Cât de mult merită instalarea unui sistem GPL pe maşina personală?
De când Ponta a venit cu idei proaste şi a crescut colosal preţul carburantului de la pompă, şoferii români tot încearcă diferite alternative astfel încât sa le rămână mai mulţi bani în portofele. Cea mai populară este montarea unei instalaţii GPL pe maşinile care merg pe benzina. Dar merita oare?
Piata sistemelor de GPL este in continua crestere in Romania, mai ales de cand alesii nostri de la putere isi bat joc de noi si fac ce vor ei, punand accize noi si inutile pentru carburanti. Unii incep sa faca motoarele diesel sa functioneze cu ulei de gatit, altii apeleaza la biciclete si altii care depind de masina incearca sa gaseasca solutii ieftine de mers cu masina. Cei mai multi soferi din tara noastra care detin autoturisme pe benzina apeleaza la sistemele pe gaz, din simplul motiv ca un litru de gaz costa mai putin de jumatatea pretului unui litru de benzina. Dar merita oare?
Investitie initiala majora: de la 2200 la 6000 de lei pentru un sistem complet
Cel mai mare dezavantaj pe care il are sistemul GPL este costul mare de montaj. Un sistem destinat masinilor cu motoare in 4 pistoane costa de la 2200 in sus. De obicei, in acest pret, intra si montajul instalatiei. Insa pretul poate urca si la 3000 de lei pentru un sistem cu 4 injectoare, in timp ce o instalatie de 6 sau 8 pistoane ajunge si la 6000 de lei.
Nu vorbim aici de cazurile putine de motoare V10 sau V12 pentru care se doreste instalatie GPL, cazuri in care clientul va plati chiar si 9000 de lei pentru instalatia completa. Chiar si asa, daca ne gandim la masinile normale cu 4-8 pistoane, avem de-a face cu un cost... deloc mic.
Sa luam exemplul unui Logan, pentru care clientul trebuie sa plateasca 2200 de lei. Sunt persoane care muncesc 2 luni ca sa acopere aceasta suma, dar nu este deplasat sa spunem ca pretul unei asemenea instalatii este cat un salariu normal. Daca privim mai departe la cele destinate motoarelor cu 6 sau 8 pistoane, e clar ca 1000 sau chiar 1500 de Euro este o suma colosala. Dar, pana la urma, daca nu ai bani, ai si motor mic... nu?
Cat mergem noi cu masina intr-un an?
Sa spunem ca ai o masina care consuma in mod obisnuit 8 l/100 km si vrei sa treci pe GPL. Investitia intr-o instalatie merita numai in clipa in care suntem niste soferi care circula foarte mult, adica peste 1000 de kilometri lunar. Daca suntem niste soferi care merg cu masina numai 500 de kilometri intr-o luna, amortizarea celor 2200 de lei investiti intr-o instalatie se justifica pe un termen mai lung. Dar asa, daca circulam cu o masina mult in cursul unui an, ne vom da seama ca suma poate fi amortizata chiar din primele 12 luni.
Diesel sau GPL?
In Romania, de cativa ani incoace, numarul masinilor pe motorina l-a depasit pe cel al masinilor benzinare. Daca esti norocosul posesor al unei masini diesel cu motor de ultima generatie care consuma circa 6 litri in oras, nu trebuie sa te gandesti la GPL, ca nu ai de ce. De altfel, prima optiune a posesorilor de masini pe benzina ar trebui sa fie schimbarea acesteia cu una diesel. Daca insa nu se poate, atunci putem sa ne gandim la o instalatie GPL.
Daca ar fi sa facem un TOP 3 al celor mai bune sisteme de alimentare, am pune pe primul loc motoarele diesel, pe locul secund cele pe GPL si abia pe ultimul loc cele pe benzina. Pentru ca o masina diesel ne da un consum redus, avand totodata si spatiul din portbagaj intact si nu trebuie sa investim 2200 de lei sau mai mult intr-o instalatie noua. GPL-ul este pe locul secund din pricina pretului mare de achizitie, iar benzina este pe locul al 3-lea din cauza consumului ridicat.
Indiferent de varianta, fiecare vine cu avantaje si dezavantaje. Totul depinde insa de cat de mult circuli cu masina respectiva. Daca circuli zilnic si faci in fiecare an peste 30.000 de kilometri, atunci e bine sa ai GPL. Daca ai copii si ai nevoie de spatiul din portbagaj pentr carucioare si genti, nu prea ai ce face cu o masina pe GPL a carui portbagaj este ocupat in proportie de 50% de butelia de gaz. Daca mergi numai 200 de kilometri pe luna, poti sa circuli si cu basculanta... ca de cei 2200 de lei pe care ar trebui sa-i investesti in instalatie, iti faci plinul la masina 4 ani de acum inainte... Asadar, concluzia e una singura: gandeste-te cat mergi cu masina si orienteaza-te.