Cine ne mai schimbă roțile? Service-urile auto din România își caută angajați în China
Punctele de service din țară se confruntă cu o criză a forței de muncă, pe fondul creșterii înmatriculărilor de mașini second-hand. Reprezentanții societăților de service auto au transmis o scrisoare Ambasadei Republicii Chineze, prin care îi solicită ajutor în organizarea unor programe de recrutare de angajați din această țară. Ce salarii pot primi mecanicii auto din Asia.
Industria de reparații auto din România se confruntă cu cea mai mare criză de forță de muncă din ultimii cinci ani. În 2017, acest trend s-a accentuat, societățile din țară resimțind lipsa personalului calificat în domeniu pe fondul înmatriculărilor galopante de autovehicule second hand. În timp ce mecanicii auto români aplică tot mai mult pentru joburi în statele UE, în țară societățile de service sunt nevoite să-și caute angajați pe alte piețe. De exemplu, Asia. Reprezentanții Asociației Societăților de Service Auto Independente din România (ASSAI) au transmis o scrisoare Ambasadei Republicii Chineze în vederea derulării unui program de recrutare și relocare de forță de muncă în România pentru cetățenii chinezi. În primă fază, ASSAI dorește să recruteze 80 de cetățeni chinezi, în cadrul unui proiect-pilot. Deficitul de personal în acest domeniu se ridică, în acest moment, la 20.000 de persoane. Conform ASSAI, opt din zece service-uri auto din țara noastră lucrează sub capacitatea proiectată din cauza lipsei de personal calificat.
“Angajații cu experiență au ajuns să șantajeze efectiv patronii de service-uri, profitând de lipsa de forță de muncă pregătită în acest domeniu și nu acceptă salarii sub 1.000 – 1.400 de euro net. Este dificil să asiguri unui angajat un astfel de salariu lună de lună, în condițiile de instabilitate și lipsa de predictibilitate legislativă și fiscală, așa cum se prezintă mediul de afaceri românesc. În astfel de situații, în relația dintre angajat și angajator, mecanismele de cerere și ofertă eșuează, pentru că apar dezechilibre între pretențile angajaților și posibilitățile angajatorului”, spune Cristian Muntean, președinte ASSAI.
România are în prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o vârstă medie de 14 ani. Aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive, așa cum este cea românească și au nevoie de intervenții dese în service. Pe lângă pretențiile salariale considerate exagerate, piața service-urilor auto se confruntă și cu alte probleme.
1. Exodul mecanicilor profesioniști în țări din spațiul comunitar (Marea Britanie, Olanda, Irlanda, Italia).
2. Ateliere de reparații clandestine. Aceste societăți funcționează cu personal nepregătit, angajat la negru și sunt generatoare de evaziune fiscală. Conform ASSAI, în România sunt circa 10.000 de ateliere care funcționează ilegal.
3. Nu avem un program național de pregătire profesională. Cei mai mulți mecanici sunt școliți la locul de muncă, din cauză că nu mai există școli de meserii care să pregătească profesioniști în mecanică, tinichigerie și vopsitorie auto.
4. Șomajul voluntar. Tinerii care ies de pe băncile școlilor preferă șomajul în locul unui job mai puțin plătit, până la perfecționare.
Câți bani vor câștiga mecanicii chinezi
Programul-pilot, derulat în colaborare cu Ambasada Chinei, e destinat exclusiv membrilor ASSAI. Unitățile reparatoare care vor angaja aceste persoane sunt service-uri auto multi-marcă și reprezentanțe auto din diverse orașe precum București, Iași, Baia Mare, Sebeș, Roman, Suceava și Tulcea.
Salariile oferite de angajatori sunt:
- Între 250 și 300 de euro net pentru spălătorii auto. În acest domeniu nu este necesară experiența.
- Între 500 și 800 euro net pentru specialiștii cu minimum trei ani de experiență din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanică, electrica și diagnoză auto.
În afara salarizării, angajatorii asigură cazare și mâncare pentru expați.
Vietnamezi la șantierul naval Mangalia
Șantierul naval Daewoo din Mangalia va angaja până la sfârșitul anului circa 300 de oameni din țări asiatice precum Vietnam și Sri Lanka. Angajatorul spune că nu găsește oameni calificați pe piața din România, deoarece aceștia preferă să emigreze în țările UE pentru a obține salarii lunare mai mari.