Crăciunul, sărbătoarea care a unit cerul cu pământul

Ultima actualizare:

Din ieslea Betleemului până la casele românilor, Naşterea Domnului a ţesut o lume de tradiţii, legende şi rânduieli. Colindele şi datinile păstrate din generaţie în generaţie dau acestei zile o lumină aparte. În fiecare obicei se regăseşte dorinţa de bine, de belşug şi de ocrotire. Naşterea lui Iisus este şi cel dintâi praznic împărătesc cu dată fixă, în ordinea cronologică a vieţii Mântuitorului.

Naşterea lui Iisus este şi cel dintâi praznic împărătesc cu dată fixă. Sursă foto: Pixabay
Naşterea lui Iisus este şi cel dintâi praznic împărătesc cu dată fixă. Sursă foto: Pixabay

Aceasta pare a fi cea dintâi sărbătoare specific creştină dintre cele ale Mântuitorului, deşi nu este tot atât de veche ca Paştile şi Rusaliile, ale căror origini au legătură cu sărbătorile iudaice corespunzatoare, scrie News.ro.

Naşterea lui Hristos între Evanghelie şi tradiţie

În unele scrieri despre Nașterea Mântuitorului se arată că Fecioara Maria trebuia să-L nască pe Fiul lui Dumnezeu și, însoțită de Iosif, a umblat din casă în casă în Betleemul Iudeii, cerând adăpost. Ajunsă la casa bătrânilor Crăciun și Crăciunoaia, nu a fost primită, iar Maria a intrat în ieslea vitelor, unde au început durerile nașterii. Crăciunoaia, mișcată de milă, a ajutat-o, iar Crăciun, mâniat, i-a tăiat mâinile. Prin minune dumnezeiască, acestea au crescut la loc, semn al milei și al puterii divine.

Nașterea lui Hristos este relatată în Evangheliile apostolilor Matei și Luca, care confirmă că Mântuitorul S-a născut în Betleem și a crescut în Nazaret. Evangheliștii menționează că Fecioara Maria L-a născut într-o „iesle”, fără a preciza dacă aceasta se afla într-o peșteră sau într-un staul. Mai târziu, Sfântul Iustin Martirul și Protoevanghelia lui Iacov vorbesc despre peșteră, fapt explicabil prin obiceiul vremii de a construi casele lângă astfel de adăposturi.

Biserica Nașterii Domnului din Betleem, ridicată în secolul al IV-lea de împărăteasa Elena și refăcută de împăratul Justinian, este unul dintre cele mai vechi și mai importante locuri de închinare creștină. Aflată la opt kilometri de Ierusalim, aceasta este înconjurată de un complex ce cuprinde mănăstiri ortodoxe, catolice și armene. De-a lungul timpului, domnitorii români au sprijinit acest sfânt lăcaș prin danii și ajutoare, contribuind la păstrarea lui în vremuri grele.

Naşterea Domnului şi lumea tradiţiilor româneşti

Pretutindeni în lume, popoarele creştine, între care şi cel român, sărbătoresc de secole Naşterea Domnului, Crăciunul, la 25 decembrie.

La început, praznicul se sărbătorea împreună cu Boboteaza. Din secolul al IV-lea, cele doua praznice împărăteşti se sărbătoresc separat.

Înainte de Naşterea lui Iisus Hristos, perioada aceasta era asociată cu mituri şi serbarea păgână a solstiţiului de iarnă. Prin instituirea sărbătorii Naşterii Domnului, timpul de după solstiţiul de iarnă primeşte o semnificaţie religioasă.

Crăciunul este un cuvânt de origine latină care ar însemna, după unii filologi, „creation”, adică născut la începutul erei creştine.

La Naşterea lui Iisus Hristos, Magii de la Răsărit i-au adus daruri ca unui împărat: aur, tămâie şi smirnă. Astăzi, copiii şi tinerii vestesc Naşterea Mântuitorului prin colinde şi primesc daruri.

Crăciunul, între Betleem şi casa românului

În România, Crăciunul este una dintre cele mai mari sărbători ale creştinilor, alături de Paşti şi Rusalii. În ajunul Crăciunului, copiii merg cu colindul pentru a vesti naşterea lui Iisus. Începând din prima zi de Crăciun, copiii umblă cu Steaua.

Originea colindelor, texte rituale dedicate Crăciunului şi Anului Nou, nu este cunoscută cu exactitate în istoria românilor. Copiii merg la colindat, la casele frumos împodobite, cântând „Steaua sus răsare" şi „Bună dimineaţa la Moş Ajun!", dar şi alte cântece, fiind răsplătiţi de gazde cu fructe, covrigi, dulciuri şi bani.

„Viclieimul” sau „Irozii” este datina prin care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea lui Iisus Hristos, şiretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, şi înfruntarea necredinţei.

Capra, Turca sau Brezaia fac parte dintre datinile de Crăciun şi Anul Nou. Cu aceste datini, tinerii umblă de la Ignat până în a doua zi de Crăciun, iar în unele zone până în ziua de Sfântul Vasile.

În unele părţi din Ardeal, copiii care merg cu colindatul se numesc piţerei, iar aceştia sunt consideraţi purtători de noroc şi fericire.

În Transilvania, există obiceiul de a se cânta colinde de către feciori aproape de revărsatul zorilor.

În tradiţia populară se spune că, prin aceste colinde, creştinii alungă pustiul din casă, din sate şi oraşe, din ţară şi din toată lumea.

O emblemă a Crăciunului este bradul împodobit. Acesta este, însă, o achiziţie relativ recentă.

Bradul deţine în cultura populară românească mai ales funcţii funerare: este fie substitutul miresei sau mirelui, în cazul morţii unui tânăr „nemiluit” (necăsătorit), fie dubletul vegetal al defunctului, „fratele său cel jurat”, despre care se spune în cântecele rituale din Gorj că a răsărit în munţi tocmai odată cu naşterea acestuia.

Repertoriul tradiţional al obiceiurilor şi tradiţiilor româneşti cuprinde, pe lângă colindele propriu-zise - Steaua, Pluguşorul, Sorcova, Vasilica - jocurile cu măşti (Turca, Cerbul, Brezaia), teatrul popular, dansurile (căluşerii), datinile, superstiţii şi zicerile cu origine în credinţe şi mituri străvechi sau creştine.

Credinţă, colind şi datină

Se spune că Dumnezeu a lăsat Crăciunul ca omul să fie în această zi sătul. În unele zone se spune că cine nu are porc gras de Crăciun nu poate considera că a fost fericit în acel an.

În Bucovina, în Ajunul Crăciunului se pune pe masă un colac şi un pahar de apă, deoarece se crede că sufletele celor răposaţi vin în această noapte pe la casele lor, gustă din colac şi îşi udă gura cu apă.

În unele zone, după Crăciun nu mai sunt lăsaţi copiii să mai colinde pentru a nu face bube.

Un alt obicei este acela ca oamenii să pună bani de argint în apa în care se spală, pentru a avea prosperitate şi sănătate în anul care vine.

În ziua de Crăciun nu se mătură, ci doar a doua zi, iar gunoiul strâns trebuie dus la pomi ca să fie roditori.

În părţile Muscelului se crede că zilele de 24, 25, 26 şi 27 decembrie corespund celor patru anotimpuri, iar cum va fi vremea în acestea, aşa vor fi şi anotimpurile din anul următor.

În seara de Crăciun, în satele maramureşene se ung cu usturoi vitele şi uşile de la grajduri, pentru ca spiritele rele să nu ia laptele vacilor. Tot pentru a alunga spiritele rele, oamenii se ung cu usturoi pe frunte, pe spate, la coate şi la genunchi şi pun usturoi la uşile şi ferestrele caselor.

În unele sate maramureşene se zice că este blestemată femeia care nu pune de Crăciun faţă de masă cu ciucălăi, pe pereţi ştergare brodate şi pe pat perne cu feţe tărcate.

Legat de  obiceiurile alimentare, românii obişnuiesc să ţină post timp de 40 de zile înainte de Crăciun, care se încheie după Sfânta Liturghie din ziua Naşterii Mântuitorului. Oamenii mănâncă apoi la masa de Crăciun cârnaţii, caltaboş, tobă, răcituri, sarmalele făcute din porcul tăiat în ziua de Ignat (20 decembrie), precum şi cozonac.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Sarmale , masa de Craciun FOTO Shutterstock
gara jpg
ingredientele secrete pe care le adauga gospodinele la varza murata jpg
1 mancare de craciun jpg jpeg
border collie 4913691 1280 jpg
image png
people 9119117 1280 jpg
image png
image
actualitate.net
image
actualitate.net