Liceul renumit din România testează școala de patru zile pe săptămână. Unde are loc acest experiment educațional?
Colegiul Național Mihai Eminescu, unul dintre liceele de prestigiu din Bihor, testează școala de patru zile. Elevii din ultimul an de liceu frecventează cursurile doar pentru materiile la care vor susține examenul de Bacalaureat, celelalte discipline fiind studiate asincron, de acasă.

Până la sfârșitul lunii martie, profesorii de la disciplinele care nu sunt incluse în examenul de Bacalaureat au finalizat predarea tuturor lecțiilor, iar în ultimele nouă săptămâni, rolul lor este doar să-i evalueze pe elevi.
Orarul elevilor este acum concentrat exclusiv pe materiile de Bacalaureat, iar aceștia vin la școală pentru trei - patru ore pe zi, doar pentru materiile la care vor susține examenul de Bacalaureat, celelalte discipline fiind studiate asincron, de acasă.
Elevii studiază în ultimul an de liceu până la 17 materii
Această măsură a fost luată, deoarece elevii din clasa de matematică-informatică au în ultimul an un număr de 14 materii, dintre care doar trei sunt pentru examenul de Bacalaureat: limba română, matematica și una la alegere. În schimb, elevii de la filologie-jurnalism trebuie să învețe încă 17 materii suplimentare, pe lângă cele trei discipline de Bacalaureat.
„Tentația lor de a trata cu superficialitate celelalte discipline - nu din desconsiderație, ci pentru că nu au timp, la cât de multe ore au în planurile-cadru - este reală”, a declarat directoarea Livia Muntean, potrivit eBihoreanul.ro.
Începând din 2023, Ministerul Educației a oferit școlilor posibilitatea de a implementa reforme la nivel local. Astfel, în județul Bihor, mai multe unități de învățământ au fost desemnate „școli-pilot” și beneficiază de mai multă libertate în organizarea programului școlar.
Aceste școli pot ajusta structura săptămânii, pot introduce noi materii sau pot adopta metode alternative de predare, conform Digi24.ro. De pildă, în Bihor, câteva zeci de școli au experimentat introducerea catalogului online în locul celui fizic.
Școlile trebuie să raporteze rezultatele obținute, astfel încât Ministerul Educației să poată evalua dacă modelul poate fi extins la nivel național.