiev
Delegația, condusă de Chivu Stoica, președinte al Consiliului de Miniștri, era formată din: Grigore Preoteasa, secretar al CC al PMR și membru al Biroului Politic, Ștefan Voitec și Alexandru Moghioroș, locțiitori ai președintelui Consiliului de Miniștri, Nicolae Ceaușescu, secretar al CC al PMR, Leonte Răutu, șeful Secției de Propagandă și Agitație a CC al PMR și Ștefan Voicu, redactor șef al revistei „Lupta de clasă”. Delegația era însoțită de Mihai Noviocov (translator), Ion Petrescu (stenograf) și Alexandru Micu.
În acest avion ar fi trebuit să se afle și Gheorghe Gheorghiu Dej, însă problemele de sănătate apărute au determinat rămânerea lui în țară, notează Arhivele Naționale ale României, pe pagina de Facebook a instituției.
La prânz aeronava a făcut o escală la Kiev, iar la ora 15 și 27 minute a decolat spre Moscova și urma să aterizeze pe aeroportul Vnukovo.
Avionul, condus de piloți sovietici, a atins vârful copacilor la coborâre și s-a prăbușit la ora 17:58, cu două minute mai devreme față de ora la care era programată aterizarea.
În urma impactului, a izbucnit un incendiu violent care a mistuit resturile aeronavei. Majoritatea membrilor delegației au reușit să se salveze înainte ca flăcările să cuprindă complet aeronava.
Grigore Preoteasa a fost singurul oficial român care și-a pierdut viața, stabilindu-se ulterior că inhalase funingine și suferise arsuri severe care i-au provocat moartea.
În aceeași tragedie și-au pierdut viața și comandantul aeronavei, navigatorul și tehnicianul de bord, toți sovietici.
Nicolae Ceaușescu a avut o contuzie la jumătatea dreaptă a coșului pieptului și a încheieturii stângi a gambei, julituri pe față, pe mâini și pe picioare, dar a scăpat miraculos, supraviețuirea sa fiind considerată norocoasă, chiar providențială.
Cauzele accidentului au rămas secrete mult timp
Ancheta ulterioară a arătat că prăbușirea a fost rezultatul unei erori de pilotaj.
După cum rezultă și din procesul verbal și potrivit documentației tehnice ce s-a păstrat și concluziilor specialiștilor care au cercetat resturile epavei, s-a constatat că avionul „IL-14” înaintea zborului și în timpul acestuia se afla în stare bună.
Înainte de a zbura la Moscova, avionul a făcut zboruri de probă la 2 noiembrie, fiind condus numai de comandantul Sleacov Valerii Nicolaievici, fără navigator și fără pilotul doi.
Înaintea zborului nici echipajul, nici avionul nu au fost verificați sau pregătiți.
Toate acestea au dus la încrederea exagerată în sine manifestată de către comandantul avionului Sleacov Valerii Nicolaievici, și au condus la pierderea timpurie a altitudinii, respectiv la prăbușirea avionului.



































