Intrăm în stare de alertă. Principalele prevederi adoptate de Guvern. Obligații, restricții și libertăți noi

Ultima actualizare:

    Măsurile adoptate de Guvern vor intra în vigoare după ce vor fi aprobate în Parlament. Până atunci, stăm în casă!
Măsurile adoptate de Guvern vor intra în vigoare după ce vor fi aprobate în Parlament. Până atunci, stăm în casă!

Guvernul a adoptat luni un proiect de lege privind starea de alertă pe care l-a transmis Parlamentului în vederea dezbaterii și aprobării în regim de urgență. Iată principalele prevederi, de la restricții și obligații până la libertăți și măsuri mai relaxate!

Principalele prevederi din proiectul de lege, potrivit Radio Europa Liberă România, se referă la cele mai importante restricții, interdincții, obligații, dar și libertăți acordate cetățenilor, în contextul pandemiei de coronavirus. 14 mai este ultima zi de stare de urgență. Din 15 mai intrăm în stare de alertă. Asta nu înseamnă, însă, că pandemia a trecut, că virusul nu mai există, iar noi avem liber la viața pe care o duceam înainte. Starea de alertă a fost impusă pentru a putea relansa economia pe de-o parte, dar în același timp și pentru a implementa, legal, alte obligații sau a le menține pe cele vechi. Nerelaxăm puțin, dar nu prea mult. Ca să n-o luăm de la capăt cu îmbolnăvirile și decesele. Ceea ce trebuie să înțelegem cu toții este că pericolul nu a trecut!

Stare de alertă. Principalele prevederi ale proiectului de lege

  • Se instituie obligativitatea purtării măștii în spații comerciale, la locul de muncă, spații publice închise și mijloacele de transport în comun.
  • Preoții pot efectua slujbe cu respectarea măsurilor de distanțare socială.

Condițiile în care vom putea părăsi localitatea

Potrivit proiectului de lege adoptat de Guvern și suspus dezbaterii în Parlament, vom putea ieși din localitatea de domiciliu în anumite condiții. Sunt și cazuri în care deplasările se vor face necondiționat.

  • În interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • În scop umanitar sau de voluntariat;
  • Pentru realizarea de activități agricole;
  • Pentru comercializarea de produse agroalimentare de către producătorii agricoli;
  • Pentru îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate;
  • Eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
  • Participarea la programe sau proceduri în centrele de tratament;
  • Din alte motive justificative precum: îngrijirea/ însoțirea copiilor/ membrilor de familie;
  • Pentru îngrijirea unei rude sau a unei persoane aflate în întreținere;
  • În vederea asistenței persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități;
  • În cazul decesului unui membru al familiei;
  • Asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
  • Activități recreativ-sportive individuale desfășurate în aer liber (ciclism, drumeție, alergare, canotaj, alpinism, vânătoare, pescuit și altele) cu participarea a cel mult trei persoane;
  • Participarea la evenimente familiale cu un număr limitat de persoane și respectarea regulilor de distanțare socială;
  • Pentru achiziția/serviceul/efectuarea ITPsau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu.

Ce se întâmplă cu magazinele din malluri

  • Vor fi permise activitățile de comercializare a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu presupune rămânerea clienților în spații. Este vorba, în acest caz, de activități de tip Drive-in, Room-service sau livrare la clienți.
  • Se pot suspenda activități de vânzare cu amănuntul și serviciile în centrele comerciale.
  • Sunt permise activitățile de vânzare a produselor electronice și electrocasnice dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliu.
  • Este permisă activitatea operatorilor economici din centrele comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului. Și aici sunt prevăzute câteva excepții, pentru activitățile de tip curățătorie, cabinete stomatologice, optică medicală și altele.

Liber la ocuparea posturilor vacante în domeniul sănătății

  • În domeniul sănătății, se păstrează prevederea privind ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante, din cadrul Ministerului Sănătății și unităților aflate în subordinea acestui minister, acestea putând fi ocupate de către personal contractual fără organizarea concursului dacă durata angajării nu depășește perioada stării de alertă.
  • Valabilitate a contractelor colective de muncă se prelungește pe perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia.
  • Pentru a asigura organizarea eficientă a activităților de muncă pentru personalul angajat în instituțiile publice centrale și locale, dar și în cadrul companiilor naționale la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat, care au un număr mai mare de 50 de salariați, se vor organiza programe individualizate de muncă prin care să se asigure existența unui interval de o oră la începerea și la terminarea programului de muncă.

Se pot plafona prețurile la medicamente

  • Instituțiile și autoritățile publice pot angaja personal fără concurs în funcție de nevoile determinate de prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă, pe durată determinată de 6 luni.
  • Se pot plafona prețurile la medicamente, echipamente de protecție, dezinfectanți.
  • În domeniul Tineretului și Sportului, potrivit proiectului privind starea de alertă, sunt reglementate activitățile constând în cantonamente, antrenamente și competiții sportive organizate pe teritoriul României, precum și accesul la bazele sportive.
  • În domeniul Culturii, prin ordin al ministrului Culturii și al ministrului Sănătății, pe baza hotărârilor Comitetului Național pentru Situații de Urgență, sunt instituite măsurile necesare la nivelul instituțiilor muzeale, al bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producție de film și al altor instituții de spectacole și sau concerte.

Ludovic Orban: Proiect de lege pentru legitimitate

În baza proiectului de lege care vizează starea de alertă s-a schimbat regimul contravențiilor, astfel încât regimul juridic al contravențiilor este asimilat și pus în acord cu prevederile Ordonanței Guvernului numărul 2/ 2001, contextul în care regimul contravențiilor stabilite în baza Ordonanței 1 / 1999 a fost declarată neconstituțională.

Premierul a subliniat că va solicita Parlamentului să dezbată proiectul de lege în regim de urgență.

„Pe 15 mai se va încheia starea de urgență. Trebuie să avem garanția că vom avea la dispoziție toate instrumentele necesare pentru a continua activitatea din ultimele trei luni. Am ales soluția unui proiect de lege pentru că decizia CCR ne limitează foarte mult marja de mișcare. Pentru a avea deplina legitimitate am decis să elaborăm un proiect de lege", a anunțat Ludovic Orban.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
edgardo mortara jpg
WhatsApp Image 2024 11 22 at 18 37 31 jpeg
vlad tepes krmz jpg
Crowne Plaza Drona2 5 jpg
Factura gaz - frig - caldura calorifere FOTO Shutterstock
chocolate saga1 jpeg
gaini jpg
esplanada rapa galbena jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net