Iarna, foloseşte foarte puţin frâna!
Cauciurile de iarnă, viteza redusă şi frâna folosită cât mai puţin te vor ajuta să treci cât mai uşor peste perioada rece. Iarna nu-i ca vara, iar zăpada şi poleiul pot să-ţi fie cei mai mari duşmani. Click! te învaţă cum să conduci pe timp de iarnă.
Mergi cu viteză redusă
Dacă pe jos este zăpadă, polei sau numai umed, apasă cât mai uşor pedala de acceleraţie, mai ales dacă nu ai cauciucuri potrivite anotimpului. Cauciucurile pentru iarnă şi viteza redusă te vor ajuta să frânezi mult mai uşor.
Când aluneci, schimbă viteza
Dacă simţi că roţile alunecă şi pierzi din aderenţă, schimbă treapta de viteză într-una superioară, pentru că astfel reduci forţa aplicată roţilor şi vei reuşi să treci mai departe.
Păstrează distanţa
Iarna, trebuie să păstrezi o distanţă mult mai mare faţă de maşina din faţă. Dacă cel din faţă frânează brusc, s-ar putea să nu mai poţi reduce viteza şi să vă tamponaţi.
Ţine volanul corect
Neapărat trebuie să ai o poziţie bună la volan. Trebuie să ţii mâinile la orele 3 şi 9 şi să ai maximum 30 de centimentri între volan şi piept. Ridică scaunul că să ai vizibilitate mai bună.
Evită manevrele bruşte
O mişcare bruscă a volanului poate să te ducă în primul şanţ sau chiar pe constrasens. Frâna şi acceleraţia trebuie călcate moderat şi progresiv, altfel s-ar putea să derapezi.
Nu frâna în viraje
Foloseşte pedala de frână înainte de viraj, iar în timpul lui menţine viteza şi mişcă volanul constant şi sigur pe tine. Frâna în viraj s-ar putea să te învârtă până pe celălalt sens de mers sau chiar în afara carosabilului.
Redu viteza dacă pierzi aderenţa
În cazul în care pierzi aderenţa pe faţă, redu uşor viteza şi, doar dacă este nevoie, calcă puţin frâna. Dacă ai tracţiune pe faţă şi pierzi din aderenţă pe spate, accelerează uşor, iar dacă tracţiunea este pe spate, ia piciorul de pe acceleraţie.
Foloseşte frâna de motor
La coborârea pantelor, dar şi când pe jos este polei, mergi cu o treaptă inferioară de viteză şi foloseşte doar frâna de motor. Nu apăsa puternic pedala de frână pentru că ţi se vor bloca roţile şi vei aluneca.
ŞTIAI ASTA?
Un şofer este de 5-6 ori mai expus unui derapaj iarna decât vara.
La sub 7⁰ C, distanţa de frânare de la 100 km/h pe o şosea umedă scade cu 9 metri dacă ai cauciucuri de iarnă.
ABS-ul te ajută să nu blochezi roţile şi să nu pierzi controlul maşinii când frânezi.
ESP-ul este legat de volan, roţi şi frâne şi asigură stabilitatea maşinii în viraje, împiedicând derapajele prin frânarea selectivă şi independentă a roţilor.