Călătoria cu tramvaiul, o aventură și în 2025. Din cele 16 trasee ale căror șine trebuiau refăcute, doar la șase dintre ele se lucrează în prezent
„Peste doi ani, Bucureştiul nu va mai avea linii de tramvai nemodernizate”. Anunţul era făcut în septembrie 2022 de fostul primar general al Capitalei, Nicuşor Dan, actualul preşedinte al României. La trei ani de atunci, nu doar că vorbele s-au pierdut pe banda rulantă a promisiunilor veşnice ale politicienilor, dar dintre cele 16 trasee ale căror şine trebuiau refăcute, doar la şase dintre ele se lucrează.

Lipsa banilor, scandalurile politice, campania electorală, probleme logistice şi de autorizare au făcut ca în Bucureşti, călătoria cu tramvaiul să fie o adevărată aventură. Starea căilor de rulare este atât de gravă încât şinele vechi au ajuns simple ruginituri, tramvaiele deraiază săptămânal, iar călătorii sunt scuturaţi zdravăn.
„Nu vrem să dam drumul la toate şantierele deodată să paralizăm traficul. Analizăm şantier cu şantier, discutăm cu constructorii în aşa fel încât să fie cât mai mic impactul asupra traficului”, s-a justificat, ieri, primarul interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu.
Odiseea „tramvaiului corporatiştilor”
Traseul tramvaiului 5 a intrat primul în reabilitare. În februarie 2024 au început lucrările de înlocuire a şinelor şi refacere a infrastructurii pe o distanţă de patru kilometri, pe arterele Barbu Văcărescu-Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu, practic pe tronsonul de la Şoseaua Ştefan cel Mare la Pod Băneasa.
Înlocuirea şinelor trebuia să se termine în martie 2025, dar şantierul a fost grav afectat de lipsa banilor şi de bâlbâielile autorităţilor. Aici, ca şantierul să meargă, pentru că nu avea suficienţi bani, Nicuşor Dan a avut o înţelegere cu firma de construcţii ca să lucreze „pe datorie” sau „pe caiet” ca la birtul din sat. Acum, lucrarea a ajuns la un stadiu fizic de 95% şi practic mai trebuie montate doar refugiile din staţii, dar de luni bune nu se mişcă nici un pai, totul este încremenit pe şantier.

Deşi gospodarul-şef al Capitalei s-a schimbat, înţelegerea a rămas valabilă. „M-am înţeles cu primarul general interimar, Stelian Bujduveanu să mai aştept, am înţeles situaţia. În august voi mai primi cinci milioane, alte cinci milioane în septembrie”, declara luna trecută pentru clubferoviar.ro, Marin Mîndrilă, directorul companiei care răspunde de lucrare. „Avem bani, mai întârziem că nu este gata încă soluţia pentru modernizarea peroanelor”, a declarat ieri primarul general interimar al Capitalei. În acest timp calea de rulare a tramvaiului 5 a devenit de la intersecţia Şoseaua Ştefan cel Mare-Barbu Văcărescu şi până la Pod Băneasa a treia bandă a drumului sau parcare ad-hoc.
A început înlocuirea şinelor de tramvai pe linia 40

Reporterul Click! a asistat ieri la începerea înlocuirii şinelor de tramvai pe traseul liniei 40: Theodor Pallady - 1 Decembrie 1918 - Basarabia-Calea Călăraşilor - Corneliu Coposu inclusiv bucla complex Titan. Lucrările vor dura doi ani şi includ printre altele amenajarea a 64 de peroane, înlocuirea reţelei de linii aeriene şi cablurile de curent continuu.
„Suntem pe cel mai mare şantier de schimbare a sistemului de şină de tramvai din Bucureşti. Acest lot are 18 kilometri, este cel mai mare din cele 16 loturi pe care le avem la nivelul municipiului Bucureşti. (...) Lucrarea însumează 150 de milioane de euro. Cea mai mare investiţie dintre toate loturile”, a afirmat Stelian Bujduveanu, primarul interimar.

„(...) Pallady şi Basarabia au început acum, merg în paralel, ambele lucrări nu afectează traficul şi apoi în perioada următoare vedeţi graficul pe Camil Ressu, pe Pantelimon, zona sector 2, Călăraşiul, Coposu, Dudeşti, Octavian Goga, Nerva Traian, Calea Şerban Vodă”, a declarat Stelian Bujduveanu despre ce urmează în reabilitarea liniilor de tramvai.
Unde se mai lucrează la schimbarea şinei de tramvai
Pe 18 august a fost dat startul lucrărilor de înlocuire a căii de rulare a tramvaielor pe Bulevardul Basarabia, de la intersecţia cu B-dul 1 Decembrie 1918 până la capat terminal Republica, cu o lungime a traseului de 1,2 km.
„Aici, Primăria Capitalei intenţionează ca mai întâi să înlocuiască reţeaua de termoficare. După ce vor termina ei, vom continua noi”, a explicat şeful firmei de construcţii pentru sursa citată.

La sfârşitul lunii august au început lucrările de înlocuire a şinelor de tramvai şi pe bulevardul Mărăşeşti, între Bulevardul Dimitrie Cantemir şi Strada 11 Iunie. Se va reface calea de rulare a tramvaielor pe o porţiune de 700 de metri, dus-întors. Şi în această zonă după scoaterea şinei vechi constructorul se va da la o parte şi vor veni cei de la Apa Nova şi de la gaze, pentru înlocuirea reţelelor. „Apoi, vom continua noi lucrările”, a explicat inginerul Mîndrilă.
Lucrări şi pe bulevardele Expoziţiei şi Timişoara
Firma austriacă Porr a început deja înlocuirea şinelor de tramvai pe Bulevardul Expoziţiei, pentru a reface calea de rulare a tramvaielor în zona străzilor Aviator Popişteanu - Puţul lui Crăciun - Dornei - Clăbucet. Este vorba de un traseu cu o lungime de 2 km. Pe traseu vor fi construite opt peroane moderne aferente staţiilor. Termenul oficial de finalizare a lucrărilor este luna aprilie a anului viitor.
Aceeaşi firmă reface „drumul de fier” al tramvaielor pe Bulevardul Timişoara între Str. Valea Cascadelor şi terminal CET Vest. Lungimea traseului este de 1,38 km.




































