Avionul folosit de Ceaușescu pentru deplasările oficiale, scos la licitație. Care este prețul de pornire

Ultima actualizare:

    Acesta e aparatul de zbor cu care a călătorit liderul comunist, Nicolae Ceauşescu
Acesta e aparatul de zbor cu care a călătorit liderul comunist, Nicolae Ceauşescu

Aeronava ROMBAC „Super One-Eleven”, folosită pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceauşescu timp de patru ani, are un preţ de pornire de 25.000 de euro. Avionul va fi scos la licitaţie de Artmark pe 27 mai. Pentru acelaşi preţ de pornire e scos la licitaţie şi avionul „Negreşti”, utilizat pentru zborurile prezidenţiale din timpul primului mandat al lui Ion Iliescu.

Considerată o bijiuterie a industriei aeronautice româneşti, aeronava ROMBAC 1-11 a însemnat o ambiţie a lui Nicoale Ceauşescu.

Fostul şef de stat a ţinut neapărat ca România să devină primul stat socialist din Europa, după URSS, care să producă un avion pentru pasageri propulsat de un motor cu reacţie.

Dictatorul a vrut să ilustreze astfel independenţa industriei româneşti. Puternicele motoare ale avionului au fost fabricate la întreprinderile Aerofina şi Turbomecanica, sub licenţă Rolls Royce.


    Aparatul de zbor construit în Republica Socialistă România a fost folosit de Nicolae Ceauşescu între 1986 şi 1989Foto: Getty Images
Aparatul de zbor construit în Republica Socialistă România a fost folosit de Nicolae Ceauşescu între 1986 şi 1989Foto: Getty Images

Astfel, în august 1982 era prezentat public primul şi singurul avion de pasageri construit în ţara noastră: ROMBAC 1-11 (Rombac “One-Eleven”), iar primul zbor oficial a fost efectuat în toamna aceluiaşi an, pe Aeroportul Băneasa, în faţa întregii conduceri de partid şi de stat.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 avut loc un an mai târziu, în ianuarie 1983, pe ruta Bucureşti-Timişoara.

În martie 1983, aeronava pleca în prima sa cursă externă, pe ruta Bucureşti-Londra. Întreprinderea de Avioane Bucureşti (actuala Romaero Băneasa) a realizat, înainte de 1989, nouă aparate de acest tip, într-un proiect care prevedea construirea a 80 de aeronave, potrivit Wikipedia.

Avionul “Super One-Eleven” a fost folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceauşescu între 1986 şi 1989.


    Primul avion ROMBAC 1-11, la inaugurarea din 1982
Primul avion ROMBAC 1-11, la inaugurarea din 1982

Deşi a fost exploatat mulţi ani, nici un aparat construit la comanda lui Nicolae Ceauşescu nu s-a prăbuşit. În istoria aviaţiei mondiale există foarte puţine tipuri de aeronavă care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor mortale. 

Aeronava „Super One-Eleven e scosă la licitaţie de Artmark, pe 27 mai, la un preţ de pornire de 25.000 de euro.

Pentru acelaşi preţ de pornire e pus la vânzare şi avionul “Negreşti”, folosit pentru zborurile prezidenţiale din timpul primului mandat al lui Ion Iliescu. Cele două aparate de zbor au fost clasate în patrimoniul cultural naţional mobil, categoria tezaur. Aeronavele sunt scoase la licitaţie  în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia. 

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Regina Letizia și Regele Felipe Foto Profimedia (1) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
junjun1 jpeg
michael jackson jpg
restaurant foto unsplash jpg
dulciuri jpg
Blocuri Bucuresti FOTO Shutterstock jpg
somn pexels jpg
autostrada 5 jpg
cristela georgescu instagram jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net