Cum reușesc șoferii să devină „invizibili” în trafic pentru radarele Poliției? Trucul care îi îngrijorează pe specialiști

Un truc folosit de tot mai mulți șoferi în ultima perioadă le permite acestora să devină practic „invizibili” pentru radarele Poliției și pentru camerele de trafic. Este vorba despre plăcuțele de înmatriculare „fantomă”, un artificiu care ridică probleme serioase autorităților din mai multe țări europene.

Fenomenul ia amploare în Europa /foto: arhiva
Fenomenul ia amploare în Europa /foto: arhiva

Așa-numitele plăcuțe „fantomă”, cunoscute și sub denumirea de plăcuțe 3D sau 4D, funcționează prin reflectarea luminii blițului camerei, împiedicând identificarea corectă a numărului de înmatriculare.

Astfel, vehiculul devine „invizibil” pentru sistemele automate de recunoaștere (ANPR), reușind să evite amenzile pentru viteză sau pentru accesul nepermis în zone cu emisii reduse.

Fenomenul a fost documentat de publicația sârbă Blic, care arată că problema a luat amploare în mai multe țări. În Anglia, de exemplu, profesorul Fraser Sampson – fost șef al sistemului național ANPR – a avertizat încă din urmă cu doi ani că aproximativ unu din 15 șoferi reușea să păcălească sistemul cu efort minim.

Îngrijorările specialiștilor

Înainte de pensionare, Sampson a transmis o scrisoare ministrului transporturilor, Mark Harper, în care cerea măsuri ferme împotriva acestui fenomen.

„În ciuda sofisticării tehnologice și a necesității operaționale, sistemul ANPR se bazează în continuare pe o bucată de plastic atașată în fața și spatele vehiculului”, a declarat el, potrivit sursei citate.

Ca răspuns, unele orașe britanice, precum Wolverhampton, au început să instaleze camere de ultimă generație, capabile să recunoască plăcuțele speciale. Totuși, specialiștii avertizează că piața acestor accesorii rămâne „disproporționat de nereglementată”, ceea ce creează breșe majore în aplicarea legii.

Șoferii prinși cu plăcuțe „fantomă” riscă amenzi de peste 100 de lire sterline. Însă, în ciuda sancțiunilor, tentația este mare, mai ales în contextul în care tot mai multe orașe introduc taxe suplimentare pentru traficul poluant.

În plus, pe internet se găsesc cu ușurință benzi reflectorizante sau plăcuțe „stealth” care promit aceleași rezultate, la costuri reduse.

Profesorul Sampson atrage atenția și asupra unui alt aspect: chiar și fără trucuri, sistemul ANPR nu este perfect.

Cu o precizie declarată de 97%, la un volum de 75–80 de milioane de citiri zilnice în Anglia, există în jur de 2,4 milioane de erori pe zi, ceea ce înseamnă amenzi nejustificate pentru unii șoferi. Estimările arată că până la finalul lui 2025 numărul de citiri ar putea depăși 100 de milioane zilnic, ceea ce sporește riscurile.

O piață vulnerabilă

Lipsa de reglementare a pieței plăcuțelor de înmatriculare este considerată una dintre cauzele principale ale fenomenului. Producția și vânzarea necontrolată de plăcuțe speciale sau chiar clonarea numerelor de înmatriculare subminează eficiența unui sistem esențial pentru siguranța rutieră.

„Piața plăcuțelor este disproporționat de nereglementată, iar acest lucru creează o problemă serioasă pentru integritatea rețelei ANPR”, avertizează Sampson.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Adrian Sârbu. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
notre dame redeschidere jpg
tren, foto shutterstock jpg
AEP inquam jpg
incidentul diatlov jpg
image png
lapte jpg
image png
image
actualitate.net
image
actualitate.net