Ce este Strâmtoarea Ormuz și ce s-ar întâmpla cu lumea dacă ar fi închisă?
Atacurile fără precedent ordonate de Donald Trump asupra a trei situri nucleare iraniene au reaprins riscul unui conflict regional major în Orientul Mijlociu. Răspunsul Teheranului pare inevitabil, iar una dintre cele mai mari temeri vizează blocarea strâmtorii Ormuz — ruta esențială pentru fluxul mondial de petrol. În joc nu mai este doar stabilitatea regională, ci echilibrul economic global. Peste 20% din petrolul consumat la nivel mondial este transportat zilnic prin strâmtoarea Ormuz.

Alăturându-se Israelului în cea mai mare acțiune militară occidentală împotriva Republicii Islamice de la revoluția din 1979, lumea se pregătește acum pentru reacția Iranului.
Una dintre metodele prin care Iranul ar putea riposta, spun analiștii, este blocarea strâmtorii Ormuz – o rută comercială esențială prin care trec zilnic peste o cincime din rezervele mondiale de petrol (aproximativ 20 de milioane de barili) și o mare parte din gazul natural lichefiat, scrie The Guardian.
Iranul a mai amenințat în trecut că va închide strâmtoarea – o măsură care ar limita comerțul și ar afecta prețurile mondiale ale petrolului – însă nu a pus niciodată în aplicare această amenințare.
După atacul de duminică asupra celor trei uzine nucleare, Parlamentul iranian a aprobat o măsură pentru închiderea acestei rute comerciale vitale
Ce este strâmtoarea Ormuz?
Este unul dintre cele mai importante puncte de trecere petroliere din lume și are o importanță geostrategică majoră pentru SUA și nu numai, deoarece stabilitatea economiei globale depinde în mare măsură de fluxul de petrol.
Strâmtoarea se află între Oman și Iran și face legătura între Golful Persic (la nord) și Golful Oman și Marea Arabiei (la sud).
La punctul său cel mai îngust, are o lățime de 33 km, iar culoarul de navigație este de doar 3 km.
De ce este atât de importantă?
Aproximativ o cincime din consumul mondial de petrol trece prin strâmtoare. Între începutul lui 2022 și luna trecută, prin Hormuz au tranzitat zilnic între 17,8 și 20,8 milioane de barili de țiței, condensat și combustibili, potrivit datelor firmei de analiză Vortexa.
Membrii Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) – Arabia Saudită, Iran, Emiratele Arabe Unite, Kuweit și Irak – își exportă cea mai mare parte din țiței prin această rută, în principal către Asia.
Flota a 5-a a SUA, cu baza în Bahrain, are sarcina de a proteja navigația comercială din zonă.
Ce s-ar întâmpla dacă ar fi închisă?
Închiderea strâmtorii ar permite Iranului să impună un cost direct asupra lui Trump, declanșând o explozie a prețului petrolului și, implicit, un val inflaționist imediat în SUA și în întreaga lume.
Dar ar fi totodată un act de auto-sabotaj economic sever. Iranul își exportă propriul petrol prin aceeași rută, iar blocarea strâmtorii riscă să atragă în conflict statele arabe din Golf, care au criticat dur atacul israelian și care și-ar apăra propriile interese.
În mod special, o astfel de măsură ar afecta puternic China – a doua cea mai mare economie a lumii, care cumpără aproape 90% din exporturile petroliere ale Iranului, deja supuse sancțiunilor internaționale.
Secretarul de stat american Marco Rubio a făcut apel la China să intervină pentru a împiedica Iranul să închidă strâmtoarea.
„Încurajez guvernul chinez, la Beijing, să îi contacteze în această privință, pentru că depind foarte mult de strâmtoarea Ormuz pentru aprovizionarea cu petrol”, a declarat el la Fox News.
„Dacă o vor închide, va fi o greșeală teribilă”, a adăugat el. „Ar fi sinucidere economică pentru Iran.”
Există deja informații că unele super-petroliere au făcut cale întoarsă în această zonă strategică, după loviturile aeriene americane.
































