Câți bani câștigă studenții care lucrează pe Bolt sau Uber în Iași: „Alt job nu mi-ar permite să...”
Tot mai mulți studenți din Iași aleg să lucreze ca șoferi pentru platformele de ride-sharing precum Bolt sau Uber. Motivele sunt variate, însă cel mai invocat rămâne programul flexibil, care le permite să își organizeze activitatea în jurul cursurilor universitare și altor angajamente academice.

Această flexibilitate este esențială pentru tinerii care vor să îmbine studiile cu un venit stabil. În plus, veniturile pot deveni atractive mai ales în perioadele aglomerate ale zilei sau în weekenduri, când cererea pentru transport alternativ este ridicată.
„Fac Bolt pentru că sunt încă student. Alt job nu mi-ar permite să lucrez și să ajung și la cursuri. Merge destul de bine asta în Iași, e aglomerat, dar dacă te miști repede, faci bani. Depinde și cât stai pe străzi, adică cât ieși. Una e să stai 5 ore zilnic, alta e să stai 10 ore”, a declarat Andrei, student la Facultatea de Inginerie Electrică, potrivit ziaruldeiași.ro.
Pe lângă flexibilitate, un alt aspect apreciat de tineri este autonomia în gestionarea programului. Faptul că nu au un șef care să le impună un orar strict este un avantaj considerabil.
„Cel mai mult îmi place că nu am șef, să-mi spună când să iau pauză ori ce să fac. Stau cât vreau la muncă. Pot trage mai mult trei săptămâni, iar o săptămână să-mi iau liber. Nici nu trebuie să anunț pe nimeni. Important este să nu pornesc aplicația aiurea și să refuz curse, atât”, a menționat Valentin, un alt șofer de Bolt.
Cât câștigă studenții care lucrează pe Bolt sau Uber
În funcție de orele lucrate, veniturile pot ajunge la sume considerabile, mai ales pentru studenții care își alocă mai mult timp în weekenduri sau în perioadele de vacanță.
„Dacă stau 10 ore pe zi, ceea ce se întâmplă rar, în weekend sau când e vacanță, fac cam 500 lei/zi. Din ăștia, scad chiria mașinii, care e cam 60 lei pe zi, 100 lei motorina și taxa pentru flotă 50 lei, mai rămâi circa 300 lei. Adică în vreo 20 de zile, pot face 6000 lei. Dacă stau 4-5 ore, rămân cu jumătate sau mai puțin. Cu mașina personală, rămâi cu mai mult, dar o distrugi coducând zilnic și ajungi să mergi des la mecanic”, a adăugat Valentin.
Cei care lucrează în regim part-time, aproximativ 4-5 ore zilnic, pot câștiga între 2500 și 3000 de lei net pe lună. Cei care petrec între 5 și 7 ore la volan pot ajunge la 3500-4000 lei, în timp ce o implicare de 9-10 ore zilnic aduce câștiguri între 4500 și 6000 lei lunar, la care se adaugă și bacșișurile.
„Într-o zi pot sta 4 ore, în alta 5-6 ore, în weekend 10 ore. Depinde de zi, niciodată nu e la fel. Compensez, în funcție de nevoile mele, ca la final de lună să fiu mulțumit. Într-o seară de weekend, deși stau 4-5 ore, pot câștiga mai mult decât într-o zi de lucru, stând tot atâta timp. Pentru că oamenii ies la plimbare, las rude, au bagaje, consumă alcool etc.”, a explicat tânărul.
Ride-sharing versus alte joburi pentru studenți
Comparativ cu alte oportunități sezoniere sau part-time disponibile pe piața muncii, ride-sharing-ul pare o alegere rentabilă pentru mulți studenți. În retail, HORECA sau marketing, salariile oferite pentru posturile full-time nu depășesc de obicei 4000 de lei net, iar pentru joburile necalificate, veniturile scad până la 2363 de lei. În cazul unor posturi part-time, cum ar fi vânzător sau bonă, veniturile variază între 1500 și 2100 lei.
Jobul de șofer pe platforme de tip Bolt sau Uber oferă astfel nu doar o sursă de venit mai generoasă, ci și un grad ridicat de independență și autonomie, aspecte esențiale pentru studenții care își doresc să fie stăpâni pe propriul timp.