«Mai bine la dezmembrări decât să dau taxă la stat»
Supărare mare în rândul românilor care fie vor să-şi vândă maşina, fie vor să cumpere una, după ce legea privind noua taxă auto a fost votată de deputaţi. Se gândesc deja cum să procedeze ca să nu fie nevoiţi să plătească noul bir, despre care, spun ei, e o hoţie.
Vom plăti o taxă auto cu 25% mai mică decât cea actuală, din ianuarie 2012. Ceea ce nu-i rău! Însă, potrivit noii legi, care a fost votată, joi, de deputaţi, în afară de românii care-şi aduc maşini din străinătate, vor plăti taxă de poluare şi cei care vor cumpăra o maşină deja înmatriculată în ţară, înainte de 1 ianuarie 2007.
L-am întâlnit pe Mihai Manolea la târgul din Vitan. Avea la vânzare un Opel Corsa, din 1994.
„Sper să reuşesc să vând maşina până intră în vigoare noua lege, ca să nu fie nevoit cumpărătorul să plătească taxa. Altfel, nu mai câştig nimic, pentru că eu cer 900 de euro pe maşină. Mai bine o duc la dezmembrări şi iau un ban, decât să dau taxă la stat. Asta e hoţie", ne-a spus tânărul.
Şi avocaţii spun la fel. „Noua taxă e ilegală, ca şi cea de până acum. S-au schimbat doar anumite prevederi. Mai mult, legea este retroactivă, în sensul că se va aplica şi maşinilor aduse în ţară, înainte de 1 ianuarie 2007, când se plăteau taxe vamale", ne-a declarat avocatul Gheorghe Piperea.
«Vom da înapoi circa 200 de milioane de lei»
Ţinând cont că noua taxă va fi cu 25% mai mică faţă de cea actuală, cei care au plătit, începând din 2008, o taxă mai mare faţă de varianta redusă vor putea să ceară direcţiilor fiscale judeţene diferenţa.
Laszlo Borbely, ministrul mediului
Aceasta se ridică, în total, la circa 200 de milioane de lei, informează Agerpres.
„Diferenţa se apropie de circa 200 de milioane de lei, dar am considerat, şi a fost decizia mea şi a colegilor din Guvern, că este bine să avem o taxă mai mică, pentru că este dificil pentru oameni, în momentul de faţă. Avem bani la Fondul de Mediu, iar recuperarea banilor nu va dura mult", a spus ministrul mediului, Laszlo Borbely.
„Atunci când cetăţeanul vine cu cererea, trebuie să verificăm datele, să calculăm cât trebuie să primească şi imediat se dau banii. În momentul de faţă nu putem da termene, pentru că depinde de numărul de cereri", a mai spus ministrul.
Florin, Olteniţa: „Am la vânzare un Opel din 2001, adus în ţară în anul 2006. Deci, am plătit deja pentru maşină taxe vamale, aşa cum se făcea atunci. Cer 3.800 de euro pe maşină şi sper să reuşesc s-o vând până în ianuarie. Dacă nu, o să încerc s-o vând vreunui prieten sau cunoscut, ca să nu fim nevoiţi să mai facem acte. Cum să dau atâţia bani pe o taxă stupidă, mai ales, că am mai plătit o dată pentru maşina asta!? Ăştia care ne conduc nu se gândesc decât la buzunarele lor!"
Radu, Bucureşti: „Mi-am scos la vânzare Dacia Solenza, din 2004. Preţul e 2.450 de euro, negociabil, bineînţeles. Trag tare acum ca s-o dau, altfel nu mă mai aleg cu aproape nimic. Dacă n-o vând, o să recurg, probabil, la mica învoială cu cel care o s-o cumpere. Vedem noi ce facem cu actele. Păi, pe sărăcia asta, cum să mai dea omul câteva sute de euro pentru o taxă, când de-abia îşi strânge bani pentru o amărâtă de maşină? Îşi bat joc de noi! O să ne pună taxă şi pe aer, în curând!"
Adrian, Olteniţa: „Eu vând un Opel, din 2002. L-am adus din străinătate, anul trecut şi cer 3.500 de euro, negociabil. Încerc s-o vând, mai ales că maşina e bună şi e foarte bine întreţinută. Dar oamenii nu prea au bani şi merge destul de greu. Dacă n-o dau până în ianuarie, nici n-o mai dau, pentru că aş pierde prea mulţi bani cu taxa asta. Sau, dacă şi cumpărătorul vrea, mergem şi facem actele în Bulgaria. La ei se poate, la noi, nu".